12 اسفند 1396 - 09:00
کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد:

دلایل رشد اندک بورس در ماه آخر سال

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورتی که این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، می‌تواند تسکینی برای اقتصاد بوده و از این رهگذر صنایع و بنگاه‌های مختلف و در پی آن کلیت بازار سرمایه رشد کنند.
کد خبر : ۸۲۸۹۵
بورس

مهدی کاظمی اسفه در گفتگو با ایبِنا، با اشاره به این نکته که این روزها بازار سهام روزهای کم ‌رمقی را سپری می کند گفت: یکی از دلایل رخداد این موضوع بسته کنترل التهاب ارزی بانک مرکزی با گواهی سپرده ۲۰ درصدی است که موجب شده تا بخشی از نقدینگی از بورس به بازار پول حرکت کند.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بررسی وضعیت بازار سهام از چند جنبه این موضوع را توجیه می‌کند. نخست اینکه قیمت سهام برخی شرکت‌ها و نیز شاخص بورس در چند ماه گذشته از افزایش و رشد قابل توجهی برخوردار بوده که انتظار تداوم آن در این روزها دور از ذهن است.


تاثیر تمدید یا عدم تمدید «برجام»


وی ادامه داد: علاوه بر این برخی موارد از جمله موضوع تمدید یا عدم تمدید «برجام» در بهار سال آینده نیز موجب شده تا معامله‌گران با احتیاط بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سهام اقدام کنند. ضمن این که پیش‌بینی این که بازار سرمایه در ماه‌های آینده سود تضمین شده و بدون ریسکی همانند سپرده گواهی ۲۰ درصدی را نصیب معامله‌گران در بازار سرمایه کند دور از ذهن است؛ بنابراین مجموعه این عوامل موجب می‌شود تا بخشی از نقدینگی از تالار شیشه‌ای به سمت بانک‌ها روانه شود.


همچنین این تحلیل گر اظهارداشت: هر چند با انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی دولت موفق شد جریان نقدینگی به سمت بازار سکه و دلار را کاهش دهد و جریان پول را به سمت بانک‌ها هدایت کند، اما این تصمیم برای دیگر بازارها از جمله بازار سهام خبر خوبی نیست.


خروج نقدینگی از صندوق‌ها


کاظمی اسفه تصریح کرد: به عنوان مثال در پی انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی توسط بانک‌ها این روزها شاهد ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس و خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هستیم که در کنار این موضوع، افزایش نرخ سود اسناد خزانه و کاهش نرخ قیمت این اوراق نیز در بازار سهام رخ داده است.


وی افزود: همانگونه که اشاره شد بازار سهام در ماه‌های گذشته در مجموع رشد قابل‌ توجهی را تجربه کرد که بخش عمده‌ای از این رشد تحت تاثیر شرایط مثبت حاکم بر بازارهای کالای جهانی، افزایش قیمت دلار، بهبود قیمت جهانی نفت و کاهش سود سپرده‌ بانکی بوده است.


توقف رشد فصلی


کاظمی اسفه با اشاره به این که ورود نقدینگی به بازار سهام به همراه افزایش نسبت P/E بازار به دلایلی چون کاهش نرخ سود سپرده‌ بانکی باعث شد در ماه‌های گذشته صنایع مختلف با افزایش قیمت همراه شوند ادامه داد: در شرایط فعلی به دلیل این که روند افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی متوقف شده است، بنابراین این موضع نیز موجب شده تا این روزها شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام از این موضوع تاثیر بپذیرند.


وی گفت: علاوه بر این موضوعاتی چون توقف رشد فصلی برخی کالاها در بازارهای جهانی از جمله متانول و نیز کنترل افزایش قیمت دلار و افت تدریجی آن در کنار تصمیمات اخیر بانک مرکزی برای مقابله با سفته‌بازی در بازار ارز، از دیگر دلایل توقف روند صعودی شاخص بورس و قیمت‌ها در بازار سهام است.


تاثیر تصمیم بانک مرکزی


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر تصمیم بانک مرکزی در بازگشت نرخ سود گواهی سپرده‌ها به ۲۰ درصد بر گروه بانکی گفت: این اتفاق موجب شده تا نگرانی بابت افزایش قیمت پول در این صنعت بیشتر شود که این موضوع سبب شده سهام گروه بانکی در بازار سهام طی روزهای گذشته با کاهش همراه شود.


کاظمی اسفه در ادامه با اشاره به اینکه دولت با افزایش نرخ بهره گواهی سپرده‌ها به ۲۰ درصد، موفق شد جریان نقدینگی به سمت سکه و دلار را که موجب بروز هیجان در این بازارها شده بود به سمت بانک‌ها هدایت کند اذعان داشت: در صورتی که این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، می‌تواند تسکینی برای اقتصاد بوده و از این رهگذر صنایع و بنگاه‌های مختلف و در پی آن کلیت بازار سرمایه رشد کنند.


وضعیت بنیادی صنایع


این کارشناساس بازار سرمایه افزود: البته بنظر می‌رسد در مجموع وضعیت بنیادی صنایع مختلف در بورس از شرایط مناسبی برخوردار باشند که مطابق آن، این روزها شاهد یک وضعیت تعادلی در بازار سهام هستیم.


وی یادآور شد: بر اساس مجموعه عوامل یاد شده، در کنار دیگر مولفه‌های اثرگذار در بازار سرمایه از جمله پایان سال مالی و برگزاری فصل مجامع شرکت ها، پیش‌بینی‌ می‌شود در سال جدید شاهد بهبود معاملات و وضعیت بازار سرمایه باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر