22 اسفند 1396 - 11:06
ربیعی در جلسه استیضاح:

استیضاح می‌شوم بخاطر آژیری که خودم کشیدم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه استیضاح می‌شوم بخاطر آژیری که خودم کشیدم ،گفت: انتظار بود رئیس مجلس مطابق قانون از طرح مسائل خارج از استیضاح جلوگیری کند.
کد خبر : ۸۳۴۷۶
ربیعی

به گزارش ایبِنا، علی ربیعی صبح امروز در مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح اظهار داشت: حضور در صحن مجلس را برای خودم فرصتی برای تبیین دقیق اهم مسائل کشور می‌دانم. فرصتی برای مباحثه جدی میان یک عضو دولت و نمایندگان حول مشکلات پیشرو کشور می‌بینم و می‌خواهم در این فضا سخن بگویم.


وی ادامه داد: من همواره گفته‌ام استیضاح را حق مجلس می‌دانم. مجلس به گفته حضرت امام(ره) عصاره ملت است و حق سوال و استیضاح چیزی است که برای آن در جوانی مبازره کردم اما متاسفم در همین ابتدا آنچه که در استیضاح آمده بود و باید گفته می‌شد، مطابق قانون گفته نشد در حالی که انتظار بود رئیس مجلس مطابق قانون از طرح مسائل خارج از استیضاح جلوگیری کند. 


این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه من هفت ماه پیش برنامه‌ای را به مجلس دادم و ۱۹۱ نماینده به آن رای دادند، اظهار داشت: استیضاح‌کنندگان با عدد و رقم و نه جملات و صحبت‌های کلی انحراف مرا بیان کنند. با جملات کلی شاخصه‌ها را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد؟ ما مباحث کلی را مطرح می‌کنیم که موجب می‌شود در نهایت نه کسی تصمیم درستی نگیرد و نه من از استفاده کنم.


رای هم نیاورم سرباز نظام خواهم بود


ربیعی با بیان اینکه من رای هم نیاورم سرباز نظام خواهم بود، تصریح کرد: عمده مسائل مربوط به شرکت‌های وابسته به وزارتخانه در جلسه امروز مطرح شد، متاسفانه کارکردهای اجتماعی وزارت کار به شستا یا مجموعه‌های اقتصادی به صورت اغراق‌آمیزی تقلیل‌یافته است. من نه به عنوان یک وزیر بلکه یک کنشگر می‌گویم ما امروز مسائل بنیادی را پیش رو داریم. به غیر از خشکسالی و سیاست خارجی، معتقدم آسیب‌ها، فقر، عدالت و زیست آینده در قالب صندوق‌ها به بیکاری مزمن تبدیل شده‌اند. ما باید با فهم درست و اجماع به سمت حل مسائل برویم.


وی با اشاره به اعتراضات اخیر خاطرنشان کرد: من میزان خشکسالی، اشتغال و فقر را در شهرهایی که شلوغ شد در اطلس ریختم. اتفاق بزرگتری رخ داده است. من افتخار می‌کنم در وزارتخانه‌ای هستم که مسائلش با مسائل اصلی امنیت ملی در ارتباط است. من به اندازه کافی موفق بودم. پرتلاش بودیم، صبح و شب نمی‌شناختم، نظر و تئوری داشتم، این مسئله نیازمند اجماع همه دارد تا مسائل حل شود.


وزیر کار ادامه داد: معتقد هستم در وزارتخانه من ۳۰۰ میلیون بار در ماه به آن مراجعه می‌شود. این مسئله موجب شده تا در کنار هم برنامه‌هایی را به پیش برویم که ثبات نظام بیشتر شود.


فقر و اشتغال با پاشیدن پول حل نمی‌شود


وی افزود: ما در مورد فقر مطلق و همبستگی کار و رفاه، کار را جلو بردیم در خره جوامع محلی تعاون و کار را جلو بردیم سیاست‌های فقرزدایی را آوردیم. فقر ۲۰ ساله برنامه می‌خواهد. فقر و اشتغال با پاشیدن پول حل نمی‌شود. در جلسه با رهبری بحث‌ها را گفتم. در حوزه کارگری کار زیاد شده است و توانستیم نرخ افزایش مزد را از تورم بیشتر کنیم. بخشی از وظایف من در صندوق‌ها و شرکت بوده است.


وزیر کار ادامه داد: شما ببینید اندازه‌ صندوق‌های ما در  تولید ناخالص داخلی چقدر است. سهم ما در مجموع اقتصاد کشور ۱.۴ است. شما ۱۷ صندوق دیگر دارید که ستادها و نهادهای مختلف در آن کار اقتصادی می‌کنند که نه خصوصی هستند و نه دولتی. من خوشحال هستم که شستا زیر ذره‌بین است‌. من خوشحالم نورافکن‌ها روی وزارت‌خانه ماست. با رئیس‌جمهور توافق کردیم اصلاح ساختار شروع شود و این افتخار است.


ربیعی تاکید کرد: به سمت شفاف‌سازی رفتیم. آقایان عباسی و مصری می‌توانند شهادت دهند که کار کردن در شرکت‌ها چقدر سخت است من معتقدم باید به سمت غیربنگاه‌داری برویم این همه پرونده رو شد کدام مورد وزارتخانه من ذی نفع بود؟ دوران مدیران سوپرمن گذشته است اما معتقد هستم روندی سالم در کار است. خلط مبحث نکنید لطفی مدیرعامل هلدینگ سیمان در زمان دولت قبل بود تیم شستا از بهترین‌ها هستند اقتصاددانان برتری آنجا هستند.


وی با بیان اینکه ثبات مدیریت را در تامین اجتماعی حفظ کردم، گفت: امروز استیضاح می‌شوم بخاطر آژیری که خودم کشیدم من امروز خوشحالم بگویم ۹۰درصد شرکت‌های تابعه ما در بورس فهرست شدند. من موفق شدم هرجا تخلفی شده با آن برخورد کنم همین که ۹۰ درصد شرکت‌های ما در کودال در دسترس هستند موجب افتخار است.


نمی‌خواهیم پول آن را صرف هزینه‌های جاری کنیم


ربیعی تشریح کرد: خوشحالم اعلام کنم با همه وجود تصمیم درست در وزارت گرفتیم که بعنوان الگو، کاری را شروع کردیم تا شهریور ۹۷ از بنگاه‌های بدون سود خارج می‌شویم. نمی‌خواهیم پول آن را صرف هزینه‌های جاری کنیم ما از بنگاه‌داری بیرون می‌آییم نه اینکه پول حراج کنیم. در سال ۱۳۵۴ من در شرکت ارج کار می‌کردم اخوان کاشانی کارفرمای ما بود هر وقت می‌آمد تن کارگر و من می‌لرزید والله امروز حال کارگر را مثل همان زمان و برخورد با اخوان کاشانی می‌بینم.


وی با بیان اینکه  امروز به سمت بهینه کردن سرمایه‌گذاری رفتیم باید در بازار سرمایه باشیم، گفت: کیفیت بنگاه‌داری باید برنامه‌ریزی شود مجلس باید برای این کار به من پاداش دهند. ما تجربه جهانی را پشت این داستان آوردیم خدمت نمایندگان می‌گویم انداره اقتصاد ما معلوم است اندازه ما در اقتصاد ما مشخص و شفاف و زیر ذره بین است.


ربیعی بیان کرد: میانگین فروش شستا برابر ۸ هزاز ۸۰۰ میلیارد تومان بود که که ۲۱ هزار میلیارد افزایش یافته سود خالص به ۳۳ هزار ۵۰۰ میلیارد افزایش یافته است این کارها با نشستن و خود را باد زدن محقق نشد. مگر شرکت‌ها را به خواست وزیر رفاه تحویل گرفتیم؟ مگر به خواست خود کشتیرانی را تحویل گرفتیم؟ هر اتوبوسی درجاده است یک تعاونی است مگر من این‌ها را آوردم؟ ۸۰ سود برای ۲۰ درصدی که ما سرمایه‌گذاری کردیم. صندوق فولاد بدترین نوع سرمایه‌گذاری است که ما تحویل گرفتیم ۲۵۰۰ میلیارد قیمت‌گذاری کردند که ۵۰۰ میلیارد نمی‌ارزد چه کسی جرات دارد این‌ها را بفروشد؟ اگر می‌خواهیم بفروشم از جای کم‌بازده خارج شود می‌خواهم غل و زنجیر شرکت از پای نظام رفاهی را بکنم که شما مطالعه کنید کژی از کجا آغاز شد از آنجا حل و فصل را شروع کنید.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: من اگر قرار بود اقتصادی فکر کنم در این شرکت‌ها ده شرکت را که اسم نمی‌برم  می‌کردیم اما در این صورت با تعداد زیادی بیکاری مواجه می‌شدیم؛ ما ایستادیم این شرکت‌ها به زیان‌دهی نرسند. اگر ما می‌خواستیم اینها را تعطیل کنیم وضع این نبود. ما در این‌ها تثبیت شغل کردیم؛  ذوب آهن قبل از واگذاری به این وزارت خانه ۸۰۰۰ پرسنل داشت. امروز ۱۶ هزار پرسنل دارد. این شرکت با این مجموعه نتیجه‌اش زیان ۱۳۰۰ میلیاردی بوده است،  ما امروز به ۱۱۰ میلیارد سود رسیدیم. اگر می‌خواستم فکر اقتصادی کنم اصفهان این وضع را داشت؟  


ربیعی در پایان گفت:‌ دوستان و همکاران، وزارت خانه من وزارت خانه‌ای است که در ایجاد عدالت و نسلی شدن فقر و اشتغال خرد و آموزش و مهارت و توانمندسازی مردم وظیفه‌هایی دارد. در اینکه ریسک زندگی مردم را کاهش دهد وظیفه داشته است. ما با توجه به فشارهای محیطی حرکت سالمی داشتیم.


 همچنین وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در بخش دوم سخنان خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه من قصد دارم در این قسمت درباره برخی اقداماتی که در مورد آن حرفی زده نشد بگویم، گفت: متاسفم که ما نه پروژه اجتماعی را خوب اجرا می‌کنیم نه مسائل اجتماعی را برسی می‌کنیم و هرچه گفته شد درباره شرکت‌ها بود.


وی ادامه داد: گفته شد ارزش شستا ۶۰ هزار میلیارد تومان است، این درست نیست. گفته پالایشگاه واگذار شد و سود ندارند با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی به سود رسیده است. در ستاره خلیج فارس ۲۹ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری کردیم.


بیمه شدن فقرای شهری را از افتخارات خود می‌دانم


وزیر کار ادامه داد: رفع فقر مطلق و اشتغال فراگیر دو هدف اصلی ما بود، طرح بیمه همگانی و بیمه سلامت یک بالش در وزارت ما بود. کارگرانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند در این وزارتخانه بیمه شدند. طرح بیمه سلامت را ادامه دادیم. بخش بیمه شدن فقیر و فقرای شهری را از افتخارات خود می‌دانم. از سال ۱۳۹۸ برای اقشار نیازمند برنامه‌ریزی کردیم نظام چند لایه را پیش ببریم حداقل‌ها را به ۸۰ درصد دستمزد رساندیم لایحه حمایت از معلولان را به مجلس آوردیم.


وی ادامه داد: قدرت خرید بازنشستگان سال‌ها کاهش داشت و با تورم فاصله داشت به یکباره نمی‌شد این را درست کرد اما سیاست پیشی دادن مزد بر تورم را پیش گرفتیم و حقوق بازنشستگان کشوری را پلکانی افزایش دادیم اما فاصله داریم تا کارگران و کارمندان با حقوق زندگی خوبی کنند.


در دوره من کارگر و کارفرما توانستند به خوبی با هم گفت‌وگو کنند


ربیعی با بیان اینکه مسیری به جز این مسیر نیست، گفت: با آخوندی کار خوبی پی‌ریزی کردیم. بعد از مسکن مهر به سمت مسکن حمایتی رفتیم. ۶ میلیون ایرانی دفترچه‌ای تامین اجتماعی ندارند که برای آنها برنامه‌ریزی کردیم. یک انقلاب در کاهش ریسک زندگی مردم است. در آینده با طرح‌هایی که داریم هیچ سالمندی فقیر زندگی نمی‌کند. از روز اول به موضوع نوزادان توجه کردیم و کار را به جلو می‌بریم غربالگری‌هایی که شما مصوب کردید را دنبال می‌کنیم سبد حمایتی را کاهش دادیم اما ادامه دادیم در هزار روز اول وعده‌هایی همچون غذای گرم دادیم.


وزیر رفاه با بیان اینکه امروز فکر می‌کنم در دوره من کارگر و کارفرما توانستند به خوبی با هم گفت‌وگو کنند، گفت: آمار تشکل‌های کارگری  ۵۵ درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک از پایگاه رفاهی ایرانیان رونمایی می‌کنیم که مبارزه با فقر را جهت‌دار می‌کند پول زیادی خرج شد اما مبارزه با فقر جهت‌دار نبود با فانی و بطحایی هماهنگی کردیم که کودکی از درس باز نماند. بلوچستان ما مملو از این کودکان بود ما کارت هویت به فرزندان زنان ایرانی که شوهرشان خارجی بود، دادیم.


وی تشریح کرد: معاونان متخصصی در وزارتخانه داریم اقتصاددانانی آوردم که درد فقر را کشیدند دیروز لاهوتی می‌گفت در دولت قبل بعد از جدا شدن تامین اجتماعی نمی‌شد با آن کار کرد نمی‌دانید چه سازمانی تحویل گرفتیم.


ربیعی در پاسخ به انتقادات مربوط به انتخاب نوربخش گفت: این پزشکی که می‌گویید ۲۵ سال سابقه کار در سازمان تامین اجتماعی را دارد قانون یکی از مشاغل را برای منصب ریاست سازمان تامین اجتماعی معرفی کرده است.


از اول معتقد بودم پول پاشی حلال مشکلات نیست


وی با بیان اینکه این ماه باید ۱۱هزار میلیارد تجدید منابع کنیم، گفت: بیمه عشایر و روستاییان مدتی متوقف شد نه به دلیل که من نخواستم، گفت: باید تامین منابع شود خوشحالم اعلام کنم از خرداد تا اسفند ۱۴ هزار حکم بازنشستگی صادر شد. ۱۵ هزار حکم دیگر در راه است. من احساس وظیفه کردم مسئولیت پذیرفتم آقای رجبی روز رای اعتماد به من گفتند که اختیار نداری چرا مسئولیت می‌گیری آیا من کار بدی کردم؟


ربیعی ادامه داد: ما شش برنامه اشتغال در دولت پیش می‌بریم یکی از راه‌ها رشد اقتصاد است اعلام می‌کنم در ۹ ماهه اول سال ۶۰۰ هزار دفترچه تامین اجتماعی شغل اولی صادر کردیم.


وی با بیان اینکه ما در بحث تثبیت اشتغال ستاد استان تشکیل دادیم اگر برنامه تثبیت اشتغال نبود ۳۰۰هزار شغل ریزش می‌کرد، ادامه داد:  از اول معتقد بودم پول پاشی حلال مشکلات نیست ساختار که ریخته شد از برج  ۴اوج می‌گیرد کار را پیش می‌برد.


ربیعی تاکید کرد:‌ ما نمی‌خواهیم پول بپاشیم مشاور گذاشتیم، از افراد و روش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کردیم. ما نباید به طرح‎های زودبازده گرفتار شویم. ما در طرح اشتغال‌های فراگیر، کشاله‌های اشتغال را شناسایی کردیم، چرا به این طرح‌ها ارج نمی‌‎نهیم؟ علاوه براین برنامه مهارت آموزی و برنامه‌های کارورزی را دنبال کردیم. ما برای طرح‌ها سامان منظم ریختیم.


وی افزود: حداقل سیصد هزار شغل از این طریق پیش‌بینی می‌کنیم. فکر می‌کنید همه افراد بیکار بودند که این میزان اشتغال ایجاد شده است؟ من از آمارها دفاع می‌کنم. اما به عنوان وزیر ذیربط می‌گویم من نگران بی‌کیفیتی شغل‌ها هستم، من نگران موقتی بودن این شغل‌ها هستم. در واقع ما به سمت شغل‌های غیررسمی حرکت کردیم. بدانید در دوران رکود  ½ الی ۲/۲ از جی تی پی را  برای سیاست‌های مداخله در بازار کار می‌گذارند. با این وضع آماری که سازمان برنامه آماری اعلام کرده ملموس نیست که علت آن بی کیفیتی مشاغل و آمار زیاد بیکاری است. اما برنامه اشتغال دولت کارآمد بوده است.


 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر خیل بیکاری زیاد است علت آن چندین و چند سال بحران است، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم توقع رفع بحران‌های فعلی را در زمانی کوتاه داشته باشیم.  ما نمی‌توانیم وزارت‌خانه را متهم کنیم. ما امروز نظام تامین مالی داریم در صورتی که سابقا نداشتیم. کارهای زیادی انجام شده که دیده نمی‌شود. ما سیاست اشتغال نداشتیم. سابقا سند اشتغال وجود نداشت. اما امروز من براساس سند اشتغال حرف می‌زنم. تا به حال در کشور ممکن نشده بود که نظام بانکی در کنار نظام تامین بانکی خرد بنشیند در صورتی که امروز ممکن شده است.


  ربیعی خاطرنشان کرد: من به شما اطمینان می‌دهم برنامه‌های رفاهی و اجتماعی دولت که دارای زیر ساخت است، رو به افزایش است. درسال ۹۴ و ۹۵ حدود ۶۵۰۰ شغل ایجاد شد که البته با نقدهای شخص من همراه بوده است. من نمی‌توانم ۶۵۰۰ دفتر تامین اجتماعی را نادیده بگیرم. تمام تلاش ما براین است که قبل از کمیت، کیفیت را بالا  ببریم. در حال حاضر کردستانی‌های عزیز می‌توانند شهادت بدهند به طرح مشترک ما و وزارت ارتباطات که انستیتوهای  زیادی را ایجاد کردیم. انستیتوهای چرم و کفشی که ایجاد شد چه در کردستان و چه در تبریز سیاست‌های زیرساختی بودند. من با پاشیدن پول مخالفم. دولت و رییس‌جمهور واقف هستند. من لازم می‌دانم نگاهی هم به وظایف ما بکنیم. اشتغال ناشی از روند اقتصاد کلان  شامل سیاست‌های پولی و مالی شامل تجارت‌های خارجی، سیاست‌های بازار مصرف و نه.







وی با بیان اینکه من در بحران وظیفه پذیرفتم، ادامه داد: با رفتن من از وزارت شغل ایجاد می‌شود؟ ما باید به ساختارها زمان بدهیم. ما باید به فکر اصلاح ساختار باشیم. باید برای صندوق ها ساختارسازی شود. به جای اینکه بیکاری را استیضاح کنید، روش‌ها وساختار غلط گذشته را استیضاح کنید. ما وضعیت مناسبی را در آینده به دنبال خواهیم داشت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من در جلسه غیر علنی بحران صندوق های بیمه و بازنشسته وجود دارد و باید کاری کنیم. چه کسی حاضر است هزینه تصمیمات سخت و دشوار را بدهد؟ ما در روز ۱۰ تصمیم سخت و دشوار می‌گیریم. ما می‌توانیم در مورد صندوق‌ها تصمیمات سخت و دشوار بگیریم. آیا من برنامه اصلاح نداشتم؟ آیا ارائه نکردم؟ نباید بر اساس اسامی و عکس‌ها قضاوت کنیم. باید روند را ببینیم. روند را قضاوت کنیم. روند ، روند مثبتی بوده است.
ربیعی با اشاره به اظهارات برخی موافقان استیضاح در مورد اینکه چرا شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت ملی نفتکش در اختیار وزارت تعاون است، گفت: در بحث هواپیمایی آسمان و کشتی سئوال می‌کنم که آیا من مبدع آن بوده‌ام؟ رجا را همان قیمتی که خریده‌ام الان می‌توانم بفروشم؟ حداقل در هواپیمایی آسمان مشخص شد ایراد از خلبان و هواپیما نبوده است. هوا در هردو شهر مساعد بوده است مشکل فنی هم وجود نداشته من از تحقیقات کارشناسانه ابایی ندارم اما من از مدیریت بنگاه‌داری هواپیمایی دفاع می‌کنم. خلبان تا ۶۵ سالگی هم می‌توانست پرواز کند و در کنار مردم عزا دارم و از آنها پوزش می‌طلبم. من افرادی را از بازار بین‌الملل آورده‌ام که بخشی از مدیریت‌هارا به آنها بسپارم. اما برخی افراد از خیلی زمان‌های قبل که مسئله آسمان هم وجود نداشته مسئله استیضاح بنده را پیگیری می‌کردند. تمام بدهی‌های آسمان پرداخت شده و بنگاه به بنگاه‌داری رسیده است این اتفاق کمی است؟
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش تعاون اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۹ سهم بخش تعاون ۶ / ۲ درصد بوده است و هم اکنون ۶ درصد است. چرا این پیشرفت ها دیده نمی‌شود؟ آیا کیف اقتصاد ایران انقدر بزرگ شده که کیف تعاون ۲۵ % شود؟ اما ما تعاون را گسترش دادیم. الان نسبت تعاونی هایی که در حال ثبت است را ببینید، اتاق تعاونی ها، کیفیت آنها، ما در کنارهم کار می‌کنیم و جلو می‌‎بریم. اگر می‌پرسید چرا سهم تعاون ۲۵% نشده از شما راجع به وضعیت اقتصاد می‌پرسم. وضعیت رشد در تعاون درحال حاضر رو به افزایش است .






ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر