15 ارديبهشت 1397 - 15:57

ارزش لیر ترکیه سقوط کرد

ارزش پول ترکیه بار دیگر ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرد و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۱ درصد در مقابل دلار تضعیف شده است.
کد خبر : ۸۵۴۲۹
لیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، پول ترکیه، لیر در ۲۴ ساعت گذشته به دلیل نگرانی از توانایی بانک مرکزی این کشور برای مهار تورم ۲ رقمی و از طرفی هم قدرتمند شدن دلار، ۱.۵ درصد ارزش خود را از دست داد.


در همین حال تورم ترکیه در ماه گذشته میلادی به تقریبا ۱۱ درصد افزایش یافت که سقوط لیر در مقابل دلار به این موضوع دامن زده و در سال جاری میلادی لیر بیش از ۱۱ درصد ارزش خود را از دست داده است.


همچنین کاهش بیشتر رتبه بدهی دولتی ترکیه از سوی موسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» در هفته گذشته هم منجر به وخیم تر شدن وضعیت لیر شد. افزایش قیمت ها به عنوان بیشترین مشکل اقتصادی ترکیه محسوب می شود؛ ضمن اینکه نگرانی ها در مورد رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و حزب AK او در انتخابات پیش رو در بیست و چهارم ماه ژوئن روبه افزایش است.


اردوغان به عنوان دشمن نرخ بهره شناخته می شود و بارها خواستار کاهش هزینه های وام دهی به منظور افزایش رشد اعطای وام و شکوفا شدن اقتصاد ترکیه شده است؛ ضمن اینکه گفته می شود که بانک مرکزی ترکیه هم تحت فشار سیاسی است.


بر همین اساس هر لیر در مقابل دلار آمریکا ۴.۲۹۰۱ ارزش خود را از دست داد که پایین ترین رقم برای لیر در برابر پول آمریکا محسوب می شود؛ اما در نهایت با ۴.۲۳۹۲ لیر کاهش در مقابل دلار آمریکا به کار خود پایان داد و لیر ترکیه یکی از ضعیفترین عملکردهای ارزی را در میان پول های موجود در بازارهای نوظهور در سال جاری میلادی ثبت کرده است.


فشار بر روی لیر بازتاب فروش خارجی اوراق قرضه و سهام بانک ها است و سوال هایی را در مورد اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم مطرح می کند. بر پایه این گزارش، هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را تا بیش از ۷۵ نقطه پایه مورد انتظار افزایش داد؛ اما تحلیل گران اعلام کردند که بانک مرکزی به منظور مقابله با تورم و حمایت لیر باید نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد.


برچسب ها: تورم ترکیه لیر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر