24 بهمن 1396 - 12:58
وزیر ارتباطات:

اینترنت اشیا متحول می‌شود

وزیر ارتباطات در بازدید از نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا ایران گفت:‌ اطلاعات شگرفی در حوزه اینترنت اشیا در حال شکل گیری است.
کد خبر : ۸۲۰۶۰
نشست خبری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش ایبِنا، محمد جواد جهرمی اظهارداشت: سه ضلعی اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و کلان داده ها در حال شکل دادن یک تحول بزرگ در دنیا تحت عنوان اقتصاد دیجیتال هستند و نتایج آن تحت عنوان انقلاب صنعتی از آن یاد می شود.


وی در ادامه گفت: دنیا در آغاز این راه قرار دارد و همه کشورها در تلاش برای به دست آوردن سهمی از این تحولات هستند والبته بسیاری از مفاهیم مربوط به حوزه حاکمیت، اقتصاد و فرهنگ و صنایع مختلف دچار تغییر می شود. وزیر ارتباطات افزود: توجه ویژه به این عرصه و تلاش برای به کار گیری از توان داخلی برای پیشرفت در این عرصه اولویتی است که حاکمیت ها باید به آن توجه کنند.


وی گفت: نیروهای خلاق و توانمندی در داخل کشور وجود دارد که نمونه آنها در منطقه و دنیا کم است و این نیرو ها توان دارند که این فناوری را در داخل کشور ایجاد و توسعه دهند و بتوانند بازار داخل و منطقه را با این روند تصاحب کنند.


وزیر ارتباطات اضافه کرد: در چنین نشست هایی، شرکت ها می توانند با مرور وضعیت خود بفهمند در بخش تحولات دیجیتال در چه جایگاهی به نسبت رقبا قرار دارند و برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها در حوزه های فناوری های نوین در حوزه تحولات دیجیتال همانند اینترنت اشیاء کمک خوبی به فعالان این عرصه برای شناسایی ظرفیت های داخلی است.


جهرمی ادامه داد: آن چیزی که امروز در این نمایشگاه در حوزه اینترنت اشیاء دیدیم به خصوص حوزه سانسورها، کشور دارای ظرفیت های خوبی در ساخت سانسورها است و مراکز دانشگاهی ما خوب کار کرده اند و محصولات خود را به عرصه صنعتی رسانده اند. همچنین به لطف توسعه فراگیر نسل سوم و چهارم اینترنت موبایل بستر برای انتقال اطلاعات و توسعه در حوزه تحولات دیجیتال فراهم شده است.


وزیر ارتباطات گفت: در همین حال یکی از حوزه هایی که می تواند این بهره وری را ایجاد کند توجه به فناوری های نوین از جمله اینترنت اشیاء است. جهرمی در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیاء گفت: انقلاب صنعتی امروز در حال رخ دادن است و اقتصاد دانان مطرح دنیا پیش بینی می کنند که این انقلاب در کمتر از ۱۰ سال به طور کامل محقق شود.


وی اظهارداشت: حوزه های مختلف با استفاده از فناوری اطلاعات با هم ترکیب و بخش جدیدی را به وجود می آورند که نتاج آن افزایش بهره وری است. جهرمی افزود: با آغاز انقلاب صنعتی چهارم ۱۴ درصد مشاغل در دنیا نیازمند یادگیری مهارت های جدید هستند و نیروهای انسانی در این بخش باید دوباره آموزش داده شوند.


جهرمی بیان داشت: در انگلستان با آغاز انقلاب صنعتی در ابتدا ۸۰۰ هزار شغل از بین رفت و ۳.۵ میلیون شغل جدید ایجاد شد و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ بین ۸ الی ۹ درصد عنوان شغلی جدید در دنیا مطرح شود که تاکنون وجود نداشته است.


وی با اشاره به نتایج انقلاب صنعتی چهارم تصریح کرد: همراه با این انقلاب با وجود رشد اقتصادی به خصوص در بخش های کشاورزی و صنعتی شاهد ریزش مشاغل در این حوزه ها هستیم زیرا اتوماسیون در این بخش به معنی کاهش نیروی انسانی و البته افزایش چشمگیر بهره وری است.


جهرمی یادآور شد: دستاوردهای انقلاب صنعتی در عرصه خلق ثروت با بهره گیری از فناوری رشد اقتصادی تا ۲.۵ درصد GDP کشور است و رشد ۴ درصدی در این بخش همراه با ایجاد ارزش افزوده با ایجاد مشاغل جدید و همچنین افزایش بهره وری در صنایع مختلف است.


وی افزود: در حوزه خدمات نیز با کمک فناوری با رشد خدمات و افزایش بهره وری همراه خواهد شد و مهم ترین نکته در این بخش ایجاد اکوسیستم و زیست بوم بهره وری برای جوانان خلاق است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طرح تکاپو در عرصه ICT اظهارداشت: اگر کسب و کارها شکل بگیرند الزاما باید از IOT استفاده کنند. طرح تکاپو به صورت آموزشی در ۸ استان اجرا شده که استان کردستان و یزد از موفق ترین این استان ها در اشتغال زایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده اند.


وزیر ارتباطات با اشاره به ضرورت ایجاد یونی کورن ها در کشور اظهارداشت: تلاش می کنیم تا با تقدیم لوایح مختلف موضوعات را حل کنیم. در این بازار باید مقررات را شفاف کنیم و حاکمیت شرکت ها را رشد دهیم.


جهرمی با اشاره به ضرورت حفظ حیطه خصوصی اطلاعات شرکت ها گفت: حاکمیت باید در این رابطه یکسری خطوط قرمز را مشخص کند. ما باید کسب و کارهای زیر بخش فناوری اطلاعات را تقویت کنیم و همچنین در جذب سرمایه گذار و اتصال آنها به کسب و کارهای بزرگ به آنها کمک کنیم.


وی با بیان اینکه امروز شاخص های IOT متحول  شده است اظهارداشت: در رابطه با سند توسعه شهر هوشمند به توافقاتی رسیده ایم اگر آنها ملاک های خود را مشخص کنند به صورت اتومانیک بازاری بزرگ برای فعالین و کسب و کارهای این حوزه ها به وجود می آیند.


جهرمی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های دولت ها ایجاد زیست بوم برای کسب و کارهای جدید است، گفت: بخشی از این زیست بوم ایجاد بازارهای جدید برای کسب و کارهای نوین است. وی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات نمره پذیرش ریسک در فناوری اطلاعات در ایران یک است، تصریح کرد: در حوزه فناوری های نوین در ایران به لحاظ فرهنگی با مشکل مواجه هستیم و خلاقیت باید با نوآوری همراه باشد.


وزیر ارتباطات با اشاره به مشکلات در حوزه نظام بانکی و پرداخت های آنلاین که پیش روی توسعه کسب کارها قرار دارد، اظهارداشت: یک مرکز تحقیقات در شرکت مخابرات برای بررسی موانع پیش روی کسب و کارهای نوین ایجاد شده است. جهرمی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر توسعه اقتصاد دیجیتال خاطر نشان کرد: در حوزه تولیدات صنعتی در این بخش با مشکل مواجه هستیم که باید با استفاده از ظرفیت جوانان ایرانی و متخصص سعی در استفاده از محصولات داخلی برای توسعه کسب و کارها در این بخش داشته باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر