کابوس مقامات آمریکایی از دور زدن تحریم‌های بانکی توسط ایران

مقامات وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کردند که دولت ایالات متحده تمرکز خود را از بانک های اروپایی به بانک های آسیایی تغییر داده تا مانع از دور زدن تحریم های بانکی توسط ایران شود.
کد خبر : ۸۲۴۸۵
کنگره آمریکا

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از بلومبرگ انگلیسی، مدارکی وجود دارد که نشان می دهد بانک هایی در کره جنوبی، تایوان و قسمت های دیگر آسیا ممکن است آگاهانه یا غیرآگاهانه در انجام تراکنش های مالی به منظور کمک به ایران برای دورزدن تحریم های اقتصادی و انتقال دلارهای نفتی به این کشور کمک می کنند.


به گفته چند تن از مقامات سابق وزارت خزانه داری آمریکا که در امور تحریم تخصص دارند، دولت ایالات متحده میلیاردها دلار از بانک های اروپایی به دلیل نقض تحریم های آمریکا علیه ایران بیرون کشیده و به عبارت دیگر آنها را جریمه های سنگین کرده و اکنون تمرکز مقامات آمریکایی از بانک های اروپایی به بانک های آسیایی تغییر پیدا کرده است.


به گفته یکی از این مقامات، توجه رگولاتوری آمریکا به سمت بانک های شرقی معطوف شده است. وی در ادامه گفت: بسیاری از بانک های آسیایی بسته مدیریت ریسک مالی را دنبال نمی کنند. این تغییر رویه مقامات آمریکایی حاکی از آن دارد که مدیریت تحریم های بین المللی برای آنها بسیار سخت است و زمانیکه یک درب بسته می شود، درب دیگری برای فرار کردن از آن وجود دارد.


بر همین اساس، اظهارات مقامات آمریکایی در مورد انجام تراکنش در بانک های آسیایی به دنبال افشاء اسنادی در پرونده های اخیر مرتبط با ایران در آلاسکا و نیویورک به میان آمده که در آن به چگونگی انتقال یک میلیارد دلار توسط ایران از حساب هایی در «ووری بانک» و بانک صنعتی کره جنوبی اشاره شده است. البته این بانک های کره ای تحت تحقیقات مقامات آمریکایی قرار گرفته اند و به دنبال انتشار آن سهام «ووری بانک» و بانک صنعتی کره جنوبی هر کدام به ترتیب ۰.۹ درصد و ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد.


بر پایه این گزارش، در ۲ سال اخیر اداره خدمات مالی نیویورک چندین بانک آسیایی را از جمله بانک کشاورزی چین، نانگ هایپ کره جنوبی و مگا اینترتشنال کامرشال بانک تایوان را به دلیل عدم تبعیت از قوانین مالی آمریکا مورد بازخواست قرار داده و در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی بانک توکیو-میتسوبیشی بیش از ۵۶۰ میلیون دلار به دلیل داشتن تعامل مالی با ایران و نقض قوانین تحریم آمریکا، جریمه پرداخت کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها