27 بهمن 1396 - 09:02
ایبِنا گزارش می دهد؛

مذاکرات اقتصادی ایران در دهلی‌نو/ سفر روحانی به سرزمین مهاراجه‌ها

روز شنبه (فردا) مذاکرات جدیدی در زمینه‌های گوناگون از جمله مسایل اقتصادی بین رییس جمهور ایران و مقامات ارشد هندی انجام می‌شود که می‌تواند زمینه ساز شکل گیری مناسبات جدیدی بین تهران و دهلی نو باشد.
کد خبر : ۸۲۱۷۱
پرچم ایران و هند

به گزارش خبرنگار ایبِنا، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی "ناراندا مودی" نخست وزیر هندوستان و برای یک دیدار رسمی سه روزه، وارد حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانای این کشور شد. حجت الاسلام و المسلمین روحانی در این سفر که برای تحکیم روابط تهران - دهلی نو و در پاسخ به سفر سال گذشته نخست وزیر هندوستان به تهران انجام می شود، از حیدرآباد و دهلی نو دیدن می کند.


بر پایه این گزارش، مراسم استقبال رسمی و مشترک از دکتر روحانی توسط رییس جمهور و نخست وزیر هندوستان نیز صبح شنبه در دهلی نو برگزار می شود و پس از مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه دو کشور، اسناد و تفاهم نامه های متعدد همکاری در حضور مقامات ارشد ایران و هندوستان مبادله می شود.


فصل جدید مناسبات اقتصادی ایران و هند


طی این سفر همچنین تجار و بازرگانان بخش خصوصی ایران و هندوستان نشست مشترکی را برای بررسی ظرفیت ها و فرصت های همکاری و توسعه روابط تجاری برگزار خواهند کرد. برخی کارشناسان با بیان اینکه این سفر آقای روحانی می‎تواند مقدمه بسیار خوبی برای تعمیق مناسبات بین ایران و هند به ویژه در دوره بعد از برجام باشد، گفت: در  این دوره اقتصاد ایران و هند بیشتر از قبل به هم گره خورد و روابط بسیار خوبی بین دو کشور برقرار شد. با این حال هنوز با استفاده کامل  از ظرفیت های بسیار خوبی که دو کشور دارند فاصله زیادی وجود دارد و باید تلاش زیادی انجام بگیرد و از تمام این ظرفیت‎های اقتصادی و نیروی انسانی استفاده های کامل بشود و این سفر از این نظر می تواند بسیار اهمیت داشته باشد.


هندوستان در دوران کشاکش‎های هسته‎ای در چند سال گذشته تلاش کرده با وجود آنکه ارتباط نزدیکی با آمریکا دارد فاصله خودش را حفظ کند و ارتباطش را با ایران در سطح مطلوبی نگه دارد و این نشان دهنده این واقعیت است که هند هم به اهمیت ایران به خوبی واقف است. طبق ارزیابی های موجود مصرف انرژی در هند تا سال ۲۰۲۰ میلادی دو برابر امروز خواهد شد و این به این معنا است که هند بیشتر از قبل در سال های آینده وابسته به انرژی صادر شده از منابع انرژی اصلی به ویژه در حوزه خزر و خلیج فارس خواهد شد.


با توجه به مباحث مطرح شده، به نظر می رسد در دیدارهای روز شنبه رییس جمهور ایران با مقامات هندی، مسائل اقتصادی و امضای توافقات در این زمینه مورد توجه ویژه باشد. موضوع صادرات انرژی از ایران به هندوستان در سال های اخیر، یکی از زمینه های جدی شکل گیری مناسبات اقتصادی بین دو کشور بوده است.



نگاهی به حجم روابط اقتصادی ایران و هند در ۸ ماهه نخست امسال نشان می دهد که ارزش صادرات ایران به هندوستان در دوره مورد بررسی به میزان ۱.۸ میلیارد دلار و میزان صادرات از هند به ایران نیز ۱.۶ میلیارد دلار بوده است. همچنین تراز تجاری بین دو کشور نیز نشان دهنده آن است که در ۸ ماهه اول امسال، تراز به میزان ۲۳۴ میلیون دلار به نفع ایران بوده است. دو کشور تلاش می کنند با امضای توافقات جدید، راه برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور افزایش یابد.


ممنوعیت ثبت سفارش واردات از هند بدون انتقال ارز ممنوع شد


به تازگی و در یازدهم بهمن ماه، معاون اول رییس‌جمهور در بخشنامه‌ای به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع اعلام کرد.


در این ابلاغیه خطاب به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: از تاریخ ابلاغ این بخشنامه انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه ممنوع است. تمامی واردکنندگان موظفند کالاهای وارداتی از کشورهای مذکور را صرفاً از طریق سیستم بانکی (گشایش اعتبار اسنادی، برات اسنادی یا حواله) با رعایت مقررات مربوط وارد نمایند.


تصمیمات جدید بانک مرکزی در زمینه تجارت ایران و هند


مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی نیز پس از ابلاغیه معاون اول رییس جمهور، با اعلام اینکه مطابق بخشنامه معاون اول از تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال جاری ثبت سفارش برای واردات کالا از چهار کشور «هند»، «کره جنوبی»، «ترکیه» و «چین» صرفا از طریق بانکی امکان پذیر است، به تشریح دو روش ثبت سفارش کالا برای واردات پرداخت و گفت: اصولا برای واردات کالا به کشور دو روش «بانکی» و «غیربانکی» وجود دارد که در روش بانکی تخصیص  و تامین ارز عمدتا توسط بانک مرکزی و پرداخت آن به واسطه یکی از بانک های عامل انجام می گیرد.


مهدی کسرایی پور در خصوص مکانیزم واردات کالا به روش غیربانکی افزود: در روش غیربانکی یا همان روش «بدون انتقال ارز » هیچ یک از بانک های تجاری و یا تخصصی کشور به عنوان بانک عامل در پرداخت بهای کالای وارداتی دخیل نیستند.


مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: بر این اساس، واردکنندگان کالا از کشورهای هند، کره جنوبی، ترکیه و چین الزاما باید از طریق بانکی و با استفاده از ابزارهای بانکی نظیر  اعتبار اسنادی، برات و یا حواله به ثبت سفارش و واردات کالا اقدام کنند.


وی در خصوص ثبت سفارش های انجام شده برای واردات از چهار کشور اشاره شده با روش غیربانکی قبل از ابلاغ بخشنامه معاون اول رییس جمهور گفت: سازمان توسعه تجارت، گمرک و سایر دستگاه های ذیربط در خصوص اینگونه از ثبت سفارش ها، تمهیدات لازم را اندیشیده اند و این موارد ارتباطی به بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور ندارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها