13 اسفند 1396 - 18:22
معاون توسعه و نظارت شاپرک:

ابلاغ مستند پرداخت بان در ابتدای سال ۹۷

معاون توسعه و نظارت شاپرک از ابلاغ مستند پرداخت بان در ابتدای سال ۹۷ خبر داد.
کد خبر : ۸۳۰۱۵
روشن نژاد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدرضا روشن‌نژاد در دهمین نشست فینتاک، اظهارداشت: رابطه شاپرک با فین‌تک‌ها رویکرد حمایتی است از اینرو در بحث قانونگذاری با دو دیدگاه دنبال می شود. دیدگاه نخست اینکه قوانین خود را به سختی تغییر و رویکرد دیگر اینکه امکان تغییر قوانین به راحتی قوانین وجود دارد.


وی افزود: در حوزه بانکی و مالی مسئله اصلی این است که قوانین به‌ گونه‌ای تنظیم شود که مستحکم و قابل پیش‌بینی باشد تا بازار قابلیت ارزیابی داشته باشد. رویکرد شاپرک با فین تک ها، مداخله حداقلی است.


معاون توسعه و نظارت شاپرک تصریح کرد: فعالیت فین‌تک‌ها بر مبنای تکنولوژی است و از آنجایی که  تکنولوژی محیط سیالی دارد و نهاد ناظر باید در این محیط سیال قانون‌گذاری کند از اینرو  مقررات باید به گونه ای تنظیم شود که در بلندمدت تغییر نکند تا فردی که وارد حوزه می‌شود را پشتیبانی کند.


روشن نژاد با اشاره به اینکه طرح پرداخت یار بزودی با همکاری یک شرکت psp آغاز می شود، گفت: اقدام اول برای شروع پرداخت یارها، مراجعه به یک شرکت psp و امضای قرارداد است. بعد از این مرحله معرفی حساب به شاپرک و تصفیه با پذیرندگان توسط شاپرک انجام خواهد شد.


وی ادامه داد: تاکنون هیچ شرکتی به عنوان پرداخت یار شروع به فعالیت نکرده است، اما دو استارتاپ فینتک (پرداخت یار) مشغول همکاری با شاپرک هستند. معاون توسعه و نظارت شاپرک افزود: بعد از مستند پرداخت یار مستند دیگری به نام پرداخت بان در ابتدای سال ۱۳۹۷ ابلاغ خواهد شد که مربوط به کیف پول است و همه شرکت هایی که دارای کیف پول هستند مشمول این مستند می شوند.


به گفته وی، اطلاعات پذیرندگان پرداخت یارها برای شرکت های پرداخت قابل مشاهده نخواهد بود و psp ها دسترسی به این اطلاعات ندارند. روشن نژاد اظهارداشت: پیش نویس اول با مشورت استارتاپ های فینتک ارائه شده و سپس بعد از انتشار این مستند با اعلام نظر متخصصین و فعالان این حوزه مستند دوم منتشر شد. شرکت شاپرک آماده تبادل نظر با استارتاپ های فین تک است.


معاون توسعه و نظارت شاپرک در ادامه گفت: هر قانونی که وضع می شود یعنی حاکمیت یک قدم رو به جلو برمی دارد و برای انواع فعالیت های مختلف چارچوب تعیین می شود و رویکرد نهاد های نظارتی کمترین دخالت در کسب و کارهای نوپا با این روند است.


وی ادامه داد: هر پذیرنده پشتیبانی شده ای که از سوی پرداخت یاران پوشش داده می شود باید برای جلوگیری از هرگونه چالش، در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک ثبت شود و این روند منجربه رجوع کسب و کارهای واقعی به شرکت های پرداخت یار خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها