02 اسفند 1396 - 08:55

اوج‌گیری‌شایعات در دنیای مجازی،ازشماره تماس‌منفجره تااجحاف به بله

این روزها با گسترش دامنه فناوری ها، بازار شایعات هم داغ شده به نحوی که مخاطبان از اخطار در مورد شماره تماسی که باعث انفجار گوشی می‌شود تا نظریات مخرب در مورد اپلیکشن‌های پرداخت مواجه شده اند.
کد خبر : ۸۲۴۴۰
فضای مجازی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با اوج گیری بهره گیری از  فناوری های نوین و توسعه اپلیکشن ها، برخی ناآگاهانه و برخی نیز برای کسب کلیک و افزایش دنبال‌کننده، به داغ شدن این شایعات بی‌اساس و انتشار آنها کمک می‌کنند.


طی چند روز اخیر شاهد انتشار وسیع یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی در خصوص اپلیکیشن پیام‌رسان «بله» بودیم. در این ویدئو فردی پشت دخل یک مغازه نشسته و اطلاعات بی‌اساسی در خصوص این اپلیکشن می‌دهد و توضیحات انگلیسی دسترسی‌های این نرم‌افزار را تفسیر به رأی می‌کند.


انتشار این ویدئو تا جایی پیش رفت که منجر به واکنش بانک ملی ایران در این خصوص شد و این بانک اعلام کرد: دسترسی به اطلاعات کاربران در سرویس بله همانند سایر پیام‌رسان‌های موجود محدود به همان موارد خاصی است که کاربر صرفاً در زمان استفاده اجازه آن‌را صادر می‌ کند.


مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی انتشار وسیع ادعایی در یک فایل تصویری درخصوص سواستفاده اپلیکیشن پیام‌رسان بله از اطلاعات کاربران که صرفاً با استناد به مجوزهای دسترسی اپلیکیشن اندرویدی صورت گرفته است، به اطلاع می‌رساند اینگونه اظهارنظر نسبت به امنیت اپلیکیشن‌ها فاقد هرگونه اعتبار است. مجوزهای برنامه‌های اندرویدی تابع قابلیت‌های پیاده‌سازی شده و تنظیمات برنامه‌نویس هستند. درواقع برای ارائه هر قابلیتی ممکن است نیاز به فعال سازی مجوزهایی در برنامه باشد. یک بررسی ساده در خصوص سایر اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی نیز نشان خواهد داد هر یک دارای مجوزهای گوناگون هستند. همچنین لازم به توضیح است که در ویدئوی منتشر شده حتی تعریف و توضیح برخی از مجوزها نیز کاملاً اشتباه است. به‌طور کلی اظهار نظر در خصوص امنیت هر اپلیکیشنی نیازمند بررسی در فضای فنی‌ و تخصصی است.


توضیحات بانک ملی و مرکز ماهر قطعاً به این شایعات پایان داده و اعتبار "بله" را  برمی‌گرداند اما تا زمانی که آگاهی مردم از رسانه و فضای مجازی کم باشد شایعات زیاد می‌شوند و حتی گاه می‌توانند آسیب‌هایی به این حوزه وارد کنند که جبران آنها سخت و زمان‌بر باشد.


شاید همه افراد نتوانند چنین دروغ‌ها و شایعاتی را از لحاظ علمی و فنی توجیه و تفسیر کنند و به صحت یا عدم‌صحت آن‌ها پی ببرند ولی با گسترش روزافزون رسانه‌های اجتماعی و در دسترس بودن آنها برای تمام مردم، داشتن سواد رسانه‌ای امری بدیهی و ضروری برای تک‌تک افراد جامعه است.


دراینجا ذکر چند نکته برای اعتبارسنجی و تحلیل این‌گونه اخبار ضروری به نظر می‌رسد.


۱-مهم‌ترین نکته در مواجهه با اخبار مشکوک مراجعه به رسانه‌های حقیقی است، قطعاً رسانه‌های معتبر در خصوص اخبار واقعی و شایعات به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهند کرد.


۲-به رسانه‌ها، کانال‌ها یا صفحاتی که شما را تشویق به پخش و انتشار آن خبر می‌کنند، اعتماد نکنید.


۳-ضعیف‌ترین و غیرقابل اعتمادترین منابع خبری، ‌ منابع خبری ناشناس و نامعلوم هستند. فردی که چهره خود را نشان نمی‌دهد یا در محلی که نشانی از فناوری نمی‌دهد تفسیر یک اپلیکیشن عجیب به نظر می‌رسد.


۴-بازنشر زیاد یک مطلب به معنای صحت آن مطلب نیست. اگر یک مطلب در یک کانال تلگرامی دو میلیون بازدید داشته ، به معنی آن نیست که قطعاً صحیح و دقیق است. داستان‌های «خیلی خوب» یا «خیلی بد» باید شک شما را برانگیزد.


۵-هر مطلبی در فضای مجازی دلیل بر صحت آن مطلب نیست.


و نکته آخر: توجه کنید تا پیش از آن‌که از صحت و سقم خبر یا پیامی اطلاع نیافتید، آن را به اشتراک نگذارید.








برچسب ها: رسانه افزایش بها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر