18 ارديبهشت 1397 - 12:55
عضو کمیسیون تجارت‌الکترونیکی سازمان‌نظام‌صنفی

اعتبارسنجی حساب جاری ملاک دریافت درگاه پرداخت شود

عضو کمیسیون تجارت‌الکترونیکی سازمان‌نظام‌صنفی گفت: چارچوب‌گذاری باید جایگزین مجوزسالاری شود و برای تمام کسب و کارها عضو این سازمان با اعتبار سنجی از حساب جاری، امکان دریافت درگاه پرداخت فراهم می‌کنیم.
کد خبر : ۸۵۵۸۸
ای‌نماد
به گزارش ایبِنا، هفته گذشته خبری مبنی بر امضای تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان نظام صنفی با شرکت مبنا کارت آریا منتشر شد که به موجب آن تفاهم‌نامه تمامی اعضای حقیقی و حقوقی این سازمان می‌توانند درگاه پرداخت الکترونیکی داشته باشند و دیگر برای برخورداری از این سیستم الزامی به داشتن "ای‌نماد" ندارند.  


جعفر محمدی، عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در خصوص ضرورت ایجاد این تفاهم‌نامه گفت: تا پیش از این تفاهم‌نامه، شرکت‌های PSP نمی‌توانستند به کسب و کارها درگاه پرداخت بدهند مگر اینکه آن کسب و کار دارای مجوز ای‌نماد بود.  


وی با اشاره به این نکته که" ای‌نماد" مانع توسعه تجارت الکترونیکی در کشور است، افزود: "ای‌نماد" برای کسب و کارها ضوابطی تعیین می‌کرد که این ضوابط در قانون وجود ندارد و حتی از وظیفه اعتبارسنجی و هویت سنجی فراتر رفته و وارد بیزینس مدل‌ کسب و کارها می‌شد و برای اینکه به کسب و کاری ای‌نماد بدهد از آن درخواست مجوز می‌کرد و برخلاف قوانین کشور باعث ترویج مجوزسالاری شده بود.  


وی ادامه داد: کسب و کارهای فضای مجازی کسب و کارهای نوینی هستند که بیزینس مدل‌هایشان به سرعت تغییر می‌کند تا حدی که به آن سرعت مجوزی ایجاد نمی‌شود و همیشه مجوزها از بیزینس مدل‌های جدید عقب‌تر هستند، بنابراین با مجوزسالاری و ایجاد موانع، رشد کسب و کارهای جدید به تعویق میفتد و خلاقیت و نوآوری نیز از بین می‌رود که این سدی در برابر توسعه تجارت الکترونیکی در کشور است.  


محمدی با تأکید بر این موضوع که چارچوب‌گذاری باید جایگزین مجوزسالاری شود، ادامه داد: ما در سازمان نظام صنفی برای هر کسب و کاری که عضو سازمان شود و یک حساب جاری داشته باشد را اعتبارسنجی کرده و امکان دریافت درگاه پرداخت را فراهم می‌کنیم تا بتوانند به سرعت کسب و کارشان را آغاز کنند و در صورتی‌که فعالیتشان با قوانین تناقض داشته باشد و شکایتی ارائه شود شورای انتظامی سازمان شکایت را بررسی کرده و اگر تخلفی وجود داشته باشد با هماهنگی PSP درگاه آن کسب و کار قطع می‌شود.  


وی در خصوص حضور دیگر شرکت‌های پرداخت در این چارچوب جدید اظهار داشت: این تفاهم‌نامه انحصاری نیست و از حضور سایر شرکت‌های PSP و امضای تفاهم‌نامه با آنها نیز استقبال می‌کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر