24 بهمن 1396 - 09:35
آشنایی با مفاهیم اقتصادی- ۱۰۰/

مدل‌های تجارت الکترونیکی

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به مؤسسات و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های تجاری و مبادلات خود را با سرعت و انعطاف‌پذیری بیشتری انجام دهند.
کد خبر : ۸۲۰۳۱
تجارت الکترونیک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، فعالان اقتصادی در سراسر جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه پیشرو با بکارگیری آخرین یافته‌های فناوری به ویژه فناوری ارتباطات و اطلاعات بطور فزاینده مبادلات تجارت الکترونیکی خود را گسترش می‌دهند در این راستا برخی بنگاه‌های اقتصادی از جمله بانک‌ها با مهندسی مجدد فعالیت‌های مدیریتی و تولیدی و خدماتی خود و بکارگیری کسب و کار الکترونیکی توانسته‌اند سهم بازار خود را در بازارهای جهانی ابتدا حفظ و سپس ارتقاء دهند بدیهی است برای بنگاه‌هایی که در این رقابت عقب بمانند، کاهش سهم بازار اولین پیامد آن خواهد بود. تجارت الکترونیکی دارای مدل های مختلفی است که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم:


۱ـ تجارت الکترونیکی B2B


در مدل B2B یک شرکت یا بنگاه تجاری برای ثبت سفارش به تولیدکنندگان، دریافت پیش‌فاکتور, فاکتور خرید, پرداخت مبلغ خرید و هزینه‌های مربوطه از طریق شبکه اقدام می‌کند.


۲ـ تجارت الکترونیکی B2C


تجارت الکترونیکی بنگاه ـ مشتری شامل تجارت خرده‌فروشی می‌شود. این نوع تجارت بین فروشنده و مشتریان ایجاد می‌شود. یعنی مشتریان با استفاده از شبکه می‌توانند به فروشگاه دسترسی پیدا کرده کالای مورد نیاز خود را انتخاب کرده، سفارش خرید دهند و وجه آن را پرداخت کنند. این نوع تجارت با گسترش اینترنت به سرعت افزایش می‌یابد. امروزه در کشورهای پیشرفته انواع کالاها از اقلام مصرفی مثل مواد غذایی تا اقلام بادوام مثل اتومبیل از طریق اینترنت قابل خرید و فروش است.


۳ـ تجارت الکترونیکی مشتری ـ مشتری C2C


تجارت الکترونیکی مشتری ـ مشتری (C2C) هم اخیراً به وجود آمده است. حجم مبادلات این نوع تجارت الکترونیکی در مقایسه با دو نوع فوق‌الذکر بسیار پایین‌تر است. این نوع تجارت الکترونیکی بیشتر برای برگزاری مناقصات و مزایده‌ها و حراج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


۴ـ تجارت بنگاه ـ اداره B2A


این نوع تجارت الکترونیکی کلیه مبادلات تجاری و مالی بین بنگاه های تجاری و ادارات و سازمان های دولتی را در برمی‌گیرد. این نوع تجارت شامل دو بخش است, یک بخش شامل خرید کالا و خدمات توسط ادارات از بخش غیردولتی یا بنگاه های تجاری و بخش دوم شامل پرداخت های بخش غیردولتی یا بنگاه های تجاری به ادارات دولتی بابت مالیات‌ها و عوارض مختلف می‌شود.


۵ـ تجارت الکترونیکی مشتری ـ اداره C2A


مدل مشتری ـ اداره عبارت است از مبادلات مالی و تجاری دولت‌ها و شهروندان که شامل جمع‌آوری مالیات‌ها, عوارض و کمک‌های مردمی است.


۶ـ تجارت الکترونیکی دولت ـ دولت G2G


تجارت الکترونیکی دولت ـ دولت (G2G) شامل مبادلات تجاری بین دولت‌ها است. برای انعقاد قراردادهایی در زمینه‌های مختلف بین کشورها از این مدل استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر دو کشور بخواهند در زمینه صادرات و واردات با یکدیگر قرارداد منعقد نمایند از مدل G2G استفاده کنند.


ارسال‌ نظر
پلاستیک سازان
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
۰
سلام بیشتر در مورد بورس و آتی سکه بزارید
فیلم و پخش زنده
بیشتر