03 ارديبهشت 1397 - 19:05
سیف در پاسخ ایبِنا اعلام کرد:

تعیین تکلیف ارز مسافرت زمینی بزودی/ تغییر نرخ دلار ۴۲۰۰ با تورم

رییس کل بانک مرکزی گفت: در خصوص ارز مسافرت های زمینی، برنامه ریزی و نتایج آن اعلام خواهد شد.
کد خبر : ۸۴۹۸۲
سیف

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ولی اله سیف در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه نیما که با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبِنا در خصوص تخصیص ارز مسافرتی زمینی، اظهارداشت: مشخصا بانک مرکزی ادعای برای دیده شدن تمام مصارف ندارد، اما موارد مورد نیاز را اعلام کرده ایم و به تدریج بخش ها و موارد دیگر نیز اعلام خواهد شد.


وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تخصیص ارز به مصارف پیش بینی نشده نیز گفت: اقتصاد کشور نیاز به یک اقدام اساسی داشته و اینکه این اتفاق ها در روزهای اخیر برای اقتصاد کشور رخ داده اقدام بزرگی است و فکر نکنید که با سرعت بیشتر می توان مواردی را در نظر گرفت که در عین حال شفاف و اعلام شود.


رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اقدامات جدی در زمینه ارزی کشور انجام شده است، گفت: بانک مرکزی به صورت شب و روز فعالیت خود را در این زمینه انجام داده اما نکته بسیار مهم این است که در صادرات و واردات کشور هیچ خدشه ای وارد نشده است.


سیف ادامه داد: مهم ترین نقشی که تجارت خارجی کشور در نظامات پرداخت نیاز دارد این است که بتواند صادرات و واردات را استمرار دهد. وی با اشاره به حجم ثبت سفارش ها، و تخصیص ارزها، اظهارداشت: در ۱۰ روزی که از ابتدای نظام جدید ارزی گذشته هیچ خللی ایجاد نشده و به تدریح تمامی احتیاج ها و نیازها تامین و راه کار مناسب ارائه شده است.


رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به اینکه اگر کسی سفر فوری داشت برای تامین ارز چه کاری انجام دهد؟ بیان داشت: هم اکنون شرایطی است که باید با آن کنار آمد و اندکی صبر کرد. البته ویژگی اصلی نیما این است که انعطاف پذیر است و با شرایط ارزی کشور کم یا زیاد خواهد شد.


سیف افزود: خوشبختانه در اقتصاد مصونیتی ایجاد کرده ایم که بنا بر دلایل غیر اقتصادی التهاب آفرینی و فضاسازی نشود. ویژگی اصلی نیما این است که متناسب با شرایط و فضا اقدامات را انجام دهد.


رییس کل بانک مرکزی درباره ویژگی های نیما، گفت: ویژگی اصلی نیما اشراف بانک مرکزی بر منابع و مصارف ارزی کشور و اطمینان از بازگشت کلیه منابع ارزی از محل صادرات کشور و تخصیص بهینه منابع به اولویت های کالاهای وارداتی است.


وی با بیان اینکه نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان نرخ ثابتی نیست، گفت: این نرخ متناسب با متغیرهای اصلی اقتصاد کشور حرکت می کند و یکی از عوامل موثر بر آن بحث تورم داخل و خارج از کشور است که پیش بینی می شود در سال ۵، ۶ یا ۷ درصد باشد و متناسب با آن نرخ دلار و سایر ارزها هم تغییر خواهد کرد.


سیف با بیان اینکه تمامی ارزها در دنیا با نوسان مواجه هستند، گفت: البته در این کشورها نوسان ها خفیف است و ارتباط مستقیم با عوامل اقتصادی دارد. رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به پرسشی برای مقابله با اخلالگران بازار ارز گفت: اخلال در اقتصاد کشور رویه مشخصی دارد، اما در این سامانه کسی نمی تواند اخلال ایجاد کند و شفافیت مناسبی دارد.


وی در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی متولی تراز ارزی کشور است و ایجاد تعادل در این منابع و مصارف وظیفه بانک مرکزی است و ارتباط سامانه ها با سایر دستگاه ها امکان رصد را می دهد.


برچسب ها: بانک مرکزی ارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها