29 اسفند 1396 - 09:42

پیام تبریک نوروزی رییس کل بانک مرکزی

دکتر ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی در پیامی، فرا رسیدن سال نو را تبریک گفت.
کد خبر : ۸۳۷۹۵
سیف یادداشت

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، متن پیام تبریک نوروزی رییس کل بانک مرکزی به شرح زیر است:


یا مقلب القلوب و الابصار


یا مدبر اللیل و النهار


یا محول الحول و الاحوال


حول حالنا الی احسن الحال


گردش دوران، بار دیگر ما و طبیعت را در آستانه سال و فصل جدیدی قرار داده است. فصلی که با دستان پرمهر و هنرآفرین نقاش هستی، رنگ عشق و زیبایی به خود می‌گیرد.


با توجه به حلول فصل سبز بهار و تجربه این موهبت بی‌بدیل الهی، فرصت را مغتنم شمرده و فرا رسیدن بهار دل‌انگیز طبیعت که مصادف با میلاد با سعادت امیرمومنان علی (ع) نیز است را خدمت مردم شریف ایران، کارکنان خدوم بانک مرکزی و شبکه بانکی شادباش عرض می‌کنم و از درگاه الهی مسئلت دارم که سال جدید طلیعه دوران تازه‌ای در رشد و شکوفایی میهن اسلامی باشد.


اقتصاد کشور در سالی که گذشت دستاوردها و تحولات قابل توجهی را تجربه نمود، در این میان بانک مرکزی توانست با وجود مشکلات و چالش‌های پیش‌رو به توفیقات چشمگیری دست یابد. بی شک مهم ترین دستاورد بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶، ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز بود که پیش از این نقش بسیار مخربی در نظام پولی کشور داشتند و تهدیدی جدی برای ثبات مالی و اقتصاد کشور به حساب می‌آمدند. مایه مسرت و خوشحالی است که با تلاش‌های صورت گرفته نه تنها مشکل غالب سپرده‌گذاران این موسسات حل شده، بلکه سال ۱۳۹۷ را در شرایطی آغاز خواهیم کرد که هیچ موسسه غیرمجازی در بازار پول کشور فعال نیست.


به دنبال اتخاذ سیاست‌های منضبطانه پولی و مالی و تحکیم ثبات و آرامش در اقتصاد کشور، نرخ تورم پس از گذشت ربع قرن در سال ۱۳۹۵ تک رقمی شد. خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، این دستاورد در سال ۱۳۹۶ نیز تداوم یافت و نرخ تورم در پایان سال جاری نیز در سطوح تک‌رقمی حاصل خواهد شد. در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات معظم‌له بر پیاده‌سازی اهداف اقتصاد مقاومتی، همچون سال گذشته، سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ نیز بر حمایت از فعالیت های تولیدی با تاکید ویژه بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تامین مالی واحدهای کوچک و متوسط متمرکز بود که نتایج آن در بهبود رشد غیرنفتی اقتصاد و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نمود یافت.


علی رغم التهابات بازار ارز در ماه‌های پایانی سال، به دنبال تمهیدات بانک مرکزی روند رو به رشد نرخ ارز که عمدتاً ریشه در عوامل غیراقتصادی داشت، مهار گردید. بانک مرکزی تلاش خواهد نمود تا در سال آینده نیز ثبات بازار ارز را در سطحی مناسب و متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان تامین کند.


علاوه بر حوزه‌های سیاستی، بانک مرکزی توفیقات قابل توجهی نیز در حوزه‌های عملیاتی حاصل کرد که در این خصوص می‌توان به اقداماتی نظیر پیاده‌سازی سامانه نسیم و انتقال بخش زیادی از حساب های دولتی به بانک مرکزی با هدف شفاف سازی عملیات مالی دولت، استقرار سامانه صیاد با هدف بهبود افزایش ضرایب امنیتی چک و افزایش اعتبار و کارایی این ابزار مهم پرداخت، ارتقای کیفیت و شفافیت گزارشگری مالی بانک ها از طریق پیاده‌سازی استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS)، بهبود روابط کارگزاری بانک ها و تقویت روابط بین‌المللی بانکی و .... اشاره کرد.


امیدوارم در پرتو توجهات حضرت حق، در سال جدید در کنار نزول برکات الهی و به پشتوانه تلاش و کوشش مجدانه پرسنل ساعی، خدوم و پرتلاش نظام بانکی بتوانیم ضمن تقویت همه جانبه اقتصاد کشور، مسیر سعادت و بهروزی ملت شریف ایران را هموارتر از پیش سازیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر