10 ارديبهشت 1397 - 09:38

روند نزولی عرضه اولیه سهام شرکت های جهان

عرضه اولیه سهام از سوی شرکت ها در ۳۹ کشور در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۱۲ درصد کاهش نشان می دهد.
کد خبر : ۸۵۲۳۲
بورس خارجی

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از نیکی ژاپن، عرضه اولیه سهام شرکت های جهان در ۳۹ کشور در سه ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۱۲ درصد کاهش به ۳۶۰ شرکت کاهش پیدا کرد.  


این برای اولین بار از سه ماه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد است که عرضه اولیه سهام شرکت ها روند نزولی به خود گرفته است. همچنین در آن زمان کاهش عرضه اولیه سهام شرکت ها به دلیل تصمیم بریتانیا برای خارج شدن از اتحادیه اروپا اتفاق افتاد.  


 از جمله دلایل روند نزولی عرضه سهام شرکت ها به سقوط بازارهای سهام، اعمال مقررات سفت و سخت در چین و گزینه های بیشتر برای کسب و کار به منظور افزایش درآمدها عنوان می شود.


عرضه اولیه سهام شرکت ها در چین بطرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد؛ این در حالی است که شرکت های چینی همیشه از سه ماه پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد در رتبه نخست عرضه سهام قرار می گرفتند؛ اما تعداد آنها با ۶۴ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۴۹ شرکت در سه ماه نخست سال جاری میلادی رسید.  


به گفته برخی از تحلیل گران، شماری از شرکت های چینی منتظر نتایج فرآیند غربالگری برای قرار گرفتن در فهرست بورس هستند که با رونق عرضه اولیه سهام در چین طی سال های اخیر این فرآیند افزایش پیدا کرده است.


رگولاتورهای چین، شرکت های با کیفیت بالاتر را در اولویت قرار دادن در فهرست بورس این کشور قرار می دهد. یکی از دلایل روند نزولی عرضه اولیه سهام از سوی شرکت های چینی به تغییر فرآیند پذیره نویسی سهام بر می گردد که تاثیراتی را بر روی شرکت ها گذاشته است.


بر پایه این گزارش، در ژاپن عرضه اولیه سهام در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش نشان می دهد؛ اما این رقم در هند ۵۰ درصد جهش زد و هندی ها در این عرصه از چین سبقت گرفته اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر