04 ارديبهشت 1397 - 08:09
مدیرکل مقررات ارزی بانک مرکزی اعلام کرد؛

نیما،سامانه ای برای ساماندهی بازار ارز

مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت:صرافی ها فعلا و تا اطلاع ثانوی دو وظیفه اصلی را برعهده دارند و از فروش اسکناس و معاملات نقدی، منع هستند
کد خبر : ۸۴۹۸۵
مهدی کسرایی‌پور

به گزارش ایبِنا، کسرایی پور در برنامه تیتر امشب با اشاره به سابقه مدیریت ارزی کشور از طریق پرتال ارزی گفت: سامانه نیما جدای از بانک مرکزی در حقیقت دو بازیگر اصلی دارد یکی سمت عرضه که صادرکنندگان هستند و دیگر سمت تقاضا که صرافی های مجاز و بانک ها هستند.








کسرایی پور با اشاره به این که در حال حاضر دلار در تجارت خارجی ما تقریبا نقشی ندارد گفت: معامله به بهترین قیمت برای طرفین، کاهش ریسک معاملات، کاهش واسطه ها و ایجاد شفافیت در معاملات از مزایای سامانه نیماست.


کسرایی پور با اشاره به این که پیش بینی های لازم برای تامین ارزهای خدمتی مانند ارز مسافرتی، دانشجویی ، درمانی و ... در سامانه نیما انجام گرفته گفت:صرافی ها فعلا و تا اطلاع ثانوی دو وظیفه اصلی را برعهده دارند. در نخستین کارکرد، با توجه به اینکه با برخی کشورها  روابط کارگزاری به شکل مطلوب برقرار نشده است، بانک ها کماکان می توانند از ظرفیت صرافی ها برای انتقال وجه استفاده کنند.

وی ادامه داد:صرافی ها می توانند به عنوان خریدار بر روی سامانه نیما فعالیت کنند.

وی گفت:که صرافی ها از فروش اسکناس و معاملات نقدی، منع هستند و در حال حاضر تنها می توانند به دو وظیفه ای که برای آنها تعیین شده، مبادرت کنند؛ البته موضوع فعالیت صرافی ها در زمینه تأمین نیازهای خرد و نقد، تحت بررسی است.


 مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی افزود: اجرت نقل و انتقال ارز از طریق تعیین کارمزد دیده می شود و با احتساب آن در نهایت نباید نرخ ارز از نرخ مصوب بیشتر باشد.

وی ادامه داد:در این سامانه صادرکنندگان غیرنفتی ارز خود را به بازار عرضه می کنند و باید به خاطر داشت که برای این مهم باید مبلغ و منشأ ارز عنوان شود، از طرف دیگر صرافی ها و بانک ها در سامانه نیما در سمت تقاضا قرار دارند.

کسرایی پور گفت:در صورتی که بانک ها درخواستی را برای مصارف ارزی خود و با طی مراحل ثبت سفارش واردات کالا و گواهی ثبت آماری داشته باشند،‌ به عنوان متقاضی خرید ارز درخواست خود را مطرح می کنند و اگر بانک نخواهد، صرافی می تواند درخواست خرید ارز را عنوان کنند.

وی افزود:در این سامانه همه صرافی های مجاز و نیز بانک ها می توانند پیشنهاد فروش ارز را که بر روی این سامانه طرح شده است، ببینند. وی گفت:در حال حاضر 640 صرافی مجاز تضامنی و صرافی های مرتبط با بانک ها وجود دارد که همه این صرافی ها به تدریج در حال پیوستن به سامانه نیما هستند.


 زمان زاده رئیس گروه پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز گفت: در هیچ کجای دنیا معاملات ارزی در کف خیابان انجام نمی شود.


زمان زاده افزود: سامانه نیما همه معاملات ارزی را رصد و مدیریت می کند و همین باعث شفافیت تجارت می شود که در نهایت به تجارت و بازار ما کمک خواهد کرد.


این مسئول بانک مرکزی گفت: سامانه نیما هزینه های مبادلاتی صادرکنندگان و وارد کنندگان را کاهش می دهد.


زمان زاده با بیان این که سامانه نیما برای تامین نیاز قانونی و واقعی ارز راه اندازی شده است گفت: کسانی که خارج از این سامانه معامله کنند کارشان غیر قانونی است و ریسک های امنیتی آن بسیار بالاست.






ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر