18 ارديبهشت 1397 - 11:54

بانک مرکزی ترکیه به نجات لیر آمد/ تزریق ارز مورد نیاز به بانک‌ها

بانک مرکزی ترکیه برای نجات ارزش از دست رفته لیر با ترزیق ارز مورد نیاز به بانک ها کمک به بالا کشیدن ارزش لیر کرد.
کد خبر : ۸۵۵۸۱
لیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، بانک مرکزی ترکیه به منظور بالا بردن ارزش از دست رفته لیر بعد از اینکه در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود رسید، اقدام به عرضه ذخیره ارزی مورد نیاز در میان بانک های این کشور کرد. در واقع بانک مرکزی ترکیه محدودیت عرضه ارز به بانک های این کشور را کاهش داد تا ذخیره ارزی مورد نیاز به آنها تزریق شود.


همچنین لیر ترکیه در مقابل دلار در سال جاری میلادی تاکنون ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داده و با این اقدام بانک مرکزی ترکیه، بخشی از ارزش از دست رفته لیر به آن بازگشت و پول ترکیه در مقابل دلار، ۴.۲۵ لیر تقویت شد.


البته از جمله دلایل روند نزولی لیر به نگرانی در مورد توانایی بانک مرکزی ترکیه برای مهار تورم ۲ رقمی این کشور بر می گردد که سیر نزولی لیر را هم به دنبال داشت. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که محدودیت نگهداری ارز خارجی در چارچوب «مکانیزم گزینه های ارز» این کشور از ۵۵ درصد به ۴۵ درصد کاهش پیدا کرد و تقریبا ۶.۴ میلیارد لیر معادل ۱.۵ میلیارد دلار نقدینگی از بازار برداشت خواهد شد و تقریبا ۲.۲ میلیارد دلار نقدینگی به بانک های ترزیق می شود.


بر پایه این گزارش، مکانیزم گزینه های ذخیره ارزی به بانک های ترکیه ای این اجازه را می دهد که نسبت معینی از ذخیره مورد نیاز لیر خود را به ارز خارجی یا طلا نگهداری کنند. سال گذشته میلادی هر یک دلار به طور متوسط در مقابل ۳.۶۵ لیر معامله شد که این رقم برای سال ۲۰۱۶ میلادی ۳.۰۲ لیر است.


برچسب ها: دلار ترکیه لیر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر