عضو شورای عالی بورس:

بازار سرمایه باید منعکس کننده اقتصاد باشد

عضو شورای عالی بورس اعلام کرد: بازار سرمایه باید بخش واقعی اقتصاد را منعکس کند.
کد خبر : ۸۱۵۴۶
حسین عبده تبریزی

به گزارش ایبِنا، حسین عبده تبریزی بازار سرمایه و اوراق بدهی را برای شهرداری ها یک فرصت دانست و گفت: بازار سرمایه با ابزار فیوچر می تواند درآمدهای آتی شهرداری ها را پیش از تحقق پرداخت کند. در این میان شهرداری ها می توانند هرچه سریع تر مناسبات خود با بورس را تقویت و بدهی های گذشته خود را تسویه کنند.


حسین عبده تبریزی، گفت: مسیر بازار سرمایه با ابزار اوراق بدهی برای شهرداری ها باز است و آنها می توانند از امکانات بورس به طور وسیع استفاده کنند. این مقام مسئول با بیان اینکه صندوق ها برای تامین مالی پرداخت بدهی های دولتی و بدهی هایی که شرکت ها ایجاد می کنند، یک امکان خوب است، افزود: لازم است شهرداری ها به این سمت حرکت کرده و با بانک ها تسویه کنند. شهرداری ها می توانند کسانی را بیابند که برای آنها تعهد پذیره نویسی ایجاد کنند.


اهمیت اوراق بدهی


به گفته عبده تبریزی، اوراق منتشر شده شهرداری ها از طریق سیستم بانکی تقریبا  موفق نبود و  این برای شهرداری ها نقطه منفی به حساب می آید. عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه اوراق بدهی بخشی از حجم بورس را تشکیل  داده و و بنابراین دارای اهمیت است، افزود: در بورس ها اوراق دولتی معمولا رتبه اول، اوراق شهرداری رتبه دوم و اوراق شرکت ها رتبه سوم را دارد.


عبده تبریزی با بیان اینکه در همه بورس ها این الگو برقرار است، به سنا، گفت: خوشحالیم که راه اوراق بدهی در بازار سرمایه ایران باز شده و دولت نیز ظرفیت ها و فرصت های این حوزه را دریافت و از آن استفاده می کند.


به گفته عبده تبریزی، شهرداری ها بیش از دخل خود خرج کرده اند و شهرداری تهران با ۲۰ هزار میلیارد تومان، یک نمونه برای زیاده روی بوده است. البته در مشهد هم مسوولان شهرداری می گفتند ما ۱۰ هزار میلیارد بدهی داریم.


تعیین نحوه بازپرداخت


این مقام مسئول تصریح کرد: یک راه پرداخت بدهی برای شهرداری ها این است که روی آن اوراق منتشر کنند، ولی باید نحوه بازپرداخت آن را مشخص کنند. وی ادامه داد: اکنون اوراق بدهی به یک موضوع قابل ملاحظه تبدیل شده و اوراق کم ریسکی است.


وی با اشاره به اینکه ما به دنبال اوراق کم ریسک در بازار بودیم، اظهارداشت: اوراق بدهی این خلا بازار را پر کرد. عبده تبریزی گفت: مسئله بعدی این است که آیا این اوراق آن چنان که برخی در بازار می گویند، جا را برای ابزار دیگری تنگ می کند یا خیر؟   پاسخ خیر است. سرمایه گذاران ریسک پذیر در بازار سرمایه مسیر خود را می روند و بنابراین، این اوراق جای خودش را دارد  و فضا را برای دیگر ابزارها تنگ نمی کند.


میزان عرضه اوراق


وی با بیان این گاهی درخصوص میزان عرضه این اوراق نگرانی هایی مطرح شده، گفت: بورس نشان داده این موضوع جای نگرانی ندارد. عرضه این اوراق با تصمیم مجلس و دولت انجام شده و مشکلی برای بازار سرمایه ایجاد نمی کند.


این مقام مسئول در عین حال تصریح کرد: موضوع اصلی، تناسب نرخ اوراق بدهی با نرخ سپرده ها است. وی افزود: عده ای در خصوص فعالیت صندوق ها  و سپرده های آن نگرانند و این نقد مطرح است که اگر زمانی مردم پول خود را بخواهند یا نرخ تغییر اساسی کند، می تواند ریسک داشته باشد. در این مورد فکر می کنم هرچقدر اوراق بیاید و جای سپرده ها بنشیند، برای بورس امتیاز است. بنابراین خود این صندوق ها از لحاظ جذب اوراق بدهی بسیار موثر است و می تواند کمک کننده باشد. عبده تبریزی افزود: به نظر می رسد، صندوق ها برای بدهی های دولتی و بدهی هایی که شرکت ها ایجاد می کنند، یک فرصت است.


چشم انداز بازار سرمایه


عبده تبریزی در بخش دیگری از این گفتگو به چشم انداز بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه بخش واقعی اقتصاد را منعکس می کند و وابسته به شرایط کلان اقتصادی است. وی تصریح کرد: بازار سرمایه وظیفه تامین مالی بخش تولیدی کشور را بر عهده دارد اما نمی تواند خودش به تنهایی بهره وری را بالا ببرد.


عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه در بخش واقعی اقتصاد ایران روندهای جدیدی دیده می شود، گفت: بخش ساختمان، دیگر آن نقش برجسته را ندارد، بعضی بخش ها همچون استارت آپ ها اهمیت بیشتری پیدا کرده اند، بنابراین بازار سرمایه با تجارب شرکت های جدید و بخش های جدید مواجه است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر