08 اسفند 1396 - 08:29
جزییات تحرک معاملات بهمن‌ماه:

قیمت سهام ۲۹ شرکت زیر ۱۰۰ تومان/ پیشتازی حقوقی‌ها از حقیقی‌ها

آمار خرید و فروش سهام در بهمن ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که حقوقی‌ها با مشارکت ۶۸ درصدی در مقابل حقیقی‌ها با مشارکت ۳۲ درصدی، فعالیت و تحرک معاملاتی بیشتری را در بورس از خود نشان داده‌اند.
کد خبر : ۸۲۵۴۶
طرح

به گزارش خبرنگار ایبِنا، آمار معاملات بهمن‌ماه بورس که از سوی بورس تهران منتشر شده حاکی از آن است که در دومین ماه زمستان، ۶۸ درصد معاملات بازار سهام، توسط اشخاص حقوقی و ۳۲ درصد معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته که نسبت به ماه قبل نشان از پیشروی حقوقی ها در بورس دارد.


آمار خریدها و فروش‌ها


بر این اساس در ماه گذشته حقیقی ها ۳۲ درصد خرید و فروش‌ سهم را به خود اختصاص دادند و در مقابل حقوقی‌ها نیز، ۶۸ درصد از خرید و فروش‌ها را بر اساس اطلاعات موجود به خود اختصاص داده اند.


۵ صنعت برتر حقیقی ها


در همین حال، جزییات این آمار نشان می دهد حقیقی ها در دومین ماه زمستان، در سهام ۱۹ گروه بازار سهیم بوده اند که گروه‌های «محصولات شیمیایی با ۵۱۸ میلیارد ریال، صندوق های قابل معامله با ۲۷۵ میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری‌ها با ۱۰۴ میلیارد ریال، سایر واسطه‌گری‌های مالی با ۸۸ میلیارد ریال و شرکت های چند رشته‌ای صنعتی با ۷۸ میلیارد ریال» در رتبه اول تا پنجم و در صدر گروه های بازار سهام قرار دارند. این گزارش می افزاید: بر اساس آمارهای موجود در بهمن ماه ۱۰۱ میلیارد ریال از مالکیت اشخاص حقوقی به مالکیت اشخاص حقیقی منتقل شده است.


۵ صنعت برتر حقوقی ها


در سویی دیگر، بررسی این آمار از سوی ایبِنا مشخص می کند: سهامداران حقوقی نیز در بهمن ماه تغییراتی را در سبد سهام های خود ایجاد کرده اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده این گروه مالکیت سهام خود را در ۲۰ صنعت افزایش داده اند که گروه های «فرآورده های نفتی با ۳۴۴ میلیارد ریال، بانک ها و موسسات اعتباری با ۲۴۸ میلیارد ریال، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط با ۱۵۰ میلیارد ریال، ستخراج کانه های فلزی با ۱۱۵ میلیارد ریال و قند و شکر با ۹۸ میلیارد ریال» پنج گروه برتری هستند که بیشترین تغییر مالکیت را به حقوقی های اختصاص داده اند.


 قیمت سهام ۲۹ شرکت زیر ۱۰۰ تومان


همچنین در آماری دیگر مشخص شد که  قیمت به ازای هر سهم برای ۳۱ شرکت بیش از ۱۰.۰۰۰ ریال است. افزون بر این، قیمت هر سهم  ۱۲۲ شرکت  نیز بین ۳۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ ریال است. ۱۴۳ شرکت هم  با قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۳.۰۰۰ ریال  در تابلوی بورس مشاهده می شود و قیمت سهم ۲۹ شرکت نیز کمتر از ۱.۰۰۰ ریال داد و ستد می شود.


معامله بیش از ۶۳.۰۰۰ میلیارد ریال اوراق بهادار


این گزارش می افزاید: در بهمن ماه ۹۶، ارزش معاملات بورس ۱۰ درصد افزایش یافت از ۵۷۲۲۷ میلیارد ریال به ۶۳۰۵۳ میلیارد ریال رسید. در همین حال، در ۲۱ روز کاری بهمن ماه ۹۶، ارزش معاملات در مقایسه با پایان دی۹۶، ۱۰ درصد افزایش یافت و از ۵۷.۲۲۷ میلیارد ریال به ۶۳۰۵۳ میلیارد ریال رسید.


همچنین حجم سهام معامله شده از ۲۳.۵۱۳ میلیون سهم به ۲۲.۲۷۸ میلیون سهم معادل ۵ درصد کاهش یافت. براساس این گزارش، از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه،  متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازار اول و دوم به ترتیب برابر با ۹۱۶ میلیون سهم و ۲۰۷۸ میلیارد ریال بوده است. در بهمن ماه ۹۶، دفعات معاملات سهام برابر با ۴ درصد در مقایسه با پایان دی ماه ۹۶ افزایش یافت و از ۱۵۶۰ هزار دفعه به ۱۶۲۲ هزار دفعه بالغ گردید.


کاهش ۰.۷ درصدی شاخص


شاخص بورس در پایان بهمن۹۶ در مقایسه با دی ۹۶، به میزان ۶۶۹ واحد برابر با ۰.۷ درصد کاهش یافت و از ۹۸.۸۱۷ واحد به ۹۸.۱۴۹ واحد رسید. ارزش بازار در پایان بهمن ماه ۹۶ در مقایسه با پایان دی۹۶ به میزان ۲۵.۵۰۹ میلیارد ریال افت برابر با یک درصد کاهش یافت و از ۳۹۳.۴۳۹ میلیارد ریال به ۳۹۰.۸۸۸ میلیارد ریال رسید.


براساس معاملات نرمال، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۲۸.۱۳۶ میلیارد ریال و معادل ۵۹ درصد از کل خرید ها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۲۷.۹۴۵ میلیارد ریال و در حدود ۵۹ درصد از کل فروش ها بود.


بر این اساس در این ماه سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان ۱۹۲ میلیارد ریال شد. در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب ۴۰ و ۴۰ درصد از ارزش خرید و فروش بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر