29 بهمن 1396 - 14:42
کارشناس حوزه پولی و مالی اعلام کرد:

اجرای بسته ضدالتهاب ارزی در بازار موثر واقع شد

یک کارشناس حوزه پولی و مالی در خصوص بسته ضدالتهابات ارزی گفت: این اقدام بانک مرکزی در بازار ارز موثر واقع شده است.
کد خبر : ۸۲۳۲۹
کامران ندری

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، کامران ندری کارشناس حوزه پولی و مالی با بیان اینکه این اقدام بانک مرکزی در شرایط کنونی در بازار موثر گفت: بانک مرکزی برای کنترل نوسانات شدید بازار ارز دو راه در پیش دارد که مسیر اول کوتاه مدت و دومی بلندمدت است.


وی انتشار اوراق مشارکت ریالی با سود ۲۰ درصد که یکی از گزینه های بسته ضدالتهاب بوده را به عنوان راهکاری موثر و در عین حال کوتاه مدت عنوان می کند و می گوید: پیش بینی می شود این شرایط مورد توجه سپرده گذاران قرار گیرد؛ بنابراین در این شرایط یکی از گزینه های موثر برای جمع آوری نقدینگی این راهکار بوده است.


ندری در ادامه با بیان اینکه این رویکرد بانک مرکزی باعث کاهش التهابات بازار ارزی می شود می گوید: در این شرایط باید نظارت کامل از سوی مقام ناظر به بانک ها صورت گیرد تا این منابع در مسیر صحیح مورد استفاده قرار گیرد.


این کارشناس حوزه پولی و مالی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به لزوم کاهش نرخ سود بانکی در کشور و اینکه نرخ سود بالا ضدتولید است و باعث افزایش هزینه تمام شده بنگاه ها می شود می گوید: بانک مرکزی در این شرایط در دوراهی قرار می گیرد؛ چرا که از سویی نرخ سود پایین باعث خروج منابع از بانک ها و روانه شدن آن به فعالیت های سفته بازانه می شود و از سویی دیگر نرخ سود بالا نیز به تولید آسیب می زند.


وی راهکار حل این مشکل را اصلاح نظام پولی و مالی و چاره اندیشی برای رشد پایه پولی عنوان می کند و می گوید: در این صورت سیاست های کوتاه مدت بانک مرکزی در کنار سیاست های طولانی مدت این بانک می تواند مشکلات نظام بانکی کشور را کاهش دهد.


کارشناس حوزه پولی و مالی با اشاره به ضرورت استقلال بانک مرکزی برای اجرای اصلاحات نظام بانکی می گوید: در مجموع و در شرایط فعلی این اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نوسانات نرخ ارز و همچنین اقدامات امنیتی در بازار ارز در این شرایط بهترین سیاستی بود که بانک مرکزی اتخاذ کرد.  


وی افزود: انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود ۴ و ۴.۵ درصد و طرح پیش فروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی از جمله اقداماتی است که بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در روزهای اخیر اتخاذ کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر