14 ارديبهشت 1397 - 11:37
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد؛

حضور بانک‌های غیرتخصصی در حوزه مسکن/منع قانونی چاره کار نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه منع قانونی حضور بانک ها در بخش مسکن پاسخگو نیست، گفت: چرخش مالی جریان نقدینگی عامل حضور بانک ها در این حوزه بوده که به ایجاد بازار دیگری در این بخش منجر شد.
کد خبر : ۸۵۳۷۰
مسکن تهران

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه ملت، سیدابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به حضور بانک ها در بازار مسکن، گفت: متاسفانه بانک ها و شرکت های وابسته به آن ها در پی افزایش سرمایه و چرخش مالی جریان نقدینگی خود از سال های بسیار دور در حوزه مسکن فعال بوده اند.
نماینده مردم یزد و صندوق در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حضور بانک ها در حوزه بازار مسکن برای بهبود شرایط این بازار نیست، افزود: تنها عملکرد بانک مسکن در بازار صنعت ساختمان مشهود است و سایر بانک ها در پی منافع خود به این بازار هجوم آورده اند.
انتقاد از حضور بانک های غیر تخصصی در حوزه مسکن
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه عموم بانک ها که دارای ماموریت خاصی نیستند با حضور در بازارمسکن به دنبال بنگاه داری خود هستند، تصریح کرد: حضور بانک ها در بازار مسکن برای کسب منابع مورد نیاز در راستای  اعطای تسهیلات صورت می گیرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به دیگر علت حضور بانک ها در حوزه مسکن و املاک، گفت: با توجه به رکود موجود در بازار به ویژه در حوزه مسکن در سال های اخیر بعضی از تولیدکنندگان نتوانستند واحدهای صنعتی و مسکونی خود را به فروش برسانند بنابراین به علت ناتوانی در عمل به قراردادها واحدهای آن ها به تملک بانک درآمده است.
موسوی بیوکی با بیان اینکه در سال های اخیر بانک ها با تعداد زیادی از املاک تصرف شده مواجه شده اند، افزود: در حال حاضر بانک ها نیز در جریانات اقتصادی اخیر و نوسانات ارزی موفق به فروش املاک و کارخانجات تصرفی نشدندو در حال حاضربا مازاد املاک مواجه هستند.
ایجاد بازاری در کنار مسکن با حضور بانک ها در این حوزه
وی با بیان اینکه، بانک ها برای افزایش جریان نقدینگی خود باید خود فروشنده املاک تصرف شده باشند، تصریح کرد: این موضوع خود به ایجاد بازاری در کنار مسکن منجر می شود.
موسوی بیوکی با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت مسکن باید ساماندهی این بازار نیز در دستور کار قرار بگیرد، گفت: بازار مسکن همواره برای بانک ها جذابیت داشته از این رو منع ورود بانک ها به این حوزه نیز پاسخگو نیست.
وی با بیان اینکه اگر بانک جریان نقدینگی نداشته باشد می میرد، افزود: بنابراین باید بانک ها پول خود را در این حوزه هزینه کند و گرنه مشتری خود را از دست می دهد.



این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی ماموریت حضور در حوزه مسکن را دارد، افزود: گفت: در حال حاضر قدرت تسهیلات دهی بانک ها و همچنین سود دهی آن ها به سپرده های مردم با سرمایه گذاری در حوزه مسکن و سایر حوزه های تولیدی تامین می شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا می توان با وضع قانونی به حضور بانک ها در حوزه مسکن پایان داد، افزود: وضع قانون نیز در این حوزه پاسخگو نیست زیرا اگر بانکی با این قانون نیز وارد مسکن نشود با شرکت های وابسته به طور حتم دخالت در این بخش خواهد داشت زیرا بانکداری فعلی راهی جز حفظ جریان سرمایه گذاری خود ندارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر