کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایبِنا :

نقش ارز در بازار سهام بنیادی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به این که نزدیک به ۵۰ درصد شرکت ها محصولات خود را بر اساس نرخ دلار می‌فروشند، نوسان این متغییر در بازار سرمایه اثرات کلانی دارد.
کد خبر : ۸۲۲۱۴
ارز

رضا رحمتی در گفتگو با ایبِنا درباره دلایل تاثیرپذیر معاملات بورس از نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: بررسی تاثیرپذیری شرکت های حاضر در بازار سهام از نوسانات نرخ ارز نشان می دهد حدود ۵۰ درصد شرکت‌های بورس از جمله شرکت‌های وابسته به کالاهای «فلزی، معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و سیمانی‌ها» محصولات خود را بر اساس نرخ دلار می‌فروشند که این موضوع موجب می‌شود تا سودآوری این شرکت ها و در نتیجه قیمت سهام آنها در تالار شیشه‌ای از این مولفه اثرپذیر باشد.


وی افزود: بر این اساس هر چه صادرات شرکت ها بالاتر باشد، در پی آن افزایش نرخ دلار می‌تواند پیام خوب و مثبتی برای شرکت های صادرات محور باشد.


رحمتی ادامه داد: در مقابل اما در صورتی که یک بنگاه اقتصادی برای تامین مواد اولیه و نیز خرید تجهیزات و تکنولوژی تولید نیاز به ارز برای واردات داشته باشد تغییرات نرخ ارز می‌تواند تولید این شرکت را دستخوش تغییراتی کرده و بهای تمام شده تولیدات آن را افزایش دهد و بر این اساس سهام این بنگاه در بازار سرمایه دستخوش تغییرات منفی شود.


وی گفت: در این میان از جمله شرکت هایی که برخی مواد اولیه خود را از خارج وارد می‌کنند و افزایش نرخ ارز می‌تواند بر سودآوری آنها اثر منفی داشته باشد می‌توان به صنایعی از جمله صنایع غذایی، دارویی‌ها و خودرویی‌های اشاره کرد که بخشی از ارز مورد نیاز خود را به‌صورت مبادله‌ای و بخشی دیگر را آزاد می‌گیرند. بنابراین افزایش نوسانات و رشد نرخ دلار، طبیعتا هزینه این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.


رحمتی اظهار داشت: البته هر چند این موضوع به صورت کوتاه مدت می‌تواند بر کاهش قیمت سهام این شرکتها در بازار سرمایه اثر منفی بگذارد اما در بلندمدت افزایش هزینه‌ها، موجب افزایش نرخ فروش محصولات این شرکتها شده و در نتیجه این دشته از شرکت ها نیز سودآوری خود را حفظ کرده و این موضوع حتی به افزایش جذابیت قیمت سهام این صنایع در بورس منتهی شود.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت نوسان نرخ دلار و تاثیر آن بر صنایع بورسی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود می تواند چند سناریو برای نوسانات نرخ دلار و اثر آن بر معاملات بورس عنوان کرد. نخست این که افزایش نرخ دلار ادامه پیدا کند که این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای شرکت های صادرات محور باشد.


وی اضافه کرد: از سوی دیگر در صورت کاهش نرخ دلار، با توجه به قیمت های فعلی سهام شرکت ها در بازار از یک سو و نیز وضعیت جهانی کالاها و همچنین تعادل قیمت نفت کاهش قیمت دلار نمی تواند اثر چندانی بر قیمت سهام بگذارد، ضمن این که بنظر نمی رسد قیمت دلار افت چشمگیری را در پیش بگیرد.


این کارشناس بازار سرمایه پاسخ به این پرسش که نوسانات نرخ ارز تا چه اندازه بر خروج نقدینگی از بازار سهام به سمت بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود نیز اشاره کرد: با توجه به قیمت های فعلی ارز و همچنین تاکیدات رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت مبنی بر کاهش نرخ دلار در روزهای پیش رو به نظر می‌رسد نقدینگی این ریسک را قبول نخواهد کرد که از بورس به سمت بازار ارز برود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر