22 ارديبهشت 1397 - 10:43

تداوم روابط تجاری آنکارا و تهران علیرغم خروج ترامپ از برجام

وزیر اقتصاد ترکیه گفت: آنکارا و تهران به روابط تجاری خود ادامه می دهند و موقعیت فعلی یک فرصت برای ترکیه است.
کد خبر : ۸۵۷۲۳
روحانی

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از خبرگزاری آنادولی ترکیه، «نیهات زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه گفت: آنکارا و تهران به روابط اقتصادی خود با وجود خروج آمریکا از برجام ادامه خواهند داد.


در همین حال «زیبکچی» گفت: این یک فرصت برای ترکیه است. به روابط اقتصادی خود با ایران ادامه خواهیم داد؛ در حالیکه از قطعنامه های سازمان ملل هم در مورد فعالیت های هسته ای پیروی می کنیم. ترکیه مناسبات اقتصادی گسترده ای با ایران در حوزه های مختلفی از جمله ورادات انرژی دارد.



وزیر اقتصاد ترکیه تصریح کرد که ایران یک کشور دوست و برادر برای آنکارا محسوب می شود و به این موضوع اعتقاد داریم؛ ضمن اینکه ایران مقتدرتر در منطقه به معنی قدرتمندتر شدن ترکیه است و همچنین ترکیه قدرتمندتر یعنی قدرتمندتر شدن ایران.


بر پایه این گزارش، خروج آمریکا از برجام به معنی وضع مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران است؛ تحریم هایی که از اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد به تعلیق در آمده بود. تحریم های آمریکا شامل اعمال محدودیت های مالی علیه تهران و بشدت سخت شدن روابط تجاری شرکت های مختلف جهان با ایران است.


همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی هم اعلام کرده اند که قصد دارند از منافع شرکت های خود در روابط تجاری با ایران دفاع کنند؛ شرکت هایی که طی ۳ سال اخیر بار دیگر به ایران باز گشته اند؛ در حالیکه واشنگتن برای شرکت های اروپایی یک ضرب العجل ۶ ماه بمنظور پایان دادن به سرمایه گذاری های خود در ایران تعیین کرده است و از امضای قرار دادهای جدید با تهران منع شده اند.




برچسب ها: ایران ترامپ ترکیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر