21 فروردين 1397 - 22:39
سیف در گفت وگوی تلویزیونی اعلام کرد،

برنامه های جدید بانک مرکزی برای سکه/شرایط جدید فروش ارز مسافرتی

رییس کل بانک مرکزی گفت: به بانک های کشور ابلاغ شده که مبنای گشایش اعتبار ۴۲۰۰ تومان است ضمن اینکه برای پیش فروش سکه و ارز مسافرتی برنامه های جدیدی اتخاذ شده است.
کد خبر : ۸۴۳۶۶
سیف

به گزارش ایبِنا، ولی اله سیف در برنامه تیتر امشب درباره تصمیمات دولت در خصوص مساله ارز، اظهار داشت: امروز روز اول اجرای این تصمیمات بود و قرار شد بانک مرکزی دستور العمل ها  را ارائه  و مقدمات اجرا را فراهم کند.


وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: از ابتدای دولت یازدهم شرایط اقتصادی بهبود یافت و رشد اقتصادی مناسب به وجود آمد و پیش بینی رشد اقتصادی برای سه ماهه سوم سال گذشته بالای۴.۵ درصد بود ضمن اینکه در زمینه اشتغال نیز اقدامات مناسبی صورت گرفت.


وی با بیان اینکه، اقتصاد به سمت خروج  از رکود حرکت کرده و هماهنگی هایی در دولت و حمایت مجلس صورت گرفته است، اظهار داشت:  همه سال و از سال ۹۳ به بعد روند به گونه ای بود که در سه ماهه سوم سال انباشت ارزی و تسویه حساب ها انجام می شد و قیمت ها تغییر می کرد اما در سه ماهه آخر  دیگر با این موارد روبرو نبودیم.


سیف  ادامه داد:  در سه ماهه سوم  سال ۹۵ نرخ دلار  افزایش یافت اما در سه ماهه چهارم این سال نرخ دلار با ۳۸۲۰ تومان بسته شد اما این روند در سال ۹۶ تکرار نشد.


رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، نرخ ارز دارای دو  عامل اقتصادی ( نرخ تورم و حجم نقدینگی)و عامل غیر اقتصادی است، اظهار داشت: وضعیت اقتصادی کشور  به گونه ای است که اقتضای جهش ارز نداشته و بررسی های کارشناسی نشان می دهد که به هیچ وجه نرخ ارز نباید جهش داشته باشد  و در دامنه زیر ۵ هزار تومانی باید حرکت می کرد زیرا تعادل جدی در منابع و مصارف ارزی داریم و هیچ نگرانی برای تامین نیازهای کشور وجود  ندارد.


وی ادامه داد:  عوامل غیر اقتصادی که نشات گرفته از هیجات جامعه  بود  منجر به عدم اطمینان نسبت به آینده شد.


سیف با بیان اینکه، در انتخابات ۹۲ نرخ ارز ۳۸۰۰ تومان بود اما به دلیل انتظارات مثبت نرخ ها پایین آمدند و  این در حالی بود که هنوز دولت جدید فعال نشده بود ، گفت: با این وجود  انتظارات باعث شد که  در نیمه دوم سال ۹۶ شرایطی ایجاد شود که التهابات کاذبی به وجود بیاید البته این امر  ابعاد داخلی و خارجی داشت.


سیف تصریح کرد: بحث های غیر کارشناسی و بدون در نظر گرفتن پشتوانه های ارزی، تزلزل هایی را در نوع نگاه مردم ایجاد کرد البته در ۵ سال گذشته، اقتصادی با ثبات داشتیم و فعال اقتصادی می توانست که پیش بینی های خود را انجام دهد اما در ۶ ماهه دوم سال فضا به دلیل فضا سازی ها عوض شد.


وی تاکید کرد: باید از داخل مراقبت جدی کنیم  و مواردی که باعث تغییرات در روحیه مردم است را جدی بگیریم   البته تلاش می شود اطلاعات به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد و با فضا سازی ها و شایعات  که برخی از شبکه های مجازی تاثیرگذاری بیشتری در آن دارند  واقعیت اقتصاد تحت تاثیر  قرار  نگیرد.


به گزارش خبرنگار ایبِنا،  سیف در ادامه برنامه تیتر امشب شبکه خبر سه ویژگی مشخص را برای مکانیزم جدید برشمرد و گفت: اولین ویژگی شفافیت بود که از هرگونه ابهام در مراودات اقتصادی، پولشویی و تامین مالی تروریسم جلوگیری می کند و فضا را از اقدامات مضر برای اقتصاد کشور مصون نگاه می دارد.


رئیس کل بانک مرکزی ویژگی دوم را ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و تراز پرداخت عنوان کرد و اظهار داشت: ارز استحصالی باید آگاهانه به کالاهایی که به رشد اقتصادی منجر می شود، تخصیص داده شود و این موضوع با ساختاری که در مکانیزم جدید و بدون بروکراسی ایجاد شده، حاصل می شود.


وی، ویژگی سوم را یکسان سازی نرخ ارز دانست و گفت: در این مکانیزم ارز مبادله ای و آزاد مطرح نیست و شرایط جدید باعث اشراف مدیریت بانک مرکزی می شود.


رئیس شورای پول و اعتبار درباره ارزیابی اش از روز اول اجرای طرح جدید ارزی، اظهار داشت: نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار به بانک ها ابلاغ شده  البته نظام ارزی کشور شناور مدیریت شده است و این نرخ نیز متناسب با تغییراتی که در متغیرهای اقتصاد کلان به وجود می آید، در معرض تغییر قرار دارد.


سیف درباره تاثیرات ابلاغ نرخ جدید در بازار گفت: به سرعت نتیجه ابلاغ این تصمیم در بازار تاثیر داشت و نرخ دلار از ۶ هزار تومان به ۴۹۰۰ تومان تا ۵۰۷۰ تومان رسید ولی با مکانیزمی که در پیش گرفتیم نرخ دلار به ۴۲۰۰ تومان خواهد رسید.


وی تصریح کرد که با توجه به پیش بینی تداوم نرخ تورم تک رقمی برای کشور در سال ۹۷، نرخ ۴۲۰۰ تومان دلار با محاسبه تفاضل تورم داخل و خارج از کشور بین ۵ تا ۶ درصد تغییر کند اما سیاست بانک مرکزی انباشت نرخ تورم در نرخ ارز نیست.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه التهابات سه ماهه چهارم سال ۹۶ منطق نداشت، گفت: در ایام نوروز فعالیت های خاصی انجام گرفت که هیچ توجیهی نداشت ولی این التهابات استمرار یافت و ما نیز در بانک مرکزی فعل و انفعالات غیرمنطقی را مشاهده می کردیم.


رئیس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میزان مداخله بانک مرکزی از طریق سامانه سنا در حجم بسیار بالاتری از کف بازار بود، اظهار داشت: میزان مداخله ما در کف بازار بین ۲ تا ۵ درصد بود.


سیف درباره مبنای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار نیز اظهار داشت: مبنای محاسبه ما بین ۳۸۰۰ تومان تا ۴۸۵۰ تومان بود اما با ملاحظات خاصی این رقم با جمعبندی با واقعیت های اقتصادی بدست آمد.


وی تاکید کرد که ارز به میزان کافی در کشور موجود است.


رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخایر ارزی مناسبی داریم و در تنگنا نیستیم، در مقطعی برای تامین اسکناس مشکل داشتیم که حل شد و با توجه به اینکه اعتقاد داریم ذخایر ارزی نباید دست بخورد، در چنین فضایی این تصمیم گرفته شد که یکسان‌سازی این وضعیت را نیز کنترل می‌کند.


وی در مورد شرایط و ضوابط پرداخت ارز به فعالان اقتصادی، دانشجویان، بیماران و گروه‌های مورد نظر گفت: تراز منابع و مصارف ارزی به این صورت است که بخشی از نیازهای ارزی را واردات کالایی، بخشی خدماتی و بخشی را غیر ضروری تشکیل می‌دهد.


سیف ادامه داد: برای مصارف کالایی مانند مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه و همچنین در حوزه خدماتی برای مصارفی چون گردشگری، درمانی و دانشجویی ارز تامین می‌شود و بخش سایر نیز برای مصارف دیگر در نظر گرفته شده است اما باید خروج ذخایر ارزی از کشور معیار داشته باشد و هر کس به هر میزان که خواست ارز از کشور خارج نکند.


وی با بیان اینکه برای دانشجویان و بیماران بخشنامه قبلی بازنگری شده دستورالعمل جدید فردا ابلاغ می‌شود٬ گفت: در مورد مسافران نیز برای سفر به کشورهای همسایه ۵۰۰ یورو و سفر به کشورهای دورتر مانند اروپا و آسیای دور هزار یورو ارز تامین می شود که در این راستا بانک‌های ملی و ملت به عنوان بانک عامل در حال تجهیز هستند.


رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: همه موارد به زودی اطلاع رسانی خواهد شد و به تدریج ظرف دو روز آینده همه ابهامات برطرف می‌شود.


وی با اشاره به سایر ضوابط تاکید کرد: هر شخص می تواند در خانه تا سقف ۱۰ هزار دلار داشته باشد و بالای ۱۰ هزار دلار قاچاق محسوب می شود، همچنین بر اساس قانون ارز همراه مسافر ۵ هزار دلار و ارزی که به مسافر فروخته می‌شود، همان ۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو خواهد بود.


سیف با اشاره به سایر تمهیدات در نظر گرفته شده گفت: طبق بخشنامه ای که در اسفند ماه ابلاغ شد و امروز نیز تاکید کردیم، به بانک‌ها اجازه دادیم سپرده‌گیری ارزی کنند و بانک مرکزی سپرده ها را تضمین خواهد کرد٬ همچنین ترتیبی دادیم که بانک‌ها علاوه بر نرخ سودی که به سپرده گذار می پردازند مبلغی اضافه از بانک مرکزی سود بگیرند.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سپرده‌گذاری ارزی ریسک نگهداری منابع ارزی در خانه ها را نیز برطرف می‌کند، گفت: مردم به دلیل بدعهدی که در گذشته شده بود تردید دارند اما بانک مرکزی اکنون سپرده‌ها را تضمین می‌کند و مردم نباید نگرانی داشته باشند.


سیف درباره شرایط توزیع ارز ، اظهار داشت: لازم است در شرایط فعلی از نقش مثبت صرافان در دوره های مختلف برای تایمن ارز در کشور و همکاری با سیستم بانکی تشکر و قدردانی داشته باشم.
وی ادامه داد: سامانه نیما از اسفند ماه سال گذشته آغاز به کار کرده و اطلاعات ارزی کشور در این سامانه وارد شده و صادر کنندگان، نظام بانکی، صرافان و .. تمامی اقدامات ارزی خود را در این سامانه انجام می دهند.
رییس کل بانک مرکزی گفت: حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه تمامی اطلاعات در این سامانه واردمی شود که شفافیت و آرامشی در بازار ارز ایجاد خواهد کرد و نقش صرافان نیز در این فضا مشخص خواهد شد .
صرافان باید منافعی داشته باشند تا نقش مثبت خود رادر اقتصاد ایفا کنند.


سیف افزود: ما علاقه مند هستیم تعداد مجوز های صرافی ها را کاهش دهیم زیرا فضای اقتصادی کشور این تعداد صرافی نیاز نخواهد داشت و قدردان زحمات صرافانی که در دوران تحریم همراه ما بودند هستیم.


سیف درباره افزایش ناگهانی قیمت سکه اظهار داشت: این دو بازار باهم مرتبط هستند و قیمت سکه ارتباط مستقیمی با قیمت ارز دارد و طبیعتا با التهاب در قیمت دلار قیمت سکه نیز افزایش یافت. ۶ ماه پیش با حبابی در بازار ارز مواجه شدیم که با مداخله بانک مرکزی این حباب از بین رفت.


رییس شورای پول و اعتبار افزود: اکنون که قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان شده تمامی مواردی که متاثر از قیمت دلار هستند، روند کاهشی خواهند داشت.


وی افزود: در اسفند ماه بخشنامه ای سه جزیی برای کاهش التهابات بازار ابلاغ شدکه پیش فروش سکه نیز یکی از این موارد بود که آغاز شد و بانک ملی از فردا اقدام خواهد کرد.


وی افزود: پیش فروش سکه تداوم یافته و امکان عرضه سکه به متقاضیان در تمام شعب بانک ملی ایران و با سررسید های متفاوت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یکساله و بیشتر فراهم خواهد شد.


به گفته وی قیمت پیش خرید یک ماهه    ۱۵۹۰۰۰۰ ،سه ماهه    ۱۵۴۰۰۰۰، یکساله    ۱۳۵۰۰۰۰ و  ۱۸ ماهه   ۱۲۴۵۰۰۰ اعلام شده است.


رییس کل بانک مرکزی افزود: دستورالعملی برای نظارت بر فعالیت  صرافی ها در بهمن ماه تهیه شد که در حال پیاده سازی است و براساس این بخشنامه برای کاهش تعداد صرافی ها عملکرد آن ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


سیف با بیان اینکه، وظایف بانک مرکزی براساس عوامل اقتصادی در کشور و واقعیتی که وجود دارد تعیین می شود، گفت:  عوامل غیر اقتصادی در افق دید بانک مرکزی نیست خصوصا که اکنون در فضای بین المللی قرار داریم که دشمن به طرق مختلف در حال اقداماتی است.


رییس شورای پول و اعتبار اظهار داشت: سامانه نیما از ده الی یازده ماه پیش آغاز به کار کرد و متناسب با قابلیت های لازم اقتصاد کشور است. خوشبختانه این سامانه روند خوبی داشته و با توجه به همه این عوامل باید به ساختار اقتصادی کشور استحکام ببخشیم.


سیف درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی و دارو ، گفت: نرخ ارز مبادله ای 4200 تومان شد و برخی کالاها با ارز مبادله ای تامین می شود و این مدل به نحوی است که درباره افزایش نرخ تامین این کالاها افزایشی نداشته باشیم و با مکانیزم خاصی این تفاوت قیمت جبران خواهد شد و دارو و کالاهای اساسی افزایش قیمتی نخواهد داشت.


این مدل ما را در مقابل خلل ها و نفوذها مستحکم خواهد کرد و علاوه بر این آرامش را به بازار ارز باز خواهد گرداند.


برچسب ها: ارز ولی الله سیف
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر