27 اسفند 1396 - 12:24
گزارش پایان سال روحانی/

ایجاد ۹۶۰ هزار شغل جدید/ میزان سرمایه‌گذاری ثابت مثبت شد

رییس جمهوری در حاشیه آخرین نشست سال ۹۶ هیات وزیران گفت: آمار شاغلین در پاییز امسال از ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به حدود ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.
کد خبر : ۸۳۷۲۱
رییس جمهور یازدهم و دوازدهم

به گزارش ایبِنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه و در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در طول سال جاری ملت ایران پیشرفت‌ها و گام‌های بسیار مهمی برداشتند، آنچه مردم در انتخابات اردیبهشت ماه از ما می‌خواستند مسأله اشتغال و مهار بیکاری بود و بر اساس اقداماتی که انجام شده است، آمار شاغلین در پاییز امسال از ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به حدود ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است و این بدان معناست که در پاییز ۹۶ نسبت به پاییز ۹۵ حدود ۹۶۰ هزار شغل ایجاد شده است و این نشان می‌دهد که در مسیر اشتغال‌زایی تلاش‌های خوبی انجام شده اما باید همچنان بر تلاش‌ها و اقدامات خود بیفزاییم.


روحانی خاطر نشان کرد: در سال ۹۶ رقم تورم برای دومین بار تک رقمی شد و این از وعده‌هایی بود که در روزهای آغازین دولت یازدهم به مردم داده بودیم. همچنین میزان سرمایه‌گذاری که در سال‌های گذشته منفی بوده است در سال ۹۶ سرمایه‌گذاری ثابت مثبت شد و این به معنای تحرک در زمینه اقتصادی است و در مجموع رشد اقتصادی در ۴ سال گذشته به طور متوسط ۴.۸ بوده است. این در حالی است که رشد اقتصادی دنیا حدود ۲.۵ بود و این نیز نشان می‌دهد که کشور در مسیر توسعه و رشد در حال حرکت است.


رییس جمهوری افزود: در ۸ سال قبل از دولت یازدهم، رشد اقتصادی به طور متوسط ۲.۳ بوده و این رقم در ۴ سال گذشته به ۴.۸ تبدیل شده است و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود، بالاتر از ۴.۵ باشد.


روحانی با بیان اینکه در مجموع شاهد حرکت مثبتی در همه بخش‌های کشور هستیم، گفت: در بخش‌های مختلف رکوردهای خوبی به دست آورده‌ایم، به نحوی که در حوزه آبیاری تحت فشار و سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری بیش از سال‌های قبل، شاهد رشد و توسعه هستیم و در زمینه محصولات کشاورزی از رقم ۹۷ میلیون تن به ۱۲۷ میلیون تن رسیده‌ایم و شاهد رشد ۲۶ درصدی در تولید محصولات کشاورزی طی ۴ سال گذشته هستیم.


رییس جمهور افزود: امروز در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی رسیده و یا در مسیر خودکفایی هستیم. در تولید گندم، دانه‌های روغنی و سایر محصولات تحولات مثبتی ایجاد شده است. روحانی خاطر نشان کرد: در سال جاری، ۶ فاز پارس جنوبی افتتاح شد که کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود، پارس جنوبی یک منطقه گازی است که بین ایران و همسایه جنوبی مشترک است و برای اولین بار در سال جاری میزان برداشت ایران نسبت به همسایه خود حتی پیشی هم گرفت و در تولید گاز در پارس جنوبی از ۲۸۵ میلیون متر به ۵۵۵ میلیون متر مکعب رسیدیم که حدود ۲ برابر افزایش داشته است و از این‌رو نیاز به خرید گاز از خارج نداشتیم.


رییس جمهور گفت: در سال ۹۶ در بخش پتروشیمی ۵ فاز افتتاح شد و در سال آینده نیز بهره برداری از ۵ مجتمع دیگر پتروشیمی  آغاز می شود. روحانی با بیان اینکه روند حرکت کشور به سمت رونق اقتصادی پیش می‌رود، گر چه امسال صادرات نسبت به پارسال حدود ۵ درصد رشد ارزشی دارد، اما واردات مقداری بیشتر شده است و نسبت صادرات و واردات تا حدودی متفاوت است. البته این نگران‌کننده نیست، چرا که کاهش صادرات در بخش‌هایی مانند پتروشیمی و مواد معدنی داشتیم که عمدتا این محصولات در مسیر رونق تولیدات داخلی و جلوگیری از خام‌فروشی مصرف شده است، گرچه با این اقدام به نظر می‌رسد صادرات کاهش یافته، اما اقدام مثبتی محسوب می‌شود.


رییس جمهور خاطر نشان کرد: در طول سال جاری واردات کالای سرمایه‌ای ۲۷ درصد، افزایش داشته است و مجموع کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای ۸۲ درصد بوده، اما این موضوع نگران‌کننده نیست، چرا که کالاهای وارد شده در مسیر، تولید داخلی، مصرف شده است و مجموعه صادرات و واردات کشور، رضایت‌بخش محسوب می‌شود، چرا که ترکیب واردات به گونه‌ای است که نگران‌کننده نیست.


روحانی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ در حوزه حمل و نقل شرایط بهتری را تجربه کردیم، گفت: امسال راه‌آهن استان همدان افتتاح شد و در روزهای آخر سال راه‌آهن کرمانشاه هم افتتاح خواهد شد و در سال آینده نیز راه آهن ارومیه، رشت و تبریز نیز افتتاح و به خط آهن سراسری متصل خواهد شد، ضمن اینکه در جریان سفر به جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری مشترک برای خط آهن رشت به آستارا به امضاء خواهد رسید و در مجموع در سال جاری در بخش راه‌آهن شاهد رکوردی در تاریخ کشور هستیم. به نحوی که ۵۱۶ کیلومتر خط آهن جدید و ۷۰۰ کیلومتر خطوط ریلی مکمل کشیده شده است.


رییس جمهور گفت: در سال جاری فاز اول بندر چابهار و شهید رجایی بندرعباس افتتاح شد و فاز دوم و سوم آن نیز به افتتاح خواهد رسید. در تولید بنزین نیز به سمت خودکفایی حرکت کردیم و فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح شد و اوایل سال آینده نیز فاز دوم و تا پایان سال نیز فاز سوم به افتتاح خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود با تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین می‌توانیم حتی صادرکننده بنزین باشیم.


روحانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در برخی از حوزه‌ها مشکلاتی وجود داشت و در سال ۹۶ در مسیر رفع آن مشکلات قرار گرفتیم، اظهارداشت: در بخش مسکن شاهد رشد منفی بودیم ولی در سال ۹۶ رشد آن مثبت شد و در سه، چهار ماه آخر سال فروش مسکن در تهران ۱۹ درصد نسبت به گذشته رشد داشته و نشان می‌دهد که رشد رونق بخش مسکن آغاز شده و در سال آینده در بافت‌های فرسوده اقدامات جدیدی آغاز خواهد شد.


رییس جمهور گفت: در سال ۹۷ در زمینه محیط زیست گام‌های خوبی برداشته خواهد شد و در این راستا نوسازی حمل و نقل بین شهری و درون شهری را آغاز خواهیم کرد و در سال آینده در بازسازی بافت‌های فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل، شاهد رکورد خواهیم بود. روحانی اظهارداشت: کشورمان در مقایسه با رشد و توسعه سایر کشورها و حتی کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور از شرایط مناسبی برخوردار است.


وی گفت: از لحاظ عدالت اجتماعی نیز اقدامات خوبی در ۴ سال گذشته انجام شده و در این مدت همواره حقوق کارمندان از تورم بیشتر بوده و همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید دارند، باید گام‌های جدی‌تری برداشته شود تا به نقطه مطلوب برسیم. روحانی با بیان اینکه سال آینده سال سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی خواهد بود، گفت: در تمامی این زمینه‌ها برنامه‌هایی داریم که گزارش آن را به مردم ارایه خواهم کرد.


رییس جمهور با بیان اینکه در همه پیشرفت‌ها و اقدامات ارزشمندی که ملت ایران در طول سال جاری انجام داد، روزهای غمباری نیز وجود داشته است به حادثه زلزله کرمانشاه و غرق شدن کشتی سانچی و سقوط هواپیما اشاره کرد و گفت: همه این حوادث تاسف‌باری که در آن عده‌ای از عزیزان خود را از دست دادیم، بسیار غمبار بود، اما مردم در این حوادث به خوبی حس نوع‌دوستی و وطن‌خواهی خود را به نمایش گذاشتند و در همه صحنه‌ها با تمام وجود برای کمک به یاری به هموطنان خود به میدان آمدند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر