19 ارديبهشت 1397 - 11:21
رییس پلیس فتا یزد هشدار داد:

افزایش مزاحمت از طریق سیم کارت‌های بی‌هویت

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان یزد گفت: دقت نکردن در نگهداری سیم کارت ها منجربه استفاده سودجودیان از این سیم کارت های در شبکه های اجتماعی و فعالیت های مجرمانه شده است.
کد خبر : ۸۵۶۳۴
سیم کارت

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از پلیس فتا، رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان یزد با اشاره به ارزان بودن سیم کارت ها گفت: این امر باعث شده تا افراد در نگهداری سیم کارت‌ها دقت لازم را نداشته و در پی آن چندین سیم کارت داشته باشند در حالی که نمی‌دانند که این سیم کارت‌ها کجاست و در دسترس چه کسی است.


سرهنگ دوم مرتضی ابوطالبی تصریح کرد: عدم دقت در نگهداری سیم کارت باعث شده تا این سیم کارت در دسترس افراد سودجو قرار گیرد و آنها با فعال نمودن سیم کارت، در شبکه‌های اجتماعی عضو شده و اقدام به فعالیت‌های مجرمانه کنند.


وی افزود: هرگونه ایجاد مزاحمت از سیم کارت قربانی و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، ابتدا مالک سیم کارت باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد چرا که قانون وی را دارنده سیم کارت می‌شناسد؛ هرچند بعد از بررسی‌های فنی می‌توان مشخص نمود که این تماس از سوی وی صورت گرفته است یا از سوی شخص ثالث دیگری؟ اما قانون در ابتدا مالک سیم کارت را می‌خواهد و وی باید پاسخ‌گوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد، که مجرم اصلی شناسایی شود.


‌این مقام ارشد انتظامی با اشاره به پرونده‌ای در این مورد گفت: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی ناشناس در تلگرام اقدام به مزاحمت و ارسال مطالب توهین آمیز با محتوای مبتذل علیه او کرده موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران این پلیس قرار گرفت و در مدت زمان کوتاه با توجه به بررسی‌های تخصصی و اقدامات فنی کارشناسان، متهم شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر و به این پلیس منتقل شد.


سرهنگ ابوطالبی گفت: در ابتدا مالک سیم کارتی که تلگرام با آن فعال شده بود با هماهنگی قاضی پرونده به این پلیس احضار که وی مدعی بوده این خط سیم کارت هدیه بوده که پس از تحویل گرفتن آن بعد مدتی مفقود شده و بر اثر بی اهمیت بودن و سهل انگاری در پی غیر فعال کردن آن بر نیامده، که مجددا با بررسی‌های فنی کارشناسان این پلیس، متهم اصلی که از دوستان شاکی بوده دستگیر و به این پلیس دلالت داده شد که وی ادعا کرده در مسیر محل کار تا منزل سیم کارتی را پیدا و با توجه به بی نام و نشان بودن آن و خصومتی که با وی داشته است در صدد آن بر آمده تا با ساخت صفحه‌ای جعلی در پیام‌ رسان‌ تلگرام برای وی ایجاد مزاحمت و تلافی خصومت شخصی کند.


رییس پلیس فتا استان یزد به شهروندان توصیه کرد: کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند و همچنین به افرادی که در فضای مجازی اقدام به مزاحمت علیه شهروندان می‌نمایند، هشدار داده می‌شود طبق قانون جرایم رایانهایی به حبس از سه ماه تا دوسال یا جزای نقدی یا هر دو آن محکوم می‌شود.


وی در ادامه گفت: چنانچه دارندگان سیم کارت قصد بر غیر فعال نمودن سیم کارتی را دارند در ابتدا اگر با سیم کارت مورد نظر قبلا در شبکه‌های مجازی عضویت داشته‌اند باید اکانت نرم افزار مورد نظر را حذف (Delete Account) نمایند و سپس اقدام به سوزاندن یا غیر فعال نمودن سیم کارت نمایند.


سرهنگ ابوطالبی تاکید کرد: شهروندان حتما در نگهداری سیم کارت‌های خود دقت لازم را داشته باشند و سیم کارت‌هایی را که نیاز ندارند حتما از طریق اپراتور مربوطه غیر فعال نمایند و برای واگذاری این سیم کارت‌ها حتما اطلاعات ذخیره شده بر روی آنها و به خصوص عضویت در شبکه‌های اجتماعی را غیر فعال کرده و تمامی اطلاعات آن را با توجه به نوع شبکه اجتماعی پاک نمایند.


رییس پلیس فتای استان یزد در پایان از شهروندان خواست تا در صورت مواجهه با هر گونه موارد مشکوک، آن را از طریق وب سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی‌ گزارش کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر