17 بهمن 1396 - 16:01

ایجاد خط اعتباری ایران و اروپا برای تجارت محصولات کشاورزی

سفیر بلغارستان در دیدار با رئیس اتاق تهران پیشنهاد ایجاد یک خط اعتباری برای تجارت محصولات کشاورزی بین ایران و اروپا را مطرح کرد و از بخش خصوصی خواست از این پیشنهاد حمایت کند.
کد خبر : ۸۱۷۵۶
اتاق تهران

به گزارش ایبِنا، سفیر بلغارستان که کشورش از اول ژانویه سال جدید میلادی، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در اختیار گرفته، با حضور در اتاق تهران با مسعود خوانساری دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف بر لزوم توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران با بلغارستان و اتحادیه اروپا تاکید کردند. ضمن این که حل شدن مشکلات در روابط بانکی از سوی رئیس اتاق تهران مطرح و پیگیری شد.


در آغاز این نشست سفیر کشور بلغارستان با اشاره به خواهرخواندگی تهران و بوداپست، عنوان کرد که حجم بالای فعالیت‌های اقتصادی در تهران فرصت مناسبی برای توسعه روابط دو کشور است. کریستو پولنداکف که با توجه به ریاست کشورش بر اتحادیه اروپا، نماینده این اتحادیه در تهران محسوب می‌شود، گفت: برای ما بسیار حایز اهمیت است که بتوانیم با کمک و راهنمایی اتاق بازرگانی تهران حضور بنگاه‌های اروپایی را در فضای کسب‌وکار ایران توسعه دهیم. من با افراد متعددی در حوزه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دیدار و گفت‌وگو داشته‌ و به دنبال راه‌های افزایش مشارکت بنگاه‌های بلغاری و اروپایی با شرکت‌های ایرانی هستم.


پولنداکف با اشاره به روابط تجاری دو کشور که برابر آمار و ارقام رسمی بیش از ۷۰ میلیون دلار در سال است، افزود: حجم واقعی روابط تجاری دو کشور چند برابر این رقم است. اما بخش عمده این مراودات از طریق کشور ثالث مانند امارات و ترکیه صورت می‌گیرد که اگر مسایل بانکی و گمرکی بین دو کشور تسهیل شود، می‌تواند به صورت مستقیم بین دو کشور انجام شود. در حال حاضر فعالان اقتصادی هزینه‌ای بین ۴ تا ۱۲ درصد برای انجام این مراودات غیرمستقیم متقبل می‌شوند که حذف آن به نفع طرفین خواهد بود.


وی ادامه داد: ایران و بلغارستان می‌توانند روابط اقتصادی سنتی خود را احیا کنند و ادامه دهند. روابط اقتصادی دو کشور زمانی در سطح بسیار بالایی بود و هنوز هم می‌توان در حوزه‌های مختلف این همکاری را ادامه داد. ما زمانی انحصار بازار دخانیات ایران را در اختیار داشتیم و سیگارهای ایرانی در کشور ما تولید می‌شد اما هیچ‌گاه از این انحصار سوءاستفاده نکردیم تا اثبات کنیم که شریکی قابل اطمینان هستیم.


روابط بانکی، کلید توسعه روابط اقتصادی است


رئیس اتاق تهران نیز در سخنان خود با اشاره به همکاری‌های گذشته دو کشور از روابط بانکی به عنوان مساله اصلی توسعه روابط اقتصادی سخن گفت. مسعود خوانساری با اشاره روابط ایران و بلغارستان در سال‌های دهه ۱۳۶۰ گفت: در آن مقطع که ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با وزیر وقت کشاورزی بود، من به عنوان معاون وزیر دیدارهای متعددی از بلغارستان داشتم. روابط اقتصادی دو کشور در سطح بالایی بود و ما محصولات معروفی چون پنیر بلغاری را در بازار مصرف کشور داشتیم.


رئیس اتاق تهران بر لزوم افزایش آگاهی و شناخت طرفین از ظرفیت‌های موجود نیز تاکید کرد و گفت: مهم است که فعالان اقتصادی ایرانی و بلغاری نیاز بازارهای دو طرف را به خوبی شناسایی کنند و نسبت به زمینه‌های همکاری و مشارکت آگاهی کامل داشته باشند. در این زمینه اتاق تهران آماده میزبانی از هیات‌های تجاری و اعزام فعالان اقتصادی در زمینه‌های مشخص برای افزایش اطلاعات و تعاملات است.


خوانساری با اشاره به حجم پایین روابط اقتصادی دوجانبه، بر لزوم توسعه روابط بانکی و رفع مشکلات این حوزه تاکید کرد. وی گفت: اگر مشکلات بانکی بین ایران و اروپا حل شود مراودات تجاری می‌تواند با روندی فزاینده رشد کند. حل مسایل بانکی کلید توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور و هم‌چنین با اتحادیه اروپاست.


وی هم‌چنین با اشاره به توانمندی بلغارستان در حوزه حمل‌ونقل در گذشته گفت: به نظر می‌رسد با افزایش حضور و فعالیت قدرتمند ترکیه در حوزه حمل‌ونقل، بلغارستان کمی در این حوزه تضعیف شده باشد.


رئیس اتاق تهران در پایان گفت: تجربه خوب و خاطره خوش همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف چه در صنایعی چون لبنیات و دخانیات یا خدماتی مانند حمل‌ونقل انگیزه‌ای مضاعف برای بهبود همکاری‌های اقتصادی دو کشور است که می‌تواند با رفع مساله روابط بانکی، دوباره به روزهای رونق خود بازگردد.


ایجاد خط اعتباری بین ایران و اتحادیه اروپا برای تجارت محصولات کشاورزی


سفیر بلغارستان در ایران نیز در پایان این نشست مجدد بر توسعه همکاری‌های دو کشور تاکید کرد و در مورد روابط بانکی گفت: در حال حاضر یکی از بانک‌های بلغارستان (UniCredit Bulbank) با ایران همکاری دارد. این امیدواری وجود دارد که با توسعه روابط بانکی ایران و اروپا، مانند آنچه با ایتالیا و ایجاد خط اعتباری انجام شد، مراودات تجاری تسهیل شود.


کریستو پولنداکف ادامه داد: بلغارستان با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی نرخ مالیات شرکتی خود را کاهش داده و به ۱۰ درصد رسانده است که شرایط خوبی برای فعالیت اقتصادی را فراهم می‌کند. هم‌چنین ایران و بلغارستان در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌هایی برای حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف به امضا رسانده‌اند که بستر مناسبی برای همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده است. علاوه بر اینها روابط سیاسی دو کشور هم بسیار خوب است و ما امسال ۱۲۰ سالگی آغاز روابط سیاسی ایران و بلغارستان را جشن می‌گیریم.


سفیر بلغارستان که تسلط خوبی بر زبان فارسی دارد، در این دیدار با اشاره به سفر آتی وزیر بهداشت به بروکسل، گفت: من پیشنهاد ایجاد یک خط اعتباری برای تجارت محصولات کشاورزی بین ایران و اروپا را با وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرده‌ام که طی آن محصولات کشاورزی ایران مانند زعفران و پسته به اروپا صادر شود و در مقابل هم نیازهای ایران در این حوزه مانند گوشت از اروپا تامین شود. شما نیز در حد توان از این پیشنهاد پشتیبانی کنید تا در دیدار وزیر بهداشت ایران و فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا مطرح شود و روی آن بحث و بررسی صورت گیرد.


سفیر بلغارستان هم‌چنین نامه‌ای از سوی فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به رئیس اتاق تهران داد. هوگان که چندی پیش به همراه یک هیات ۷۰ نفره به کشورمان سفر کرد، مهمان اتاق تهران بود و در نشستی که از سوی این اتاق برگزار شد با فعالان ایرانی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی دیدار و گفت‌وگو کرد. هوگان در این نامه از تلاش برای ایجاد روابط بین بخش خصوصی دو کشور و میزبانی اتاق تهران تقدیر کرده است.





برچسب ها: ایران خط اعتباری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر