17 بهمن 1396 - 10:06
یک نماینده مجلس اعلام کرد :

شرط تحقق اهداف سند ۱۴۰۴

عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از بی توجهی به بودجه حوزه پژوهش، معتقد است دستیابی به اهداف سند ۱۴۰۴ نیازمند اختصاص حداقل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی به حوزه پژوهش است.
کد خبر : ۸۱۷۱۵
طرح

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه ملت، سیدمحمدجواد ابطحی با اشاره به تأکیدات برنامه پنجم و ششم توسعه به موضوع پژوهش عنوان کرد: برای این که بتوانیم به اهداف سند ۱۴۰۴ برسیم راهی نداریم جز اینکه حداقل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را فقط به حوزه پژوهش اختصاص دهیم.


نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همواره در لوایح بودجه کمتر از ۳ درصد به حوزه پژوهش اختصاص پیدا می‌کند، افزود: حتی وقتی ۳ درصد از درآمد تولید ناخالص ملی در قانون بودجه برای این حوزه در نظر گرفته شده است، تخصیص‌ها فقط نیم درصد بوده است که این مسئله نگران کننده ارزیابی می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه این نگرانی‌ها بحق و منطقی است، اضافه کرد: بودجه پژوهش در سایر کشورها بسیار بیشتر از رقمی است که در کشورمان برای این بخش در نظر گرفته می‌شود به طوری که کشوری مانند سودان ۳ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) برای پژوهش در نظر گرفته است.


این نماینده مردم در مجلس با انتقاد از اینکه امسال نیز تخصیص مناسبی در حوزه پژوهش از سوی سازمان برنامه و بودجه شاهد نبوده‌ایم، افزود: حداقل انتظار از دولت این بوده که بودجه پژوهش که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به صورت ۱۰۰ درصدی تصویب یابد ولی تخصیص بودجه پژوهش در سال ۹۶ تا کنون حدود ۵۰ درصد بوده است.


ابطحی با یادآوری اینکه مجلس در بررسی نهایی بودجه سال ۹۷ قطعا به حوزه پژوهش و بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توجه ویژه‌ای خواهد داشت و این مسئله در کمیسیون آموزش مجلس مورد تأکید بوده است، احتمال اینکه به بودجه حوزه آموزش عالی و پژوهش رقم بیشتری اضافه شود را بالا ارزیابی کرد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کمبود بودجه در حوزه پژوهش و آموزش عالی را علت بسیاری از آسیب‌ها برشمرد که مهاجرت نخبگان، دانشجویان و اساتید یکی از آن‌ها است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر