15 اسفند 1396 - 18:02

رعایت ۴ الزام برای استفاده از فاینانس

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی میزان ریسک، میزان سود فاینانس، سازگاری با مقررات و نحوه خروج از قرارداد را ۴ الزام اساسی در زمان استفاده از فاینانس دانست.
کد خبر : ۸۳۱۶۱
فاینانس

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اصغر فخریه کاشان در نشست مشترک کمیسیون بازار پول و سرمایه‌گذاری اتاق ایران با محوریت بررسی الزامات مفاهیم و ظرفیت‌های استفاده از فاینانس با بیان اینکه برای جذب فاینانس باید به ملاحظات آن توجه داشت، گفت: میزان ریسک، میزان سود فاینانس دهنده از پرداخت فاینانس، کامپلاینس یا سازگاری با مقررات و نحوه خروج از قرارداد چهار نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت و زوایای این چهار بخش را برای فاینانس ‌دهنده مشخص کرد.


قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ریسک، تجاری، ریسک اجرا، ریسک کشوری و ... از مواردی است که باید در حوزه ریسک به آن توجه کرد، گفت: در بحث سازگاری با مقررات باید استانداردهای محیط زیست، FATF ،IFRS، نظام مالی و مالیاتی همه بررسی شود تا واجد شرایط تشخیص داده شوند.


وی افزود: بانک‌هایی که معرفی می‌شوند  نیز باید تایید شوند که در حال حاضر دو بانک از نظر اروپایی‌ها نهایی شده و بقیه در حال اقدام هستند. فخریه کاشان با بیان اینکه نحوه خروج از پروژه نیز باید به طور دقیق اعلام شود، گفت: برای اینکه بتوان از امکانات تامین مالی استفاده کرد باید بتوان وام گیرنده، پروژه و ذینفعان را معرفی کرد و این پاسخ‌ها باید به زبان بین‌المللی باشد.


وی خاطرنشان کرد: باید این ظرفیت در شرکت‌ها انجام شود و اگر توانایی معرفی را نداریم باید نهادسازی کنیم و از خدمات مشاوره با استانداردهای بین‌المللی بهره بگیریم. وی افزود: قراردادهای داخلی ما در بسیاری موارد ناقص است و مدیریت ریسک در آن دیده نمی شود که مشکلات زیادی را در پی دارد.


فخریه کاشان ادامه داد: باید بتواند در قراردادها از دفاتر حقوقی استفاده کنیم تا قراردادها به لحاظ قانون حاکم، جرائم، داوری و ... بی‌نقص باشد چرا که اگر می‌خواهیم به بازار جهانی برویم باید با زبان بازار جهانی صحبت کنیم.


قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مخالف استفاده از فاینانس در پروژه‌هایی هستم که ارزآوری نداشته باشند، گفت: برخی پروژه‌ها هزینه‌های ریالی‌شان را نیز با ارز پرداخت می کنند چند وقت پیش آقای سیف جلوی یکی از این طرح‌ها را به درستی گرفته بود، اما این یک پروژه بود و پروژه‌های دیگری نیز در کشور موجود است.


برچسب ها: وزارت راه فخریه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر