17 بهمن 1396 - 16:19
رییس جمهوری:

نرخ ارز باید به تعادل برسد/اعلام تصمیم های جدید ارزی، بزودی

رییس جمهوری گفت: نرخ ارز را متعادل نمی دانیم و باید این نرخ به تعادل برسد.
کد خبر : ۸۱۷۶۲
روحانی

به گزارش خبرنگار ایبِنا،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست عصر امروز ( هفدهم بهمن ۱۳۹۶)  با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی اظهار داشت: دولت دوازدهم دو هدف مهم اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق را تعیین و اعلام کرده و آن را دنبال خواهیم کرد البته در بودجه ۹۷ نیز به این دو  اصل توجه عمیق کردیم و امیدواریم نمایندگان مجلس نیز همان هدف‌ها را در مصوبه مراعات کرده باشند و بتوانیم عامل به وعده های مان باشیم.


برنامه های دولت برای متعادل سازی بازار ارز


رییس جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره این که دولت چه برنامه هایی برای کنترل نوسان های ارزی دارد، اظهار داشت: ما در دولت ‌نرخ ارز را متعادل نمی بینم و باید این وضعیت به تعادل برسد.


وی اظهار داشت: اگر نرخ ارز در حال حاضر بالاتر از نرخ هفته های پیش است دلایل تجاری واقتصادی ندارد.دلایل تجاری ندارد زیرا  در تامین ارز و مخارج ارزی تراز مثبت داریم و درآمد ارزی بیش از مخارج است.


وی ادامه داد : از سویی دیگر دلایل اقتصادی ندارد چرا که دولت در شرایط فعلی کسر بودجه ندارد و همان بودجه ای که تعیین کرده را بر اساس برنامه ریزی ها در حال خرج کردن است و درسویی دیگر امسال یکی از سال های خوب دولت است.


روحانی در ادامه افزود دولت در سال های گذشته در ماه های  دی وبهمن به دلیل بودجه و مخارج مشکل داشت اما در حال حاضر هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد.


وی درباره نوسان های ارزی در بازار گفت : فضای فعلی دلایل روانی دارد و نگاه به آینده نیز نشان می دهد آینده قطعا از امروز روشن تر خواهد بود.


روحانی اضافه کرد از نظر ارزی هم وضعیت بهتری در حال حاضر وجود دارد و ۳۰ میلیاد دلار ارز خارجی در اختیار ما است.


رییس جمهوری افزود : درباره بازار ارز تصمیم هایی در گذشته گرفته شده و تصمیم هایی هم به زودی اتخاذ خواهد شد که از سوی دولت و رییس کل بانک مرکزی اعلام خواهد شد.


حسن روحانی به مردم توصیه کرد که در این مسیر فعلی پرریسک برای سرمایه گذاری در بازار ارز اقدام نکنند چرا که مسیرهای سالم و کم ریسک تری در اقتصاد برای فعالیت و سرمایه گذاری وجود دارد.


وی ادامه داد: این مسیر که برخی ها در آن حضور دارند مسیر باثباتی نیست و مردم باید به راهنمایی و توصیه های مسولین و بانک مرکزی توجه کنند تا دچار آسیب نشوند.


به گفته وی،فردای ما از امروز حتما بهتر خواهد بود چون منابع ارزی ما همان درآمد خودمان بود و امروز تاکنون ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست. حدود ۱۳ میلیارد آن تصمیم‌گیری شده است لذا شرایط آینده بهتر است.


همه دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی از جمله بانک‌ها باید بنگاه‌ها را واگذار کنند


وی درباره بدهی سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: دولت توصیه‌های مهمی به سازمان تامین اجتماعی داشته و آن اینکه از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد چراکه با این شرایط نمی تواند مسیر درست را بپیماید.


رییس جمهور یادآور شد: شرط من با وزیر کار در زمان انتخاب این بوده که تامین اجتماعی تمام بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کند که البته قدم‌های خوبی برداشته شده اما باید با سرعت بیشتری انجام شود.


روحانی تاکید کرد: همه دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی از جمله بانک‌ها باید بنگاه‌ها را واگذار کنند و این تنها راه نجات اقتصاد کشور است.


شعار دولت مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد


وی در واکنش نسبت به اعتراضات اخیر مردم به گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی، گفت: به نظر من اشکال به این نوع پرسش این سوال است زیرا نباید به اعتراض های مردم جهت داد.


وی افزود: بله مردم در زمینه اقتصادی سوال و نقد دارند اما اعتراض ها فقط اقتصادی نیست بلکه اعتراض به روابط خارجی، مباحث اجتماعی، سیاسی و ... است و گوش ما باید شنوا باشد و ببینیم مردم چه می خواهند.


رییس جمهوری در ادامه توضیح داد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با همه توان در مسیر تورم به سمت پایین در حرکت کرده ایم  و این در حالی است که روز اول دولت یازدهم تورم ۴۰ درصد بود اما امروز تورم به ۸.۲ درصد رسیده که این نشان دهنده حرکت و مسیر درست دولت است.


روحانی ادامه داد: رشد اقتصادی در سال ۹۱ منفی ۶.۸ بوده و سال گذشته دو رقمی شد که نشان از مسیر درست دولت دارد و راه درستی انتخاب کرده اما به این معنی نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.


وی در ادامه تاکید کرد: مستمری مستمری بگیران سه برابر شده که این به معنی این است که دولت به بخش فقر و مردم محروم توجه دارد. در ماده ۱۴ بودجه برای ریشه کنی فقر مطلق بودجه گذاشتیم یعنی به فقر توجه داریم. در تبصره ۱۸ در بودجه نیز برای اشتغال منابع گذاشته ایم که این به معنی این است که ما به فقر توجه داریم.


 رییس جمهوری با بیان اینکه شعار دولت مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است، گفت:این یعنی گوش شنوا دارد ودر میان دولت های گذشته رساترین سخن را میان دولت های گذشته دارد.


به گفته روحانی ما اعتراض ها را پذیرفتیم و همه مسئولان اصل اعتراض را پذیرفتند و خوشحالم که همه می گویند باید صدای مردم را شنید و طبق نظر مردم عمل کرد.


ایرانیان خارج از کشور بازگردند و سرمایه‌هایشان را به داخل کشور آورند


رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی و موانعی که برخی در این راه ایجاد می کنند، اظهار داشت: من آینده ایران را روشن می‌بینم، وقتی در کرمان ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می‌شود و از من دعوت کردند که سال آینده نیز به این استان بروم تا ۱۰ هزار میلیارد دیگر پروژه افتتاح کنیم، معنایش این است که جامعه در حال کار و پیشرفت است.


وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس‌ها نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری‌های پیشرفته هستیم، افزود: بر این اساس بنا شده با سرمایه‌گذاری خارجی خودرویی تولید کنیم که علاوه بر نیاز بازار داخل، ۳۰ درصد تولید آن صادر شود، همچنین طرحی که دیروز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اعلام کردم و طرح‌های سال ۹۷ به معنای امیدواری به آینده است.


روحانی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم پیشرفت کنیم و جذب سرمایه داشته باشیم و ایرانیان خارج از کشور بازگردند و سرمایه‌هایشان را به داخل کشور آورند، رسانه‌ها و تریبون‌ها باید همصدا با دولت باشند و باعث فرار سرمایه‌گذاران نشوند.


برنامه های دولت برای اشتغال پایدار در سال ۹۷
رییس جمهوری اظهار داشت : ایجاد یک میلیون شغل که دولت آن را پیش بینی کرده بر مبنای بودجه ای است که مجلس تعیین کرده که مبنای آن تبصره ۱۸ در بودجه است که فعلا تغییراتی ایجاد شده و در این وضعیت تعهد دولت بر اساس منابع و تعیین بودجه با  تصمیم گیری مجلس است.
 روحانی درباره منابع ایجاد اشتغال از سوی دولت، افزود: منابع صندوق توسعه و بانک ها در خدمت ایجاد اشتغال بر اساس اهداف دولت تعیین شده که برای دوره ۴ سال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مشخص شده است اما مساله مهم فعلی این است که تبصره فعلی مطابق با پیشنهاد دولت نیست.
آمار اشتغال در سال ۹۵ و ۹۶
وی در ادامه درباره آمار اشتغال در سال های گذشته و آینده نیز گفت : در سال ۹۵ حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد که در سال جاری این رقم بیشتر محقق شده است و برای سال ۹۷ نیز قطعا از ۷۰۰ هزار اشتغال نیز فراتر خواهد رفت اما این که آیا به ایجاد یک میلیون شغل دست پیدا کنیم را از هم اکنون نمی توان آن را پیش بینی کرد و قطعی دانست اما اگر تبصره های مورد نظر دولت تصویب شود می توان امید داشت که شغل های پایدار زیادتری شکل بگیرد.
تمرکز ایجاد اشتغال
رییس جمهوری درخصوص برنامه های دولت برای ایجاد شغل در سال آینده، گفت : بخشی از تمرکز دولت ناوگان فرسوده و بازسازی آن ها است.


روحانی درباره سایر برنامه ها افزود: برای بازآفرینی شهرها حداقل ۲۴۰ هزار شغل پیش بینی شده که باید در جهت تحقق آن حرکت کنیم و در کنار این دومورد باید اشتغال خرد و متوسط را نیز در همه بخش ها تقویت کنیم.
وی به نقش وزارت خانه ها در ایجاد اشتغال نیز اشاره کرد و گفت :‌وزارت رفاه و تعاون نیز طرح هایی دارد که منابع آن نیز مشخص شده و در سال ۹۷ اهداف تعیین شده اجرا می شود.


آثار فضای مجازی  در مسائل اقتصادی روز به روز بیشتر خواهد شد
رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: فضای مجازی برای دولت بسیار مهم است، ما در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم و می‌خواهیم جامعه ارتباط بیشتری با دنیا و اطلاعات روز داشته باشد.


وی افزود: بحث مشاغل نیز بسیار مهم است، طبق آماری که وزیر ارتباطات اعلام کرده در دو سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل موبایل محور در فضای مجازی به وجود آمده است، دولت در حال گسترش نسل سه و چهار تلفن همراه در سراسر کشور است و از این اقدام، اهداف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را پیگیری می‌کند.


روحانی با بیان اینکه فضای مجازی در دنیای سیاست یک بازیگر عمده است و در مسائل اقتصادی روز به روز آثار آن بیشتر خواهد شد، ادامه داد: دولت در زیرساخت، پلتفرم و محتوا به سمت توسعه حرکت می‌کند و افزایش پهنای باند نسبت به ابتدای دولت و سهولت مردم برای دسترسی به اینترنت در این راستا است.


وی با اشاره به اینکه در زیرساخت کار بسیار خوبی انجام گرفته و در شبکه ملی اطلاعات قدم‌های خوبی برداشته شده است، تصریح کرد: دولت مصمم است پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند، اما معتقد است در این زمینه انحصار معنا ندارد، انحصار نادرست است و به نفع کشور نیست و باید شبکه‌ها، پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف داخلی و خارجی حضور داشته باشند و مردم از آن استفاده کنند.


رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در فضای مجازی محتوا را ما درست می‌کنیم، تاکید کرد: نسل جوان ما و همه کسانی که به هویت ایرانی و اسلامی ارج می‌نهند،  وارد این فضا شوند که در این صورت فضای مجازی به جای چالش تبدیل به یک فرصت برای نسل جوان ما خواهد شد.


اتکا دولت یازدهم و دوازدهم به درآمدهای نفتی روند کاهشی داشته است/ حمایت از استارتاپ ها در سال آینده


رییس جمهوری در واکنش به اقتصاد غیرنفتی و عدم وابستگی کشور به نفت، گفت:  ما قدم به قدم باید از درآمد نفت خام فاصله بگیریم و به خصوص در بودجه نیز نباید به درآمد نفتی متکی باشیم.


وی با اشاره به اینکه اداره کشور باید از طریق مالیات باشد، اظهار داشت: اکنون همه بخش ها اعم از کارمندان، واحدهای تولیدی و ... مالیات پرداخت می کنند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید همه تلاش کنند تا فرهنگ مالیات جا بیفتد و همه مالیات پرداخت کنند.


رییس دولت دوازدهم در ادامه افزود: البته اینکه به سازمان یا بخشی تنفس یک الی دو ساله داده شود، استثنا است اما اینکه یک بخش کامل معاف از مالیات باشد غلط است. زیرا وظیفه همه ما پرداخت مالیات است و اگر دستگاهی مالیات بدهد و بقیه ندهند به معنی رانت و اقتصاد ناسالم است.


روحانی تصریح کرد: امنیت در جامعه، زیربناهای موجود و ... همه ناشی از درآمدهای مالیاتی است. البته اتکا دولت یازدهم و دوازدهم به درآمدهای نفتی روند کاهشی داشته است.


وی ادامه داد: در بودجه نیز ۳۲ درصد درآمد نفتی ما به صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد هم برای صنعت نفت واریز می شود و سهم دولت کمتر از نصف است.


رییس جمهوری افزود: بحث اقتصاد دانش بنیان بسیار اهمیت دارد و شرکت های زیادی امروز فعال شده اند و به نقطه ای رسیدیم که مهاجرت معکوس آغاز شده و امیدواریم روز به روز این میزان افزایش یافته و جوانان به کشور بازگردند.


به گفته روحانی، بسیاری از استارتاپ های فعال در کشور توسط جوانانی تهیه و ساخته شده است که در خارج از ایران تحصیل کرده و مجدد به کشور بازگشته اند. سال آینده نیز حمایت از این شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها ادامه خواهد داشت.


در زمینه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بین دولت و مجلس اختلافی وجود ندارد


رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت یازدهم موظف بود با شیب ملایم قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و افراد برخوردار را از دریافت یارانه حذف کند، اما این اتفاق نیفتاد، اظهار داشت: دولت یارانه را به همه مردم پرداخت می‌کند، در صورتی که افراد غیرنیازمند نباید استفاده کنند تا این منابع در محل‌های دیگری مصرف شود.


وی افزود: تلاش داشتیم با مجلس در این زمینه به تفاهم برسیم و جلساتی را با نمایندگان ترتیب دادیم، هر دو در زمینه حذف غیر نیازمندان از دریافت یارانه تفاهم داریم اما درباره شیوه کار به توافق نرسیدیم.


روحانی تاکید کرد: دولت در صورتی که افراد برخوردار را شناسایی کند، یارانه آنها را قطع می‌کند، اما در شناسایی نیازمندان مشکلاتی داریم.


رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در زمینه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بین دولت و مجلس اختلافی وجود ندارد و ما نیز قبول نداریم که قیمت‌ها یک مرتبه زیاد شود، امیدواریم مجلس حمایت کند و به مردم درباره ضرورت این اقدام توضیح دهیم تا بتوانیم آن را اجرا کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر