03 ارديبهشت 1397 - 09:50
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

دلایل نوسان در بازار سرمایه/ احتیاط سرمایه‌گذاران بورسی

یک کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل افت بورس گفت: نوسانات نرخ ارز، سکه و طلا در کنار ابهام در تداوم اجرای برجام موجب شده تا این روزها شاهد معاملات کم‌رونقی در بازار سهام باشیم.
کد خبر : ۸۴۹۲۷
بورس

علی زارعی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به بی‌رمقی این روزهای معاملات در بازار سهام و افت شاخص بورس گفت: با توجه به عوامل مختلف از جمله افزایش نرخ ارز در سال گذشته و همچنین پیش‌بینی تاثیرپذیری مثبت گزارش شرکت‌ها از این عامل، بازار سهام این روزها کم‌رمق است.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل سرمای معاملات در سال جاری اظهارداشت: شاید بتوان دلیل اصلی شرایط فعلی بازار سهام را نوسانات نرخ ارز یاد کرد که این موضوع از دو جنبه سایه خود را بر معاملات بازار سرمایه انداخته است.


وی گفت: از یک جهت جذابیت موجود در بازار ارز است که موجب شد تا بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه به سمت سایر بازارها از جمله ارز حرکت کند. از سوی دیگر نوسانات ارز موجب می‌شود تا پیش‌بینی آینده سودآوری شرکت ها غیرقابل اتکا شود و بر این اساس سرمایه‌گذاران نتوانند برآورد درستی از وضعیت سودآوری شرکت ها و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازار سهام داشته باشند.


زارعی اضافه کرد: از اینرو اقدام بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز می‌تواند خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران در تمامی بازارها به ویژه بازار سهام باشد، البته به شرطی که این تعادل تداوم داشته باشد و شاهد ادامه تک نرخی بودن ارز باشیم.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرفی دیگر نوسامات بازار سکه و طلا نیز موجب شده تا این بازار هم از جذابیت کافی برای حضور نقدینگی در این بازار برخوردار باشد که به‌ صورت غیرمستقیم اثر خود را بر معاملات بازار سهام خواهد داشت.


وی همچنین از ریسک‌های غیراقتصادی و تنش‌های منطقه‌ای به عنوان دیگر عوامل تاثیرگذار بر معاملات بازار سرمایه یاد کرد و اظهارداشت: جو روانی حاصل از این ریسک‌ها نیز تا حدودی موجب شده تا سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتر اقدام به داد و ستد سهام کنند که موضوع لغو یا تداوم اجرای برجام هم در این زمینه قابل تامل است.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از عوامل مهم اثرگذار بر رشد شاخص بورس و رونق نسبی بازار سهام در سال گذشته بهبود وضعیت جهانی کالاها بود که این روزها به دلیل درگیری اقتصادهای میان آمریکا و چین بر بازار جهانی کالاها اثرگذار بوده و معاملات بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.


وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه در ماه های پیش رو اذعان داشت: بدون شک مشخص شدن تکلیف بازارهایی چون ارز و طلا و تعادل و آرامش در این بازراها در کنار موضوعی به نام تداوم اجرای برجام، می‌تواند آرامش را دوباره به بازار سهام بازگرداند.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین با توجه به اینکه در ماه های اخیر شاهد رشد قابل توجه در بازارهایی چون مسکن، سکه و ارز بوده‌ایم، این بازارها از پتانسیل سودآوری دوباره برخوردار نخواهند بود و از این جهت بازار سهام می‌تواند به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر