17 ارديبهشت 1397 - 10:02

اصابت ترکش جنگ تجاری به اقتصاد کشورهای آسیای جنوب شرقی

وزیر دارایی هنگ کنگ گفت: بالا گرفتن جنگ اقتصادی بین بزرگترین اقتصادهای جهان، تاثیر مخربی بر تمام اقتصادهای جنوب شرق آسیا می گذارد.
کد خبر : ۸۵۵۱۴
پرچم چین

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از سی ان ای، «هِنگ سویی کیت» وزیر دارایی هنگ کنگ گفت: اگر جنگ تجاری میان بزرگترین اقتصادی جهان بالا گیرد، اقتصاد تمام کشورهای آسیایی جنوب شرقی از آن صدمه می بیند.


واقعیت این است که گروه آ سه آن برای فراهم کردن یکسری اقدامات بازدارنده نسبت به این جنگ بسیار منسجم تر است؛ اما نمی توانیم از اثرات منفی جنگ تجاری به سادگی فرار کنیم و علت آن این است که اقتصاد جهانی اکنون بسیار بیشتر از گذشته به هم مرتبط و ادغام شده و هرگونه اقدام بر روی همه تاثیر می گذارد.


وی تصریح کرد که هرگونه اقدام از سوی هر کشوری به ویژه اقصادهای بزرگ می تواند تاثیر مخربی بر روی هر کس دیگری داشته باشد و در نهایت همه بازنده خواهند بود. «هِنگ سویی کیت» گفت: زمانی که شدت جنگ تجاری از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است، هیچ کشوری از جنگ تجاری سود نمی برد و حتی کشورهایی که شروع کننده آن باشند از آن بهره ای نمی برند.  


همچنین در روز جمعه وزرای اقتصادی و روسای بانک های مرکزی چین، ژاپن و کره جنوبی در دیداری در مورد تهدیدات مرتبط با جنگ تجاری و بالا گرفتن سیاست حمایتی بحث و گفتگو کردند و متعهد شدند که با همکاری یکدیگر اقتصاد جهانی را از این تهدیدات دور کنند.


بر همین اساس، شماری از نمایندگان ۱۳ کشور آسیای جنوب شرقی در بیانیه ای اعلام کردند که سیاست حمایتی، تنش های ژئوپولتیکی و سفت و سخت شدن شرایط مالی جهان زودتر از حد انتظار می تواند شرایط را برای بهبود اقتصاد جهانی وخیم تر کند. این ریسک ها چه به لحاظ شخصی یا گروهی، بهبود اقتصاد جهانی را تهدید می کند و می تواند شامل خروج هنگفت سرمایه و تزلزل بازاهای مالی در منطقه جنوب شرق آسیا شود.


این افراد اعلام کردند که باید در مقابل تمام اقسام سیاست حمایتی مقابله کرد و نسبت به تعهد در راستای یک چارچوب قانون مدار و باز برای تجارت جندجانبه و سرمایه گذاری بار دیگر تاکید کرند. بر پایه این گزارش، آمریکا و چین جنگ تعرفه ای را علیه یکدیگر به راه انداخته اند و تعرفه واردات کالا را ۲۵ درصد افزایش داده اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر