23 ارديبهشت 1397 - 10:21
رییس کانون بانک‌های خصوصی:

برخورد FATF با ایران منطقی نیست

رییس کانون بانک های خصوصی می گوید برخورد گروه ویژه اقدام مالی (FATF) با ایران منطقی نیست و مسائل دیگری در میان است.
کد خبر : ۸۵۷۷۹
پرویزیان

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه پولشویی یکی از حاشیه ساز ترین مسائل بین المللی و اقتصادی ایران بود. FATF ایران را در کنار کشورهایی مانند کره شمالی به عنوان یکی از کشورهای پرخطر از نظر پولشویی قرار داده است. بعضی کارشناسان این مسئله را از دلایل عدم تسهیل یا برقراری روابط مالی و بانکی با بانک ها و شرکت های بزرگ دنیا می دانستند به همین منظور از سال ۹۴ و تصویب برجام خروج از فهرست سیاه FATF مورد توجه دستگاه اقتصادی کشور قرار گرفت. تلاش ها به جایی رسید که در نهایت در اسفندماه سال گذشته وزارت اقتصاد و دارایی در نامه ای اعلام کرد که FATF باید ایران را از این فهرست خارج کند چرا که اقداماتی مثبتی در این زمینه از سوی ایران انجام شده است. داستان FATF  در سال جاری  با تلاش نمایندگان مجلس برای اصلاح قوانین مربوط به پولشویی و الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم ادامه پیدا کرد.


کورش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این رابطه گفت: اکنون موضع کشورها این است که ایران باید چه کارهایی را برای خروج از لیست سیاه پولشویی  و دریافت تایید گروه ویژه اقدام مالی انجام دهد اما از نظر من این موضع گیری اشتباه است چرا که بسیاری از کشورهای مورد تایید و خارج از لیست سیاه FATF از ایران عقب ترند و هیچ یک از شرایطی که ایران برای خروج از لیست سیاه داراست را ندارند.


وی با بیان اینکه از ابتدای کار برخورد گروه ویژه اقدام مالی با مورد ایران حرفه ای نبوده است، ادامه داد: ترکیب تصمیم گیرندگان در این کارگروه منجر به تصمیم گیری های غیرحرفه ای درباره ایران شده است و مشخص نیست اگر از فهرست سیاه خارج شویم، دوباره به بهانه دیگری مورد فشار این نهاد قرار نگیریم.


رییس کانون بانک های خصوصی تصریح کرد: تاکنون در گروه اقدام مالی با ایران به طور حرفه ای رفتار نشده است و بهانه جویی همچنان وجود دارد. پرویزیان با تاکید بر اینکه قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه پولشویی مبنای مقرراتی ندارد، اظهارداشت: اعمال بعضی استانداردهای بانکی در نظام بانکی کشور که به منظور خروج ایران از این فهرست انجام شده بهانه ها را کمرنگ می کند اما اصل موضوع برخورد غیرحرفه ای گروه با ایران است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر