19 بهمن 1396 - 12:27
طی نه ماه منتهی به آذر ۱۳۹۶ ،

چاپ ۴۶۳ میلیون قطعه اسکناس و امحاء ۸۳۰ میلیون اسکناس و ایران چک

۴۶۳ میلیون قطعه انواع اسکناس چاپ و ۲۱۴ میلیون قطعه انواع مسکوک طی نه ماه منتهی به آذر ۹۶رایج ضرب و۸۳۰ میلیون قطعه اسکناس و ایران چک فرسوده امحاء شد.
کد خبر : ۸۱۸۸۰
بانک مرکزی

به گزارش ایبِنا به نقل از  روابط عمومی بانک مرکزی، در ادامه انتشار عملکرد بانک مرکزی به مناسبت دهه فجر امروز به مهم ترین اقدامات و عملکرد در حوزه ریالی و نشر و سازمان تولید اسکناس و مسکوک اشاره می‌شود:      
      
۱. اهم اقدامات حوزه ریالی و نشر بانک مرکزی
۱.۱-اقدامات انجام شده در راستای پروژه‌ی ملی انتقال حساب‌های دولتی
اجرای تکالیف مقرر در ماده‌ی ۹۴ قانون برنامه پنجم مبنی بر انتقال و ساماندهی حساب‌های دولتی در شبکه‌ی بانکی کشور و ایجاد تمرکز لازم در بانکداری دولت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف تامین مصالح ملی کشور در احصای صحیح درآمدهای دولت، دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق و به‌موقع حساب‌های درآمدی دولت، کنترل مناسب گردش حساب‌های هزینه‌ای، کنترل هرچه بیشتر نقدینگی، ممانعت از استفاده نادرست از منابع دولتی، شفاف‌سازی و ایجاد امکان نظارت برخط برکلیه‌ی حساب‌های دستگاه‌های اجرایی و کاهش اثرات منفی عملیات مالی دولت بر نظام بانکی کشور؛ که طی بند "ب" ماده ۱۷ قانون برنامه ششم و بند "الف" ماده ۲۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ی کشور ادامه‌ی اجرای آن مورد تاکید قرار گرفت.
- تدوین دستورالعمل "بند (ب) ماده ۱۷ قانون برنامه پنج ساله ی ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند (الف) ماده ی ۲۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور که در تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۶ به تایید شورای پول و اعتبار رسید.
- ادامه‌ی روند اعمال تغییرات و اصلاحات در سامانه‌های ملی پرداخت به منظور تسهیل، تسریع و تدقیق در وصول بی‌وقفه‌ی درآمدهای دولت به حساب‌های مفتوحه نزد این بانک از جمله: پایانه فروشگاهی، پایانه فروشگاهی مبتنی بر کامپیوتر، درگاه پرداخت اینترنتیو خودپردازو ساتنا، پایا و چکاوک.  
- ارتقا و بهبود سامانه‌ی متمرکز قبوض به منظور تسهیل در جمع‌آوری درآمد دستگاه‌هایی که از طریق صدور قبض مبادرت به دریافت وجوه می‌کنند.
- ایجاد بسترهای لازم به منظور تخصیص به‌موقع منابع مورد نیاز به بخش‌های مختلف و طرح‌های دولتی؛
- تعمیم ابزار الکترونیک بانکواره به خزانه معین استان‌های باقیمانده که این امر گام مهمی در تجهیز دولت به ابزار برداشت الکترونیک و ارتقا عملکرد معاونت مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی است که به نمایندگی از دولت نسبت به تخصیص بودجه‌های جاری و عمرانی کشور مبادرت می‌ورزند.
- بهره‌برداری از طرح "صیاد دولتی" با خصیصه‌های امنیتی ممتاز و ویژه برای چک‌های دولتی و متعاقب آن، ارایه‌ی ابزار برداشت چک به دارندگان حساب نزد بانک مرکزی 
- استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات برخی از بانک‌های دولتی که دارای بیشترین فراوانی و پراکندگی شعب بوده و سابقه‌ی آشنایی با امور حساب های دولتی را داشته‌اند، به عنوان بانک کارگزار برای ارایه‌ی برخی خدمات حضوری شعبه‌ای و تسهیل در هزینه‌کرد چک صیاد دولتی در اقصی نقاط کشور
- پرداخت مستقیم حقوق بالغ بر یک و نیم میلیون نفر از کارکنان دولت توسط بانک مرکزی 
- پرداخت وجوه مرتبط با هدفمندسازی یارانه‌ها به شبکه‌ی بانکی از ماه گذشته راساً توسط این بانک 
۱.۲-اقدامات انجام شده در راستای بهینه‌سازی و گستره‌ی شمول سامانه‌ی چکاوک
- اتصال ایستگاه کاری چکاوک به سامانه نسیم و بهبود سرعت و دقت تعیین وضعیت چک‌های عهده
- پایش گزارش های دریافتی از شرکت خدمات انفورماتیک و ارایه‌ی آمار ماهیانه به اداره آمار اقتصادی به منظور تهیه‌ی آمار چک‌های مبادله‌ای در سامانه‌ی چکاوک
- تشکیل کارگروه راهبردی و رفع مغایرت‌های چکاوک با حضور نمایندگان بانک‌های دولتی؛ بانک‌های خصوصی و بانک‌های خصولتی 
- رتبه‌بندی عملکرد ماهیانه‌ی بانک‌ها در خصوص عودت چک در سامانه‌ی چکاوک طی هفت ماه گذشته
۱.۳-سامانه‌ها و ارایه‌ی خدمات بهینه به دارندگان حساب
- ارایه تلفن‌بانک به دستگاه‌های دولتی متقاضی به منظور دریافت صورت حساب روزانه 
- ارایه‌ی اینترنت بانک شرکتی به منظور دریافت گزارش های برخط از حساب‌های نزد بانک مرکزی به دستگاه‌های دولتی متقاضی که تاکنون موفق به برقراری ارتباط با سازمان فناوری اطلاعات شده‌اند 
- ارایه‌ی گواهی نماد به دارندگان حساب که متقاضی استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی این بانک هستند  
- استفاده‌ی بهینه و حداکثری از سامانه‌ی هوش تجاری در تهیه‌ی گزارش های مورد نیاز بانک، خزانه‌داری کل کشور و خزانه معین استان‌ها‏
۲.اقدامات سازمان تولید اسکناس و مسکوک 
به منظور تأمین پول رایج کشور و وظیفه قانونی بانک مرکزی در تسهیل مبادلات، طی نه ماه منتهی به آذر ۱۳۹۶، به میزان ۴۶۳ میلیون قطعه انواع اسکناس چاپ و ۲۱۴ میلیون قطعه انواع مسکوک رایج ضرب شده است.
در اجرای بند (و) ماده ۲ قانون پولی و بانکی کشور طرح و قطع اسکناس ۱۰.۰۰۰ ریالی پس از طی مراحل قانونی تغییر یافته و اسکناس با اندازه و طرح جدید از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ منتشر شده است. در طراحی اسکناس جدید ۱۰ هزار ریالی که اواخر سال گذشته توسط رئیس جمهور رونمایی شد، از نقوش اسلیمی که نماد فرهنگ و هویت ایرانی‏‏- اسلامی است، بهره گرفته شده است. در طرح پشت این اسکناس نیز، تصویر آرامگاه حافظ به همراه شعر «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق؛ ثبت است بر جریده عالم دوام ما» از اشعار لسان‌الغیب با خطاطی یکی از خطاطان برجسته کشور گنجانده شده و ابعاد اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید نیز از ۷۷×۱۶۰ میلی متر به ۷۱×۱۴۲ میلی متر کاهش یافته است. این تغییر با هدف فرسودگی کمتر اسکناس، کاهش هزینه‌های تولید و در راستای ایجاد همگرایی بین اندازه اسکناس‌ها و ایران چک صورت گرفته است.
همچنین به منظور گرامیداشت یاد بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی، سکه جدید ۵.۰۰۰ ریالی منقش به پرتره حضرت امام خمینی (ره) از نیمه خرداد سال ۱۳۹۶ منتشر شد.
بر اساس ماده ۲۱ قانون پولی و بانکی کشور، ۸۳۰ میلیون قطعه اسکناس و ایران چک فرسوده با نظارت «هیئت نظارت اندوخته اسکناس»، امحاء و اسکناس و ایران چک نو جایگزین شده است. همچنین به منظور سالم سازی اسکناس های در چرخه این سازمان به پنج دستگاه سورتر پیشرفته اسکناس با ظرفیت و دقت بالا مطابق با فناوری روز دنیا مجهز شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر