معاملات آتی نفت به یوآن تا چند روز دیگر/ دلار به نفس افتاد

قرار است تا پایان ماه آینده میلادی بورس بین المللی انرژی شانگهای بطور رسمی قرار دادهای آتی نفت به یوآن را آغاز کند.
کد خبر : ۸۲۰۷۷
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، منابع آگاه اعلام کردند که چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان قرار است تا اواخر ماه آینده میلادی، سامانه قراردادهای آتی نفت به یوآن را راه اندازی کند.


در حال حاضر، یکی از چالش های جدی پکن، اعمال سلطه یوآن به دلار آمریکا در معاملات و تسویه حساب های نفتی در جهان است. به گفته منابع آگاه، قراردادهای آتی نفتی به یوآن قرار است در بیست و ششم مارس سال جاری میلادی یعنی ماه آینده در بورس بین المللی انرژی شانگهای راه اندازی شود. بورس شانگهای به تازگی مجوز این فعالیت را از شورای دولتی چین دریافت کرده است.


در دسامبر سال گذشته میلادی بورس بین المللی انرژی شانگهای اعلام کرد که یک پنجم قرار داد آزمایشی معاملات آتی نفت به یوآن با موفقیت تکمیل شد و ۱۴۹ نفر از اعضای این بورس تعداد ۶۴۷ هزار و ۹۳۰ قرار داد آزمایشی را به ارزش ۲۶۸.۲ میلیارد یوآن انجام دادند.


پیش از این در سال گذشته میلادی دولت چین اعلام کرده بود که قصد راه اندازی قرار داد معاملات آتی نفت به یوآن یا به طلا را دارد. این قراردادها چین را قادر به پرداخت پول نفت به طلا یا یوآن و بی نیاز از پرداخت به دلار آمریکا می کند.  


بر همین اساس از دهه ۱۹۷۰ میلادی به بعد، تقریبا تمام تجارت جهانی نفت به دلار آمریکا انجام می گیرد و چین علاقمند به داشتن قرار دادهای نفتی به یوآن است؛ ضمن اینکه پکن خواهان ایجاد یک شاخص برای نفت خام آسیا است تا قیمت آن را برای چین بهتر نشان دهد. انتظار می رود که شاخص جدید قیمت نفت به عنوان رقیب جدی برای نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا باشد.


بر پایه این گزارش، تحلیل گران اقتصادی بر این باور هستند که موفقیت قرار دادهای آتی نفت بستگی به قوانین بازار چین دارد که در صورت سازگار بودن آن می تواند سرمایه گذاران بین المللی را به این بازار جدید جلب کند.  


برچسب ها: دلار یوآن بورس چین
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها