25 بهمن 1396 - 16:29
رییس‌کل گمرک خبر داد؛

ترخیص نسیه کالا از گمرکات برای بنگاه‌های تولیدی

رییس کل گمرک اعلام کرد: گمرک برای کمک به واحدهای تولیدی که مشکل نقدینگی دارند، ترخیص کالاهای آنان به صورت نسیه و تا مدت ۶ ماه انجام‌پذیر کرده است.
کد خبر : ۸۲۱۳۵
فرود عسگری

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، چهل و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران به بررسی عملکرد گمرک الکترونیک و پنجره واحد تجارت فرامرزی اختصاص پیدا کرد.


استقرار سامانه جامع و پنجره واحد تجاری فرامرزی از سال ۹۲ از سوی گمرک ایران کلید خورد و طی سال گذشته، فعالیت این سامانه عملیاتی شد. در این جلسه فرود عسگری، رییس‌کل گمرک ایران، طی سخنانی فرآیند ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی از ابتدا تا شروع به کار آن را تشریح کرد و از سایر برنامه‌ها و اقدامات گمرک برای تسهیل در فرآیند صادرات و واردات فعالان اقتصادی خبر داد.


اما پیش از مطرح شدن دستور جلسه، استاندار تهران در سخنانی با اشاره به دستور اخیر رییس‌جمهور مبنی بر نوسازی ناوگان حمل‎ونقل جاده‌ای کشور، بازسازی بافت‌های فرسوده و اعطای تسهیلات بیمه‌ای به واحدهای صنعتی که اقدام به جذب کارآموز کنند، از اتاق بازرگانی تهران خواست در قالب طرح‌های اعلام شده، دولت را در بهبود وضعیت اشتغال کشور همراهی کند.


سکونت ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم در بافت‌های فرسوده


محمدحسین مقیمی، با اشاره به طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور و احیای بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی کلانشهرها، گفت: بر اساس آمار، در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای شهرها زندگی می‌کنند که عمدتا به شغل‌های سطح پایین و با درآمد ناچیز مشغول هستند که این وضعیت به ایجاد آسیب‌های اجتماعی در کشور دامن زده است.


وی افزود: بر اساس تصمیم اخیر دولت و دستور چند روز پیش رییس‌جمهور، قرار است طی دو مرحله حدود ۲۸۰۰ محله فرسوده در کشور احیا و بازسازی شود. در استان تهران در حدود ۴.۵ میلیون نفر حاشیه‌نشین هستند که از این تعداد ۵۵ درصد در شهر تهران و ۴۵ درصد در شهرهای اطراف این استان مستقر هستند.


استاندار تهران سپس به نشست اخیر رییس‌جمهور با استانداران کشور اشاره کرد و گفت: در این جلسه، موضوع اشتغال و برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال در کشور مطرح شد که بر اساس طرح تکاپو، باید ۷۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شود.


مقیمی افزود: طبق طرح کارورزی که رییس‌جمهور در نشست با استانداران کشور به آن اشاره کرد، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند به مدت یک سال در واحدهای صنعتی و تولیدی مشغول به کار شوند و دولت متعهد شده است که هزینه حق بیمه این افراد را به مدت یک سال پرداخت کند.


استاندار تهران سپس مسئولان اتاق تهران را به همراهی با دولت برای اجرای این طرح تشویق و ترغیب کرد. وی همچنین افزود: رییس‌جمهور در سخنان اخیر خود، اعلام کرد که کشور با کمبود آب مواجه است و باید خود را با این کمبود وفق دهیم از این رو، به نظر می‌رسد که باید تغییرات جدی در شیوه‌های مرسوم کشاورزی، مصرف آب و استفاده از پساب‌ها در کشور ایجاد شود.


دولت در تصمیم‌گیری‌ها سریع‌تر عمل کند


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در این نشست به بانکداری بدون ربا و وضعیت فعلی نظام بانکی کشور اشاره کرد و گفت: هنوز تعریف ربا برای همگان روشن و دقیق نیست. قوانین نظام بانکی زیر نظر کمیته فقهی تدوین می‌شود و شاید لازم باشد در زمینه شفاف‌سازی مساله ربا و تفاوت آن با مسایلی چون مشارکت و سود آن، فقها و علما بیشتر به مردم آگاهی بدهند.


مسعود خوانساری با اشاره به سخنان چند روز گذشته رییس‌جمهور، مبنی بر اینکه دولت بنگاه‌دار و تاجر خوبی نیست و امور اقتصادی را باید به بخش خصوصی سپرد، گفت: واقعیت این است که همه مسائل در دست دولت نیست اما دولت از همان ابزارهایی در اختیار دارد هم به درستی استفاده نمی‌کند.


وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر بخش خصوصی بارها نسبت به تعیین تکلیف نرخ ارز به دولت هشدار داده بود، افزود: سابقه تاریخی اقتصاد کشور در دولت هشتم نشان داد که می‌توان تورم تک‌رقمی داشت و هم آنکه بازار ارز از ثبات برخوردار باشد. این اتفاق در دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی رخ داده و تجربه روشنی پیش روی همه وجود دارد.


رییس اتاق تهران با بیان اینکه اگر قرار است تحولی در اقتصاد کشور رخ دهد باید پارامترهای آن اصلاح شود، افزود: دولت در شرایطی بدهی خود به بخش خصوصی را پرداخت نمی‌کند که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور با مشکلات تعزیراتی جدی مواجه شده و حتی شاهد ورشکستگی برخی بنگاه‌ها هستیم.


خوانساری در ادامه افزود: دولت در حالی قصد دارد بخشی از بدهی‌های خود به بخش خصوصی را از طریق اوراق قرضه پوشش دهد که این اوراق حتی از سوی دستگاه‌های دولتی پذیرفتنی نیست و روی دست بنگاه‌ها مانده است. انتظار بخش خصوصی از دولت این است که در تصمیم‌گیری‌ها سرعت عمل بیشتری به خرج دهد.


سامانه‌ای برای یکپارچه‌سازی گمرکات کشور


در ادامه این نشست، رییس‌کل گمرک ایران به تشریح عملکرد گمرک الکترونیک و پنجره واحد تجارت فرامرزی پرداخت. فرود عسگری پیش از آن، خبر داد که گمرک برای کمک به واحدهای تولیدی که مشکل نقدینگی دارند، ترخیص کالاهای آنان به صورت نسیه و تا مدت ۶ ماه انجام‌پذیر کرده است.


وی سپس با بیان اینکه گمرک ایران دارای ۱۶ رویه گمرکی است و با ۲۲ سازمان در داخل کشور در ارتباط مستقیم است، گفت: استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه در چهار مرحله پیاده‌سازی زیرساخت‌ها و سیستم‌های امنیت اطلاعات، اجرای سامانه یکپارچه امور گمرکی، اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی و اجرای مدیریت ریسک هوشمند طی سال ۹۵ به صورت ۱۰۰ درصد محقق و اجرایی شد.


به گفته وی، از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی، تبادل الکترونیکی با حداقل ۲۷ سازمان دولتی صورت می‌گیرد و امکان پرداخت الکترونیک توسط صاحب کالا بدون مراجعه به بانک میسر است.


عسگری با بیان اینکه با استقرار این سامانه، میانگین ترخیص کالا از گمرک به ۳ روز کاهش یافته است، گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۲ صرفا پنج دستگاه ایکس‌ری وجود داشت که به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گرفت اما در حال حاضر ۱۵ دستگاه ایکس‌ری در گمرکات کشور فعال است.


وی همچنین از ایجاد دروازه مشترک مرزی و تبادل اطلاعات با سایر کشورهای طرف معامله از جمله روسیه، ارمنستان و افغانستان خبر داد و افزود: با راه‌اندازی اظهار پیش از ورود کالا در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی، صاحبان کالا و تجار و شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند پیش از ورود کالا به کشور، محموله‌های خود را در سامانه اظهار کنند.


رییس‌کل گمرک ایران همچنین خاطرنشان کرد که امکان اظهار ارز همراه مسافر در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده و مسافران می‌توانند نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه اقدام کنند.


عسگری از اتصال منطقه آزاد اروند به عنوان اولین منطقه آزاد کشور به پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک خبر داد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در گام بعدی این سامانه در منطقه آزاد ارس عملیاتی خواهد شد.


در پایان این نشست، برخی از فعالان اقتصادی سوالاتی را در ارتباط با عملکرد سامانه گمرک الکترونیک و یکپارچه مطرح کردند که رییس‌کل گمرک ایران ضمن پاسخ به این سوالات، خاطرنشان کرد که طی مشورت با بخش خصوصی نواقص موجود برطرف خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها