22 ارديبهشت 1397 - 11:42

آلمان به دنبال حداقل کردن تاثیر منفی اقتصادی خروج ترامپ از برجام

وزیر اقتصاد آلمان گفت: به دنبال حداقل رساندن تاثیر منفی خروج ترامپ از برجام در اقتصاد آلمان هستیم.
کد خبر : ۸۵۷۳۲
پرچم ایران

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، آلمان قصد دارد با حداقل کردن تاثیر تصمیم آمریکا در راستای خروج از برجام به فعالان اقتصادی خود کمک کند و از طرفی هم وزیر اقتصاد فرانسه به دنبال اخذ معافیت برای آن دسته از شرکت های فرانسوی است در ایران فعالیت دارند. این اظهارات به نقل از وزرای اقتصادی ۲ کشور است.


در همین حال، پیتر آلتامیر وزیر اقتصادی آلمان گفت: آماده مذاکره با تمام شرکت هایی هستیم که نگران این مسئله هستند که چه اقداماتی را برای به حداقل رساندن عواقب منفی خروج از برجام در پیش خواهیم گرفت و این به معنی عزم جدی ما برای محدود کردن خسارات است.


همچنین برلین تصمیم فوری برای ایجاد تغییرات در طرح ضمانت اعتباری صادرات خود در ایران ندارد. وزیر اقتصاد آلمان خواستار بحث و گفتگو برای پیدا کردن راه های گوناگون به منظور دوری جستن از تاثیر منفی بر روی بازار کار آلمان بعداز خروج آمریکا از برجام شد.  


وی در ادامه گفت: در حال حاضر دلیلی برای تغییر «طرح ارزشمند هِرمز» نیست. ما فقط گفتگو در مورد عواقب اقتصادی خروج آمریکا از برجام و چگونگی فاصله گرفتن از تاثیرات آن برای مشاغل در آلمان را شروع کرده ایم.


وی خاطر نشان کرد که دولت آلمان ابزار قانونی حفاظت از شرکت های خود در ایران را ندارد و چیزی را که در حال حاضر می توانیم انجام دهیم این است که به شرکت های فعال خود در ایران توصیه می کنیم به صورت قانونی در ایران فعالیت داشته باشند.


وزیر اقتصاد آلمان شرایط فعلی را با ماجرای افزایش تعرفه های وارداتی فولاد و آلومینیوم مقایسه کرد و خاطر نشان شد که باید از دامن زدن به شدت گرفتن این درگیری اجتناب کنیم. همچنین برونو ماریو وزیر اقتصاد فرانسه هم در مورد تصمیم ترامپ گفت: این یک اشتباه نه فقط برای امنیت بین الملل؛ بلکه از منظر اقتصادی هم یک اشتباه محسوب می شود. وی گفت: با وزیر خزانه داری آمریکا در مورد معافیت احتمالی یا موقت شرکت های فرانسوی طرف همکاری با ایران صحبت کرده است.


ماریو گفت: طی ۲ روز گذشته با همکاران آمریکایی خود تماس گرفته ام و گفته ام که این تصمیم با برنامه های مشترک با شرکای آمریکایی ما در تضاد است؛ ضمن اینکه در مورد اخذ معافیت برای شرکت های فرانسوی هم صحبت کرده ام.


در اولیل هفته گذشته هم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در مورد حمایت کامل از توافق هسته ای و پایبندی تهران به آن به رییس جمهور روحانی اطمینان خاطر داده بود؛ ضمن اینکه امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه هم صحبت های مشابهی را در مورد توافق هسته ای ایران کرده بود.


برچسب ها: ایران برجام آلمان
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر