20 اسفند 1396 - 09:38

دلایل سه گانه افت معاملات تالار شیشه‌ای

یک کارشناس بازار سرمایه از انتشار اوراق گواهی ۲۰ درصدی، توقف رشد دلار و افزایش عرضه سهام توسط حقوقی‌ها به عنوان دلایل اصلی افت معاملات بازار سهام در این روزها یاد کرد.
کد خبر : ۸۳۳۵۱
طرح

ابراهیم خلیلی در گفتگو با ایبِنا، با اشاره به افت‌های پیاپی شاخص بورس و کاهش آن به ارتفاع ۹۵ هزار واحد گفت: بی‌رمقی اخیر بازار سهام را می‌توان در چند دلیل عمده مورد بررسی قرار داد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس یکی از دلایل عمده کاهش ورود نقدینگی به معاملات بازار سرمایه را می‌توان به انتشار اوراق گواهی ۲۰ درصدی توسط بانک ها نسبت داد که موجب شد تا بخشی از نقدینگی از بازارهای مختلف از جمله بورس به سمت بانک ها روانه شود.


وی با بیان اینکه بر اساس برآوردها حدود ۲۴۰ هزار میلیارد توان نقدینگی جذب اوراق گواهی ۲۰ درصدی در بانک ها شده اضافه کرد: بدون شک در پی افزایش ۵ درصدی نرخ سود بدون ریسک در بانک ها، بخشی از نقدینگی بازار سهام از جمله منابع صندوق های سرمایه گذاری در این اوراق سرمایه‌گذاری شده است.


این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: از سوی دیگر نرخ ارز به‌ عنوان عاملی تاثیرگذار بر بازار سهام همواره مورد توجه بوده و بیشتر بنگاه‌های فعال در بازار از افزایش نرخ دلار منتفع می‌شوند. وی گفت: بر این اساس با توقف افزایش نرخ دلار، این روزها شاهد هستیم که این موضوع نیز تاثیر خود را بر دادوستدهای بازار سهام گذاشته است.


خلیلی ادامه داد: علاوه بر این به طور سنتی هر ساله در اسفندماه روند عرضه سهام به‌ صورت ذاتی به‌ ویژه از سوی معامله‌گران حقوقی افزایش می‌یابد که این موضوع نیز تاثیرات خود را بر بازار سرمایه گذاشته و موجب شده تا به دلیل تامین نقدینگی مورد نیاز این شرکت‌ها، شاهد افزایش فشار فروش و عرضه سهام شرکتها در تالار شیشه‌ای باشیم. ضمن اینکه تجربه نشان داده در آخرین ماه سال نباید انتظار رونق چندانی در این بازار بود.


وی همچنین در خصوص وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال اظهارداشت: با توجه به شرایط کنونی معاملات، نباید ریزش شدید یا رشد قابل‌ توجهی را برای بازار سهام در این مدت متصور بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر