29 فروردين 1397 - 09:30
با موافقت نمایندگان؛

نحوه فعالیت موسسات اعتباری بانکی و غیربانکی مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نحوه فعالیت موسسات اعتباری بانکی و غیربانکی را مشخص کردند.
کد خبر : ۸۴۶۹۴
بانک

به گزارش ایبِنا و به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با ماده ۲ موافقت کردند.


در این ماده آمده است، متن زیر جایگزین ماده ۵ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ و تبصره های آن می شود، بنابراین مؤسسات اعتباری اعم از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی غیردولتی که قبل یا بعد از تصویب این قانون تأسیس شده یا می‌شوند، یا بانک‌های دولتی که سهام آنها واگذار می‌شود، صرفاً در قالب شرکت‌های سهامی عام و تعاونی سهامی عام مجاز به فعالیت هستند، تملک سهام این مؤسسات تا سقف ده‌درصد(۱۰%) توسط مالک واحد بدون أخذ مجوز مجاز است. همچنین تملک سهام هریک از مؤسسات اعتباری مزبور توسط مالک واحد در دو سطح بیش از ده‌درصد(۱۰%) تا بیست‌درصد(۲۰%) و بیش از بیست‌درصد(۲۰%) تا سی‌وسه‌درصد(۳۳%) با مجوز بانک مرکزی و به‌موجب دستورالعملی که به پیشنهاد بانک مرکزی و تصویب شورای پول و اعتبار، مصوب می‌شود مجاز می‌باشد. تملک سهام سایر مؤسسات اعتباری به هر میزان توسط مالک واحدی که در یکی از مؤسسات اعتباری بیش از ده‌درصد(۱۰%) سهام‌دار است، بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع است.


در تبصره ۱ آمده است؛ مالک واحد به شخص حقیقی یا حقوقی به‌طور مستقل یا بیش از یک شخص حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که به تشخیص بانک مرکزی و در قالب دستورالعمل شورای پول و اعتبار، دارای روابط مالی، خویشاوندی (سببی یا نسبی)، نیابتی یا مدیریتی، با یکدیگر می‌باشند.


بر اساس تبصره ۲؛ مالک سهام مؤسسات اعتباری بیش از حدود مجاز ذکرشده، نسبت به سهام مازاد، فاقد حقوق مالکیت اعم از حق رأی، دریافت حق تقدم و دریافت سود می‌باشد و درآمد حاصل از سود سهام توزیع‌شده و حق تقدم فروش‌رفته نسبت به سهام مازاد مشمول مالیات با نرخ صددرصد(۱۰۰%) می‌شود و حق رأی ناشی از سهام مازاد در مجامع عمومی به وزارت امور اقتصادی و دارایی تفویض می‌گردد. مالک واحدی که تا پیش از تصویب این قانون، دارنده سهام هر یک از مؤسسات اعتباری بیش از حدود مجاز شده است، فرصت دارد ظرف مدت یک‌سال از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، یا وقوع حادثه قهری، نسبت به أخذ مجوز لازم برای هر سطح اقدام و یا مازاد سهام خود را واگذار نماید، در غیر این صورت مشمول مقررات صدر این تبصره می‌شود.


در تبصره ۳ تاکید شده است؛ بانک مرکزی می‌تواند با تصمیم هیأت انتظامی بانکها، مجوز تملک مالک واحد در سطوح بیش از ده‌درصد(۱۰%) را ابطال نماید.


در تبصره ۴ نیز اذعان شده که اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و غیرایرانی، از تاریخ ابلاغ این قانون در شمول حکم این ماده یکسان هستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر