15 اسفند 1396 - 08:53

پیش بینی رشد اقتصادی ۳ درصدی و تورم ۱۱.۵ درصدی در ۹۷

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: با توجه به قیمت ٥٠ تا ٥٥ دلار نفت، رشد اقتصادی ٣ و تورم ١١.٥ درصدی پیش بینی می شود.
کد خبر : ۸۳۰۹۵
سنگینیان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی سنگینیان صبح امروز (سه شنبه)  در سخنانی در نشست هیات نمایندگان، اظهارداشت: سال ٩٥، ٦١ درصد رشد اقتصادی را تشکیل می دهد و پیش بینی می شود رشد نفت در سال جاری و آینده رشد ٣ درصدی را با توجه به رسیدن به سقف تولید داشته باشد.


وی افزود: در حالی که بیکاری از ١٢.٢ به ١١.٧درصد در سال جاری رسیده ولی بیکاری جوانان و دهه شصتی ها نگران کننده است.


سنگینیان گفت: تورم به هسته سخت خود رسیده و دیگر با سیاست های پولی کاهش نخواهد یافت.


وی، رشد کسری بودجه را با شیب تند توصیف کرد و افزود: بیشتر هزینه های دولت، بدلیل افزایش هزینه های جاری است و بدهی های دولت از محل اوراق مشارکت نیز در حال افزایش است.


سنگینیان بیان اینکه، شکاف اعتبارات عمرانی و جاری در حال افزایش است، وعده های دولت در این خصوص را نادرست خواند.


رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران اظهار داشت: قدرت خرید خانوار کاهش یافته است.


سنگینیان گفت: دولت سیاستی برای کاهش هزینه ها و بدهی های خود ندارد و تنها بدنبال منابعی برای تامین اعتبارات مورد نیاز خود است.


وی افزود: کل درآمد در دسترس دولت ٢٩٤ هزار میلیارد تومان است و هزینه های غیرقابل اجتناب آن ٢٧٩ هزار میلیارد تومان است. کل پولی که در دست دولت باقی می ماند ٢٢ هزار میلیارد تومان است.


سنگینیان ادامه داد: این در حالی است که دولت در بودجه وعده سرمایه گذاری ٦٠ هزار میلیارد تومانی عمرانی کرده است که منابع آن فروش اوراق بدهی و مشارکت است.


وی افزود: با توجه به قیمت ٥٠ تا ٥٥ دلار نفت، رشد اقتصادی ٣ و تورم ١١.٥ درصدی پیش بینی می شود.


به گفته سنگینیان، نرخ ارز همیشه از نرخ تعادلی بیشتر بوده است ولی امروز نرخ تعادلی از نرخ ارز بیشتر شده که نشان می دهد سیاست کاهش اجباری نرخ سود بانکی اشتباه بوده است.


وی افزود: این موضوع نیز نشان می دهد که دولت دوازدهم نیز مقطعی تصمیم می گیرد.


برچسب ها: ارز تورم
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر