16 بهمن 1396 - 11:30

دکتر روحانی: گل گهر از مراکز صنعتی افتخارآمیز کشور است

کرمان در آغاز دهه مبارک فجر با حضور ریاست جمهوری شاهد افتتاح پروژه های مهم و بزرگ شرکت گل گهر بود. پروژه هایی که با مشارکت بانک سپه رشد و موجودیت پیدا کرد.
کد خبر : ۸۱۶۴۲
گل گهر

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه، کرمان در آغاز دهه مبارک فجر با حضور ریاست جمهوری شاهد افتتاح پروژه های مهم و بزرگ شرکت گل گهر بود. پروژه هایی که با مشارکت بانک سپه رشد و موجودیت پیدا کرد.


بر اساس این گزارش اهمیت پروژه های فوق خصوصاً با توجه به هدف‌گذاری دولت در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به گونه ای بود که حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم افتتاح و آغاز همزمان عملیات اجرایی طرحهای توسعه ای استان کرمان که با حضور مقامهای لشگری و کشوری و از جمله مدیرعامل بانک سپه برگزار شد، منطقه گل گهر را از مراکز صنعتی افتخارآمیز کشورمان توصیف کرد و گفت: وضعیت امروز منطقه گل گهر با دوران اوایل انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و شرایط امروز این منطقه نشان‌دهنده نشاط، حرکت و فعالیت مردم کرمان است.


وی برخورداری از رتبه نخست در بخش‌های مختلف علمی و صنعتی در منطقه و جهان را لذت‌بخش و افتخار انگیز دانست و گفت: امروز ایران در سطح دنیا بالاترین تولیدکننده آهن اسفنجی است.


دکتر حسن روحانی با بیان اینکه امروز در زنجیره تولید فولاد چهاردهمین کشور دنیا هستیم، تأکید کرد: باید گام به گام در بخش‌های مختلف راه توسعه و پیشرفت را بپیماییم.
* وزیر صنعت: گل گهر مصداق توجه به مسئولیت های اجتماعی صنایع کشور
بر اساس این گزارش اهمیت و جایگاه پروژه های یاد شده به گونه ای بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با ازعان به این موضوع گفت: گل گهر مصداق توجه به مسئولیت های اجتماعی صنایع درکشور است.


مهندس محمد شریعتمداری توجه مدیرعامل شرکت گل گهر و سایر مدیران این مجموعه به مسئولیت های اجتماعی را مطابق دستور رئیس جمهور در ابتدای دولت یازدهم مبنی بر توجه شرکت های معدنی به اوضاع مناطقی که در آن واقع شده اند دانست و از مهندس تقی زاده و همکارانش به خاطر توسعه پروژه های معدنی و صنعتی تشکر کرد.


مهندس شریعتمداری ادامه داد: زنجیره فولاد موضوع مهمی برای ایجاد توازن است، ۶۲ درصد فولاد خاورمیانه در ایران تولید می شود که بخش زیادی از آن در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.
* وزیر نیرو: امروز روز برق و انرژی استان کرمان است
این گزارش می افزاید وزیر نیرو نیز با تاکید بر جایگاه و اهمیت پروژه های افتتاح شده در این منطقه در آئین افتتاح دو نیروگاه سیرجان گفت: با افتتاح دو نیروگاه بزرگ سیکل ترکیبی سمنگان سیرجان و نیروگاه شهیدکاظمی گل گهر می توانیم امروز را روز برق و انرژی استان بنامیم.


مهندس رضا اردکانیان افزود: استان کرمان جزو استان‌هایی بوده که در گذشته ای نزدیک در ساعات زیادی برق داشته و برق از استان‌های دیگر هم به این استان وارد می‌شده، اما امروز بخش عظیمی از خانوارهای کرمانی از نعمت برق بهره مند هستند و انرژی خورشیدی در استان کرمان هم می‌تواند به عنوان یک نقطه روشن برای آینده روشن تر پیش روی ما باشد.
* مهندس تقی زاده: منطقه گل گهر ۲۶ درصد ذخایر سنگ آهن ایران را دارد
در ابتدای این مراسم مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از حضور رییس جمهور و حمایت های وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکر کرد و گفت: منطقه گل گهر با دارا بودن ۶ آنومالی معدنی، ۲۶ درصد ذخایر سنگ آهن ایران را دارد.


مهندس ناصر تقی زاده افزود: این مجموعه تنها مجتمع کشور است که از استخراج سنگ آهن تا تولید فولاد را در یک منطقه و به صورت یکجا دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار نفر در شرکت ها و تمامی پروژه های منطقه گل گهر مشغول به کار هستند که از این میزان بیش از ۵۷۰۰ شغل در دوسال اخیر ایجاد شده است.
* نقش آفرینی بانک سپه در عرصه کلان اقتصادی کشور
بر اساس این گزارش مدیران ارشد بانک سپه با توجه به قوانین و مقررات و سیاست های اقتصادی دولت در سال ۱۳۷۰ با هدف کمک به آبادانی کشور، یکی از شرکت های مهم صنعتی و معدنی تعطیل شده در دوران دفاع مقدس را زیر چتر حمایتی خود قرار داده و با تولید مواد اولیه مورد نیاز بخش فولاد کشور توسط این شرکت نقش آفرینی گل گهر در کمک به توسعه اقتصادی آغاز شد.


اینک با گذشت بیش از دو دهه از فعالیت شرکت صنعتی و معدنی گل گهر با حمایت بانک سپه، این شرکت به یکی از قطب های فعال معدنی صنعتی در خاورمیانه تبدیل شده است.
* آغاز عملیات اکتشاف سنگ آهن گل گهر در سال ۱۳۴۸
منطقه معدنی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی، خاور میانه است. این ذخایر معدنی در استان کرمان و در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع شده است.


عملیات اکتشاف و پی جویی طرح سنگ آهن گل گهر در سال ۱۳۴۸ توسط شرکت خصوصی ایران باریت آغاز و سپس با همکاری شرکت ژاپنی ماروبنی ادامه یافت و از سال ۱۳۵۳ به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد.
* از سرگیری فعالیت گل گهر با کمک بانک سپه پس از ۱۷ سال توقف
مراحل مقدماتی و مطالعات مهندسی اجرای طرح استخراج سالیانه ۵ میلیون تن سنگ آهن از معدن شماره یک و ۲.۵ میلیون تن کنسانتره توسط شرکت ملی فولاد ایران با همکاری شرکت سوئدی گرانگز به عنوان مشاور از سال ۱۳۵۳ شروع شد. این عملیات در طول سالهای جنگ تحمیلی با وقفه طولانی مواجه شد و مجددا از سال ۱۳۷۰ به موجب موافقتنامه بین بانک سپه و شرکت ملی فولاد ایران، کلیه دارائیها و دیون طرح گل گهر بر اساس ارزیابی کارشناسی به مبلغ ۱۱۷۲۰۰ میلیون ریال به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر انتقال یافت. مبلغ ۵۱ میلیارد ریال از کل مبلغ فوق به عنوان سهام اولیه بانک و بقیه به عنوان وام ده ساله واگذار شد.
* شکوفایی گل گهر با کمک بانک سپه
با آغاز مشارکت بانک سپه در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر فصل جدیدی در فعالیت های این شرکت شروع شد و طی سال های اخیر شاهد توسعه کمی و کیفی محصولات آن بوده ایم، امروز شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تولید سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن کنستانتره و گندله یکی از قطب های محوری در صنعت فولاد کشور محسوب می شود.


شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با مشارکت سهامداران خود طرح های توسعه متعددی را تعریف و با حداکثر توان صنعتگران، منطقه گل گهر در حال فعالیت می باشد.
* حمایت بانک سپه از گل گهر با هدف حمایت از منافع ملی
بانک سپه به عنوان یکی از سهامداران عمده شرکت صنعتی و معدنی گل گهر طی بیست و شش سال اخیر بدون درنظر گرفتن مسائل مالی و صرفاً در راستای حمایت از منافع ملی و کمک به تولید محصولات استراتژیک؛ همواره در کنار این شرکت بوده و در فراز و نشیب های بازار فولاد، این شرکت را تنها نگذاشته و در توسعه فازهای مختلف گل گهر کمک رسان شرکت صنعتی و معدنی گل گهر بوده است. به اذعان بسیاری از مسئولان اقتصادی سرمایه گذاری بانک سپه در شرکت صنعتی و معدنی گل گهر یکی از اقدامات استثنایی و ارزنده این بانک بوده است.
* تبدیل گل گهر به اولین تأمین کننده مواد اولیه فولاد سازان کشور
طی چند سال اخیر شرکت صنعتی و معدنی گل گهر به عنوان اولین شرکت تأمین کننده مواد اولیه فولادسازان کشور، نقش انکار ناپذیری در تولید و تکمیل زنجیره تولید این محصول استراتژیک ایفا می کند.
* حمایت از توسعه شرکت گل گهر برای کمک به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی
بانک سپه به عنوان یکی از بانک های قدیمی کشور همگام با سیاست های اقتصادی دولت ها و نظام، طی چهار دهه اخیر گام های مؤثری در جهت توسعه اقتصادی برداشته است.


در سال جاری با تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت استفاده از ظرفیت های داخلی در رونق تولید و اشتغالزایی، بانک سپه علاوه بر حمایت از بخش های مختلف اقتصادی به واسطه جذب منابع و تخصیص آن به واحدهای تولیدی، از طریق شرکت های زیر مجموعه خود، از واحدهای مهم و تأثیرگذار کشور در تولید محصولات استراتژیک نظیر، شرکت صنعتی و معدنی گل گهر حمایت ویژه کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر