24 بهمن 1396 - 11:31
سخنگوی دولت خبر داد؛

قیمت دلار حباب است و باید بترکد

سخنگوی دولت گفت: با محاسبات ما قیمت دلار زیر ۴ هزار تومان است و در حال حاضر قیمت دلار حباب است و باید بترکد.
کد خبر : ۸۲۰۵۱
محمدباقر نوبخت

به گزارش ایبِنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز خود گفت: مگر چه اتفاقی افتاده که قیمت دلار این همه بالا رفته، فقط در بازار تقاضای کاذب بوجود آمده است.


وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در حال حاضر دارد در بازار ورود می کند گفت: ما از نظر دخل و خرج ارزی مشکلی نداریم و ما کمبود منابع ارزی نداریم بلکه آنچه به بازار ارز به صورت تقاضا تحمیل می شود بیش از تقاضای معمول و موثر است.


سخنگوی دولت افزود: ارز حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی ما مشخص است و همچنین ارز وارداتی ما نیز مشخص است و این نشان می دهد که ما به هیچ وجه کمبود ارزی نداریم.


نوبخت گفت: باید مدیریت قوی تری را از طرف بانک مرکزی داشته باشیم و باید بپذیریم جایی که ثبات اقتصادی ملی ما مطرح است بانک مرکزی باید ورود پیدا کند.


وی با اشاره به اینکه ما با یک تقاضای غیرواقعی و غیر ضروری روبرو هستیم افزود: افرادی اعتقاد دارند که این بازار بازدهی بیشتری در کوتاه مدت دارد و به همین دلیل به این بازار وارد می شوند در صورتی که در این شرایط اگر بانک مرکزی به خزانه آمریکا هم وصل شود و این اشتها برای خرید ارز وجود داشته باشد، ارز ما تمام می شود.


سخنگوی دولت گفت: نباید اجازه بدهیم تمام ذخایر ارزی ما وارد بازار شود بلکه باید حواسمان جمع باشد و با توجه به اینکه منابع ارزی ما محدود است در این شرایط بانک مرکزی ورود پیدا کند.


خرید ارز با شتاب کنونی به زیان پول ملی است


سخنگوی دولت گفت: دولت با کاهش ارزش پول ملی موافق نیست و از ملت می خواهیم به کشور کمک کنند چون خرید ارز با روند کنونی به زیان پول ملی است.


وی­ افزود: اقداماتی که بانک مرکزی انجام­ می دهد­ ­­برای ثبات اقتصادی کشور لازم است و با اجرای همه آنها قطعا افزایش نرخ­ ارز ­قابل توجه­­ نخواهد بود و ما به نقطه قبل بر می گردیم.


وی گفت: بانک مرکزی کار نظارت بر کنترل بر بازار پول را به عهده دارد و سپرده های قانونی را که به بانک ها می دهند ۱۳ درصد از آن نزد بانک مرکزی برای روز مبادا باقی می ماند.


نوبخت افزود: یکی از تخلفات بانکی این است که همه پول­ ­خود را به صورت تسهیلات ارائه کند و این از وظایف­ نظارتی­­ بانک مرکزی است و از دیگر وظایف بانک مرکزی که قابل قدردانی­ ­­است جلوگیری از گسترش موسسات مالی است .


ارایه اسکناس کافی برای شب عید توسط نظام بانکی


سخنگوی دولت در مورد اقدامات دولت در آستانه سال نو افزود: نظام بانکی اسکناس کافی در اختیار مردم قرار می دهد و همچنین وزارت جهاد کشاورزی نیز تدارک میوه عید را دیده و محصولات کشاورزی و میوه بسیار خوب در اختیار دارد و خریدی که پیشاپیش از کشاورزان انجام شده موجب شده تا محصولی روی دست کشاورز نماند.


رشد اقتصادی شاخصه اقتصاد مقاومتی استرشد اقتصادی شاخصه اقتصاد مقاومتی است


سخنگوی دولت گفت:­ همه­ ­­­اقداماتی که در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده است­ برای یک رشد اقتصادی­­­­ پایدار است که ایران توانسته رشد اقتصادی خود را بالا ببرد.


وی در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود:­ برای اقتصاد مقاومتی باید سازمانی متناسب با این ماموریت تشکیل می شد و ­ به همین منظور­ ­­ ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شد، سازمان برنامه و بودجه به عنوان عقبه آن در نظر گرفته شد و در شروع کار ما ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی را به ۱۲ برنامه تبدیل کردیم.


وی ادامه داد:­­ ۱۲ برنامه را برای اینکه اجرایی کنیم به ۵۶ طرح تبدیل کرده و این ۵۶ طرح را با ۲۰۰ پروژه تعریف کردیم و برای هر­ طرح­ ­فردی را در نظر گرفتیم تا به کار نظارت داشته باشند­ و گزارشهای­ ­خود را­ جزء­ به جزء­ برای ما ارسال کند.


نوبخت­ گفت:­ همه­­­ این اقدامات یک هدف­ غایی دارد و آن رشد اقتصادی مستمر­­­ است.­


سخنگوی دولت­ افزود: ایران توانسته با اقدامات انجام شده و با همین طرح ها ، رشد اقتصادی خود را بالا ببرد.


وی گفت:­­ همه­ ­این اقدامات را ما با کمال میل انجام دادیم و از باب رفع تکلیف نبوده ،​ البته می دانیم که بهتر از این هم می توانستیم انجام دهیم.


نوبخت­ افزود: همه­ ­­اقداماتی که در این زمینه انجام شده­ مثل افزایش صادرات و بهبود روابط با همسایگان کارهایی بوده است­ که دولت با­ کمال میل انجام داده تا بتواند رشد اقتصادی خود را بالا ببرد.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ارائه اطلاعات دلالان ارز به سازمان مالیاتی گفت:­ دلالانی که از راه قانونی خرید و فروش کرده باشند نیز اطلاعاتشان به سازمان مالیاتی ارائه می شود و این اقدام خوبی برای کنترل بازار ارز است.


۷ درصد از درآمد تولید ناخالص داخلی از مالیات است


سخنگوی دولت گفت: واقعیت این است در کشورهای صنعتی ۳۰ تا ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورشان از مالیات بدست می آید در حالی که در کشور ما این رقم ۷ درصد است.


 نوبخت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: این رقم در ۳۰ سال گذشته ۴ و ۲ دهم درصد بود و در برخی کشورهای منطقه میزان تولید ناخالص داخلی کشور از مالیات ۲۰ درصد است.


وی گفت: همه شما شهادت می دهید که تمام فعالیت دولت برای برجام رفاه مردم و افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور بوده است.


سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای ادامه کارش دست در جیب مردم می کند، افزود: مالیات را باید به حق و درست از مردم بگیریم و از کسانی که مالیات نمی دهند و یا به اندازه درآمدشان مالیات نمی دهند گرفته شود که این موضوع دست در جیب مردم کردن نیست مالیات یک درآمد سالم در تمام دنیاست.


نوبخت گفت: البته افزایش این ضریب به معنای این نیست که به کسانی که مالیات می دهند فشار بیشتری بیاوریم مالیات خوب است ولی باید به حق باشد.


درباره یارانه و حامل های انرژی بدون رضایت مجلس اقدام نمی کنیم


سخنگوی دولت گفت: تصمیم گیری درخصوص یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده ، دولت بدون رضایت مجلس هیچ اقدامی نمی کند.


محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود:در سال آینده همین روش موجود در یارانه ها ادامه می یابد و ما بدون رضایت مجلس هیچ اقدامی انجام نمی دهیم.


سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هر سال دولت باید قیمت حامل های انرژی را اصلاح کند افزود: دولت با اصلاح قیمت حامل های انرژی پولش را برای اشتغال مصرف می کند.


نوبخت با اشاره به اینکه هدف ما در سال آینده ایجاد اشتغال چند لایه است گفت: سال آینده قصد داریم ۵۰ هزار مسکن در شهر به صورت حمایتی، ۵۰ هزار مسکن در روستا بسازیم که تسهیلات و سود آن به صورت ویژه ارائه می شود.


وی افزود: بازسازی صد هزار واحد مسکونی که با عنوان بافت فرسوده شناخته می شود در مقابل زلزله نیز از جمله برنامه های ما در سال آینده است که با این اقدام ۳۰۰ هزار فرصت شغلی را در سال آینده ایجاد می کنیم.


سخنگوی دولت گفت: برخی از منابع را در سال آینده برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و درون شهری و برون شهری مصرف می کنیم.


نوبخت افزود: مجلس به جای افزایش قیمت حامل های انرژی ۳ هزار میلیارد تومان منبع از محل افزایش مالیات و حقوق گمرکی در نظر گرفته است.


وی گفت: ما تصمیممان این است که با مجلس تعامل داشته باشیم و به خاطر مردم باید همیشه کنار هم باشیم و همیشه مجلس به ما کمک کرده تا از مصائب و سختی ها عبور کنیم.






ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر