20 اسفند 1396 - 09:17
در میزگردی مطرح شد:

تعامل رگولاتور و فین‌تک‌ها، اتفاق خوب سال ۹۶

تغییر رویکرد بانک مرکزی و شاپرک نسبت به فین‌تک ها، ابلاغ مستندات پرداخت سازان و پرداخت یاران از اتفاقات خوب سال ۹۶ است که فعالان این حوزه در پنلی نظرات خود درباره این حوزه را به اشتراک گذاشتند.
کد خبر : ۸۳۳۴۶
فین تک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، رویداد سال فیناپ پنجشنبه ۱۷ اسفندماه با حمایت بانک پاسارگاد، شرکت کارت اعتباری ایران کیش و شرکت تسکا در دانشگاه خاتم برگزار و در پنلی با حضور مدیران و کارشناسان سیستم بانکی و فین‌تک مهم‌ترین اتفاقات این حوزه در سال ۱۳۹۶ و چالش‌های کنونی آن مورد بررسی قرار گرفت.


برهمین اساس مهدی طوبایی، در این پنل، مهم‌ترین اتفاق سال ۱۳۹۶ را تغییر نحوه تعامل بین رگولاتور و فین‌تک عنوان کرد و اظهار داشت: این اتفاق خوب مرهون کمک بچه‌های فین‌تک و اعتماد آنها به رگولاتوری بود که سبب شد اعتماد دوطرفه‌ای شکل بگیرد و تغییر رویکردی ایجاد و نتیجه آن انتشار سند چارچوب بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های مالی بود.


وی ادامه داد: مهم‌ترین قسمت این مستند که تغییر رویکرد بانک مرکزی را نشان می‌دهد تعیین چارچوب به‌جای مجوز دهی و چارچوبی مشخص شده که فعالان این حوزه در صورت تمایل در این قالب فعالیت خود را آغاز کنند.


مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت شاپرک افزود: این گام اول ما برای تعامل با فین‌تک‌ها بود که بتوانیم با تعاریف مشترکی که ایجاد کردیم به‌مرور زمان در یک فضای تعاملی مستند و چارچوب را اصلاح و تکمیل کنیم که تاکنون این اتفاق هم افتاده و ما یک سری نکاتی که در حوزه تضاد منافع PSP و پرداخت یاران مطرح شد را پاسخ داده و رسیدگی کردیم.


همچنین مهرداد حداد، رئیس اداره انفورماتیک بانک پاسارگاد نیز در این پنل در خصوص تعامل بانک‌ها و فین‌تک‌ها، گفت: بانک‌ها درحال حاضر در نقطه ای قرار دارند که نیازمند همکاری با فین‌تک‌ها هستند تا به کمک آنها بیایند اما اکنون بیش از ۵۰ درصد فین‌تک‌ها در حوزه پرداخت‌ کار می‌کنند، درحالی‌که بانک‌ها به موارد دیگری مثل فین‌تک‌های حوزه رگ تک، تسهیلات یا حوزه‌های بیمه و مهم‌تر از آن به مگاترندهای دنیا مثل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین نیاز دارند که تخصص آن اکنون در بانک‌های ما وجود ندارد.


از سویی دیگر مهدی عبادی، مدیر واحد پرداخت شرکت تسکا نیز در رویداد فیناپ چالش بانک‌ها را عدم نیاز به فین‌تک‌ها و کمبود دانش عنوان کرد و گفت: فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی؛ این فناوری در بانک‌های ما وجود ندارد و بانک‌های ما مصرف‌کننده سطح پایین فناوری هستند و این باعث می‌شود زیرساخت‌ها در اکثر بانک‌ها وجود نداشته باشد و بدون زیرساخت نیز فین‌تک نمی‌تواند کار کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر