14 اسفند 1396 - 15:30

پذیرش اوراق گواهی ظرفیت در بورس انرژی

مدیر عامل بورس انرژی از پذیرش اوراق گواهی ظرفیت در بورس انرژی خبر داد.
کد خبر : ۸۳۰۷۱
حسینی مدیر عامل بورس انرژي

به گزارش ایبِنا به نقل از فارس، سید علی حسینی با اشاره به استقبال خریداران از عرضه حدود یک میلیون و ۴۴۶ هزار قرارداد سلف موازی استاندارد برق در بورس انرژی عنوان کرد: دارایی پایه این قرارداد، برق نیروگاه‌های متعلق به شرکت آرین ماهتاب گستر با دوره تحویل بارپایه سالانه منتهی به اول فروردین ماه ۱۳۹۸ بود که متقاضیان تحویل فیزیکی در صورت برخورداری از شرایط امیدنامه قادر به تحویل فیزیکی برق در دوره  مذکور هستند.


وی با بیان اینکه شرکت آرین ماهتاب گستر برای سومین نوبت از طریق انتشار اوراق در بورس انرژی اقدام به تأمین مالی کرده است، تصریح کرد: بورس انرژی از ابتدای سال ۹۶ تاکنون  شاهد عرضه اولیه بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال قرارداد سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر بوده است که با احتساب ارزش ۹، ۴۲۶ میلیارد ریالی معاملات ثانویه این اوراق، ارزش معاملات این بازار به حدود۲۲.۸۶۱ میلیارد ریال بالغ شده که رشد حدود ۹۴ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.


جزییات انتشار قراردادهای سلف موازی استاندارد در سال ۹۶


افزون بر این، مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به جزییات انتشار قراردادهای سلف موازی استاندارد در سال جاری گفت:  از ابتدای سال۹۶ تاکنون ۴ قرارداد سلف موازی استاندارد برق گروه مپنا با نماد "سمپنا۹۷۱"، نفت خام سبک عرضه شده توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در نماد "سنفت ۹۷۱"، گاز مایع پتروشیمی بندر امام در نماد "سبندر ۹۷۱" و برق شرکت آرین ماهتاب گستر در نماد "سماه ۹۷۱"در این بورس منتشر شده است.


به گفته وی، نخستین عرضه اولیه درسال جاری مربوط به قرارداد سلف موازی برق گروه مپنا با نماد "سمپنا۹۷۱" به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد ریال در تاریخ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۶بود که با هدف تأمین بخشی از سرمایه در گردش و هزینه‌های سرمایه گذاری توسط شرکت گروه مپنا انتشار یافت. این قرارداد در روز عرضه با ۳۰۵ معامله و با حجم ۱، ۴۱۳، ۳۵۸ قرارداد با استقبال خریداران مواجه شد.


حسینی در ادامه به عرضه موفقیت آمیز ۵۰۰۰  میلیارد ریالی اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی عرضه شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در نماد "سنفت"۹۷۱ در تاریخ ۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ اشاره کرد و افزود : تعداد ۱، ۷۱۱، ۰۸۷ قرارداد در این نماد معاملاتی طی چند ثانیه با تقاضای بالای متقاضیان رو به رو شد و مورد معامله قرار گرفت که حاکی از جذابیت بسیار بالای این اوراق برای سرمایه‌گذاران داشته است.


وی افزود: سومین عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد مربوط به قرارداد سلف موازی استاندارد گاز مایع پتروشیمی بندر امام در نماد "سبندر "۹۷۱ طی تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ به ارزش ۴ هزار میلیارد ریال  و با ۱۶۱ معامله و حجم ۱۵۰، ۸۸۴ قرارداد بود که با هدف تامین مالی فعالیت‌های شرکت پتروشیمی بندرامام انجام گرفت.


همچنین مدیر عامل بورس انرژی از پذیرش و طی مراحل پایانی طراحی بازار اوراق گواهی ظرفیت در این بورس خبر داد و گفت: در سال ۹۶ بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله نیز در این بازار  با عرضه گواهی‌های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به ارزش ۱، ۰۰۰ میلیارد ریال شروع به فعالیت کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها