02 ارديبهشت 1397 - 09:38
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

بازارداغ معامله شناسه پیام رسان‌های داخلی/سودجویان دست به کارشدند

خرید و فروش شناسه کانال‌های مطرح تلگرامی در پیام رسان‌های داخلی شروع شده و همین مسئله مشکلات زیادی را برای سازمان‌ها ایجاد کرده است.
کد خبر : ۸۴۸۵۷
پیام رسان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بحث فیلترینگ پیام رسان تلگرام اوج گرفته است و دستور معاون اول رییس جمهوری و مرکز مدیریت راهبردی افتا مبنی بر لزوم فعالیت سازمان‌های دولتی و خصوصی در پیام رسان‌های داخلی حالا بازار معامله شناسه‌ پیام رسان‌های داخلی داغ‌تر از همیشه است و سازمان‌های دولتی و خصوصی به منظور ثبت کانال و فعالیت در پیام رسان‌های داخلی با مشکل روبرو شده‌اند.


سید مرتضی موسویان، رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره فروش شناسه‌های کانال‌های مطرح تلگرامی در پیام رسان‌های داخلی گفت: با این مسئله به شدت برخورد خواهد شد و هیچ کس نمی‌تواند شناسه کانال شامد دار را معامله کند چرا که به راحتی پیام رسان آن را به صاحب اصلی و حقوقی که آن را در تلگرام ثبت کرده باز می‌گرداند. مدیران پیام رسان‌ها برخی صحبت‌ها را مطرح می‌کنند اما مردم باید بدانند که این مدیران پیام رسان اصرار داشتند تا لیست رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی دارای شامد را دریافت کنند اما به دلیل مسائل امنیتی و حقوقی این کار انجام نشد اما اعتقاد داریم برای ساماندهی این وضعیت باید یک وب سرویس راه‌اندازی می‌شد که فعلا در دستور کار نیست.


رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد تاکید کرد: مدیران کانال‌های تلگرامی دارای شامد که ثبت شده هستند و مجوز دارند بهتر است سریع تر برای ثبت و دریافت شناسه در پیام رسان‌های داخلی مطابق با شناسه تلگرامی با ارسال کد شامد به پشتیبانی پیام رسان  پیام ارسال کنند چرا که این کار برای حفظ برند آنها ضروری است و در صورت عدم انجام این فرآیند مسئولیت مالکیت شناسه با صاحب شناسه خواهد بود.


وی ادامه داد: مدیران کانال‌های تلگرامی بعد از ثبت و مهاجرت به پیام رسان‌های بومی ضروری است تا با وارد کردن آدرس شناسه پیام رسان‌های سروش، ایتا، گپ، آی گپ، بیسفون و بله برای کانال ارتباطی خود در این شامد دریافت کنند.


صحبت‌های مرتضی موسویان، رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال در حالی عنوان می‌شود که مدیران رسانه‌های دولتی و خصوصی نسبت به ثبت کانال در پیام رسان‌های داخلی به دلیل ثبت کانال توسط فرد دیگری در گذشته با مشکل روبرو شده‌اند و عمده رسانه‌ها با یک شناسه واحد در تمامی این پیام رسان‌ها فعالیت ندارند.


یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشت، سابقه طولانی فعالیت سودجویانه‌ عده‌ای در کسب و کار معامله شناسه‌های اینترنتی و عدم برخورد جدی با فروشندگان دامنه‌ها و شناسه‌ها در فضای مجای است که باعث شده تا فضای فعالیت این افراد بدون هیچگونه خطری گسترش و ادامه پیدا کند.


در حال حاضر، تبلیغات فروش شناسه‌ها و دامنه‌های اینترنتی و پیام رسان‌ها علاوه بر سایت‌های خرید و فروش و فضای مجازی به روزنامه‌ها نیز ورود پیدا کرده و نشان از حجم بالای این کسب و کار با درآمدهای نجومی دارد.


باقر افخمی، بازرس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی اظهارداشت: چندین سال است که افرادی سودجو با خرید دامنه‌های اینترنتی آنها را صاحب می‌شوند و سپس با ‌هایی بالا و در برخی موارد نجومی به فروش می‌رسانند.


وی افزود: یکی از بیشترین مشکلات مطرح در دادگاه جرایم اینترنتی به اختلاف بر سر دامنه‌های اینترنتی و شناسه کانال‌ها در فضای مجازی است؛ به صورتی که صاحب یک برند مرتبط زمانی که قصد خرید شناسه مرتبط را دارد باید هزینه بالایی را به صاحب شناسه که سوءاستفاده‌گر محسوب می‌شود پرداخت کند.


میرهدایی، فروشنده شناسه‌های اینترنتی و کانال‌های فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه ثبت دامنه و شناسه سازوکاری ندارد خاطر نشان کرد: هیچ قانونی خاصی توسط مسئولان کشور برای احراز واقعی مالکیت دامنه و شناسه در فضای مجازی ایجاد نشده و همین مسئله باعث شده تا تمامی شرکت‌های دولتی و خصوصی و حتی سازمان‌ها با مشکل در ثبت روبرو شوند.


وی تصریح کرد: درآمد فعالیت در این حوزه بالا است چرا که شرکت‌ها و سازمان‌ها اغلب مجبور به پرداخت هرگونه هزینه‌ای برای خرید شناسه مورد نظر و مرتبط با کسب و کار خود هستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر