18 فروردين 1397 - 14:59

کاهش قیمت تمام‌ شده تولید، پیش‌نیاز جذابیت کالای ایرانی

نایب‌ رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: رفع چالش‌ها برای کاهش قیمت تمام‌شده تولید، پیش‌نیاز جذاب شدن کالای ایرانی برای مصرف‌کننده است.
کد خبر : ۸۴۱۷۲
حسین سلاح ورزی

به گزارش ایبِنا، حسین سلاح ورزی افزود: برای اثرگذاری شعار حمایت از کالای ایرانی، باید بهبود فضای کسب‌ و کار و حمایت از تولیدات ملی به‌نحوی در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود که در عمل زمینه مساعد برای تولید کالاهای داخلی با کیفیت و دارای قیمت مناسب فراهم آید و مصرف‌کننده ایرانی نه برای یک سال، که برای بلندمدت طرفدار خرید این کالاها باشد.
وی اضافه کرد: برای پرداختن به شعار حمایت از کالای ایرانی، باید نگاه کلی‌تر و عام‌تری به مفهوم کالا و تولید ایرانی داشته باشیم و محصولات اقتصاد ایران اعم از کالا و خدمات را در دایره محاسبات مد نظر قرار دهیم.
سلاح ورزی با بیان اینکه نخستین معضلی که تولید ملی با آن روبروست بالا بودن قیمت تمام‌شده است افزود: بالا بودن قیمت تمام‌ شده قیمت کالا و خدمات در اقتصاد ایران بزرگترین مشکلی است که گرچه سرمنشأهای مختلفی دارد اما کل کالاها و خدمات تولیدی را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد و امکان رقابت در برابر مشابه خارجی را از فعالان اقتصادی می‌گیرد.
وی ادامه داد: معتقدم بخشی از معضل بالا بودن قیمت تمام‌ شده به بالا بودن هزینه‌های مبادلات برمی‌گردد که بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها ناشی از موانع موجود در فضای کسب‌ و کار است.
سلاح ورزی گفت: اگر دولت و حاکمیت می‌خواهد زمینه تولید کالای باکیفیت، رقابت‌پذیر و مورد اقبال بازار و مصرف‌کننده را فراهم کند، باید ضمن کاهش هزینه‌های مبادلاتی، بستر لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه تولید در کشور را فراهم کند. البته برای این کار باید به سراغ متغیرهای کلیدی مانند نرخ ارز، نرخ سود بانکی، نرخ تورم و دستمزد برود و تغییرات این متغیرها را مدیریت کند تا از یک‌سو برای تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت‌پذیری وجود داشته باشد و از سوی دیگر مصرف‌کننده نیز قدرت خرید کافی برای تهیه نیازها و گذران معیشت داشته باشد.
وی افزود: واقعیت امر این است که وقتی در اقتصاد ایران نرخ بهره بانکی و هزینه‌های مالیات و تأمین اجتماعی برای بسیاری بالاست و مداخله‌های دولت در فرایند تعیین دستمزد نیز که به‌دنبال افزایش۲۰ درصدی دستمزدهاست بر فرایند تولید تاثیر می‌گذارد، در عمل نمی‌توانیم شاهد ارائه محصولات باکیفیت و رقابت‌پذیر باشیم که با استقبال بازار نیز مواجه شود.
نایب رییس اتاق ایران گفت: در فضای کسب‌ و کار ایران، هماهنگی کافی میان سیاست‌های پولی، مالی و ارزی با سیاست‌های تجاری وجود ندارد به‌ نوعی که گاه دولت‌ها با نیت‌هایی غیر از حمایت از تولید داخلی، مثلاً کنترل تقاضا در بازار ارز، در حوزه تعرفه‌ها دخالت می‌کنند و مستقیما حوزه تولید را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهند.
سلاح ورزی افزود: اگر خواستار حمایت مردم از تولید داخل هستیم، باید بتوانیم کالا و خدمات را با قیمت و کیفیت مناسب تهیه و به مصرف‌ کننده عرضه کنیم و تحقق این امر منوط به این است که فعالان اقتصادی از نظر قیمت تمام‌ شده امکان نقش‌آفرینی مورد انتظار را داشته باشند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها