01 اسفند 1396 - 09:37
آشنایی با مفاهیم اقتصادی-۱۰۶/

دامنه نوسان در بورس چیست؟

دامنه نوسان پایین‌ترین تا بالاترین قیمتی است که در آن دامنه، طی یک یا چند جلسه‌ رسمی معاملاتی بورس، قیمت سهم می‌تواند نوسان داشته باشد.
کد خبر : ۸۲۴۲۳
طرح

به گزارش ایبِنا، برای جلوگیری از آشفتگی در بازار محدودیت نوسان قیمت اوراق بهادار وجود دارد. در حال حاضر، محدودیت نوسان قیمت در بورس اوراق بهادار تهران بر سهام مثبت ۴ درصد و منفی ۴ درصد است و بر حق تقدم سهام مثبت ۸ و منفی ۸ درصد است.


این در حالی است که در فرابورس دامنه نوسان سهام ۵ درصد است. دامنه نوسان ۴ درصدی یعنی آنکه قیمت طی یک روز حداکثر می تواند تا ۴ درصد نسبت به قیمت دیروز رشد کند و در شرایط کاهش قیمت نیز می تواند تا ۴ درصد کاهش یابد.


به عنوان مثال برای سهمی که قیمت دیروز آن ۲۰۰۰ ریال بود، طی معاملات روز بعد قیمت تا ۲۰۸۰ ریال می تواند افزایش و تا ۱۹۲۰ ریال کاهش داشته باشد. اما بر اساس مقررات بازار، سه روز خاص وجود دارد که سهم از این محدوده نوسان تبعیت نخواهد کرد. به عبارت دیگر بدون محدودیت نوسان قیمت دادوستد می شود.


ابتدا روز بعد از مجمع عادی سالانه به منظور تقسیم سود. دوم روز بعد از برگزاری مجمع فوق العاده به منظور افزایش یا کاهش سرمایه و سوم روزی است که شرکت سود هر سهم یا EPS خود را بیش از ۲۰ درصد تعدیل اعلام می کند.


بر این اساس، چنانچه شرکت اعلام کند که سود هر سهم به میزان بیش از ۲۰ درصد، چه مثبت و چه منفی، تغییر خواهد داشت، نماد بدون محدودیت یا دامنه نوسان بازگشایی می شود. لازم به ذکر است چنانچه شرکت تعدیل مثبت سود هر سهم دارد، انتظار آن است با افزایش قیمت سهام مواجه شود و در زمان تعدیل منفی سود، با کاهش ارزش یا قیمت سهام روبرو شود.


همچنین در عرضه اولیه سهام و روز بازگشایی نماد معاملاتی مطابق شرایطی که در دستورالعمل معاملات ذکر شده خرید و فروش بدون محدودیت در نوسان معامله خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر