15 اسفند 1396 - 12:27
گام دوم تامین مالی ۳۰ هزار میلیاردی دولت:

نماد اوراق منفعت در سامانه پس از معاملات درج شد

سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از درج اوراق منفعت دولت در سامانه پس از معاملات خبر داد.
کد خبر : ۸۳۱۲۶
اسکناس

به گزارش ایبِنا، وزارت اقتصاد به منظور تسویه اصل و سود اوراق سررسید شده سال ۱۳۹۶ (موضوع بند (ح) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور)، نخستین صکوک منفعت در بازار سرمایه را به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریالی از طریق بازار ابزار های نوین مالی فرابورس پذیره نویسی می کند.


بر اساس این گزارش، این اولین مورد عملیاتی انتشار صکوک منفعت در بازار سرمایه است که طی آن دولت از طریق شرکت واسط مالی شهریور چهارم (با مسئولیت محدود) به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی خواهد شد.


گفتنی است، ارزش منافع مبنای انتشار در این اوراق برابر با ۵۱ هزار میلیارد ریال بوده و منافع آن شامل ۱۰۰ درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ۱۰۰ درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت و ۷۸ درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی گاز ایران- (مادر تخصصی) است.


بر اساس اطلاعات اعلام شده، ۱۸ هزار میلیارد ریال از این اوراق دارای متعهد پذیره نویسی (بانک سامان ۱۰ هزار میلیارد ریال، تامین سرمایه بانک مسکن ۵ هزار میلیارد ریال و تامین سرمایه لوتوس پارسیان ۳ هزار میلیارد ریال و در صورت عدم فروش کامل اوراق تا سقف انتشار یعنی ۳۰ هزار میلیارد ریال، نسبت منفعت سرمایه گذاران از سود ویژه سهم دولت به میزان اوراق فروش رفته تعدیل خواهد شد. ضمن آنکه این اوراق فاقد بازارگردان) است.


عمر و سود اوراق


همچنین عمر این اوراق سه سال و نیم و سود علی الحساب آن ۲۰ درصد است که هر ۶ ماه یک بار توسط عامل پرداخت یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است.


در همین رابطه، شرکت سپرده گذاری مرکزی این اوراق را با نماد معاملاتی «ذافادا» در سامانه پس از معاملات درج کرد تا به شیوه حراج به مدت ۲ روز کاری در بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس منتشر شود.


اورق منفعت چیست؟


لازم به ذکر است: اورق منفعت سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام است که در ازای پرداخت مبلغ معینی، به وی منتقل شده است؛ مانند گواهی حق اقامت در هتل معین برای روز معین، حق استفاده از خدمات آموزشی دانشگاه برای ترم یا سال معین، حق استفاده از یک ساعت پرواز برای مقصد معین و حق استفاده از خدمات حج یا عمره برای سال معین.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها