05 ارديبهشت 1397 - 08:51

تاثیر کوتاه‌مدت «برجام» در بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: لغو یا ادامه اجرای «برجام» تاثیر روانی کوتاه‌مدتی بر بازار سهام دارد و در چشم انداز بلندمدت این بازار تاثیر بنیادی نخواهد داشت.
کد خبر : ۸۵۰۴۸
بورس

منصور کریمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: بدون شک نوسانات نرخ ارز یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار بر بازار سرمایه در ماه های گذشته بوده که موجب شد تا سرمایه‌گذاران با ابهامات زیادی اقدام به خرید و فروش سهام کنند و یا اینکه به دلیل نوسانات موجود منتظر روشن شدن تکلیف ارز بمانند و از داد و ستد در بازار سهام دست بکشند که این موضوع اثر خود را در کاهش حجم و ارزش معاملات نیز نمایان کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی تاثیرپذیری معاملات بازار سهام از نوسانات نرخ ارز اظهارداشت: بسیاری از صنایع و شرکت ها در بازار سرمایه حضور دارند و همانند همه کالاها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این موضوع تاثیر می‌پذیرند.


وی افزود: به عنوان مثال شرکتی که مواد اولیه خود را با دادن ارز از خارج کشور تهیه می‌کند، زمانی که نرخ ارز افزایش یابد بدون شک قیمت تمام شده این شرکت افزایش می‌یابد و این موضوع سودآوری آن بنگاه را تحت تاثیر قرار داده و به‌صورت ویژه در بازار سرمایه سهام این شرکت از اقبال کمتری برخوردار خواهد شد و سهامداران این شرکت به زیان نزدیک می‌شوند.


این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: عکس این حال در مورد شرکت‌های مصداق دارد که مانند پتروشیمی‌ها محصولات خود را صادر کرده و ارز دریافت می‌کنند، افزایش نرخ ارز بدون شک بر سودآوری و رشد سهام این شرکت ها تاثیر دارد.


وی تصریح کرد: با این توضیحات شما بازار ارز را به‌گونه‌ای فرض کنید که تکلیف نرخ ارز مشخص نباشد و در آینده نتوان پیش‌بینی کرد که نرخ ارز افزایش خواهید یافت یا کاهش، بر این اساس نمی‌توان چشم‌انداز مناسبی از سودآوری شرکت ها و در نتیجه سرمایه‌گذاری در آنها داشت.


کریمی ادامه داد: از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز زمانی برای اقتصاد و بازار سرمایه ضرر بیشتری خواهد داشت که بحث ورود سرمایه‌گذاران خارجی به میان می‌آید. وی در خصوص تاثیر تک‌نرخی شدن ارز بر بازار سرمایه نیز گفت: اقدام اخیر بانک مرکزی در تک‌نرخی کردن ارز یکی از اقدامات خوب و قابل توجه به ویژه برای بازار سرمایه به دلایل ذکر شده است که موجب می‌شود سرمایه‌گذاران با چشم‌انداز روشن‌تری اقدام به خرید و فروش سهام شرکت ها کنند که البته امیدواریم تک‌نرخی شدن ارز تداوم داشته باشد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر ریسک‌های سیستماتیک ناشی از نزدیک شدن به زمان اعلام نظر ترامپ در خصوص «برجام» در ۲۲ اردیبهشت نیز موضوع دیگر است که موجب شده تا معامله‌گران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام در تالار شیشه‌ای کنند.


وی گفت: البته لغو یا ادامه اجرای «برجام» تاثیر روانی کوتاه‌مدتی بر بازار سرمایه خواهد داشت و معامله‌گران دوباره راه خود را در پیش خواهد گرفت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر