19 ارديبهشت 1397 - 11:05

خروج آمریکا از برجام شوکی بر بازار ارز وارد نمی کند

یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: از آنجایی که ارز گزارشگری در ایران به یورو تبدیل شده است خروج آمریکا از برجام شوکی بر بازار ارز وارد نمی کند.
کد خبر : ۸۵۶۳۸
بازار ارز

مهدی تقوی در گفت وگو باخبرنگار ایبِنا، درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار ارز کشور، اظهارداشت: چندی پیش دولت اعلام کرد که یورو را در بازار ایران جایگزین دلار می کند   و پیش بینی می شود بزودی یورو در بازار ایران ارز اصلی محسوب شود.


وی ادامه داد: هر چند شب گذشته آمریکا از برجام خارج شد اما اتحادیه اروپا اعلام کرد که کماکان بر برجام پایبند است  و به همین دلیل در تامین یورو در کشور با مشکلی مواجه  نخواهیم شد بنابر این بازار  ارز با نوسان قابل ملاحظه ای مواجه نخواهد شد.


این کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به التهابات بازار ارز در ماه های گذشته، گفت: بر اساس نظریه های اقتصادی نرخ ارز با ارقام 6 هزار  تومان یا بالاتر برای اقتصاد ایران رقمی کاذب است و این ارقام با هیچ محاسبات اقتصادی همخوانی ندارد.


 تقوی با بیان اینکه، در بازار ارز کشور با پدیده خاص مواجه شدیم که بر اساس آن صرافی ها ارز را در اختیار دلالان قرار می دادند و  نرخ ها در کف خیابان و توسط این افراد تعیین می شد، ادامه داد: بانک مرکزی در برنامه ریز ی های خود باید از این پدیده جلوگیری کند که البته در ماه اخیر اقداماتی نیز در این خصوص انجام شده است.


وی با اشاره به تدبیر بانک مرکزی برای بازار ارز خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از مشکلات در بازار نه تنها باید ارز در اختیار بانک ها قرار گیرد بلکه باید ارز در اختیار صرافی ها محدود شود.


 این کارشناس مسایل اقتصادی در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر خروج آمریکا بر مبادلات اقتصادی کشور نیز گفت: با توجه به اینکه اروپا از برجام خارج  نشده  بنابر این وضعیت تجاری ایران می توانند همانند گذشته باشد و  اخلال جدی در مبادلات تجاری ایجاد  نشود.


وی گفت: البته ترامپ قصد داشت تا اروپا را نیز با خود همراه کند تا بتواند روابط تجاری  ایران را با مشکلات زیادی  مواجه کند اما اروپایی ها بر پایبندی بر برجام تاکید کردند .


وی در پایان اظهارداشت: بنابر این ایران می تواند علاوه بر بهره گیری از توان و تولیدات داخلی مواد مورد نیاز خود را از اروپا تامین کند.


برچسب ها: اقتصاد برجام
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر