24 ارديبهشت 1397 - 13:30
آذری جهرمی مطرح کرد:

۹۰ درصد شبکه اقتصادی کشور از بستر مخابرات استفاده می‌کند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از شبکه اقتصادی کشور، شبکه علمی و شبکه دولت از بستر مخابرات استفاده می‌کنند.
کد خبر : ۸۵۸۶۵
آذری جهرمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد جواد آذری جهرمی در مراسم رونمایی از دستاوردها و مرکز عملیات شرکت مخابرات ایران گفت: مشکلات شبکه مخابراتی کشور، مشکل تمام کشور محسوب می‌شود و امروزه اگر اهمیت شرکت مخابرات بیشتر از شرکت ارتباطات زیر ساخت نباشد، کمتر نیست.


وزیر ارتباطات ادامه داد: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از شبکه اقتصادی کشور، شبکه علمی و شبکه دولت از بستر مخابرات استفاده می‌کنند و همین مسئله باعث شده تا اگر کوچک ترین اختلالی در مخابرات ایجاد شود، مشکلات بزرگ ایجاد شود.


آذری جهرمی با اشاره به هزینه مکالمه ثابت گفت: ایران ارزانترین نرخ مکالمه با تلفن ثابت را در جهان دارد که بر اساس درآمد خانواده ایرانی تعیین شده است. وی با بیان اینکه مخابرات در زمینه سرمایه با مشکلات روبروست گفت: سطح درآمدی مخابرات مشخص است و راهکار این شرکت برای بهبود از وضعیت فعلی تنها بهره‌وری است. با وجود درخواست از سهامداران مخابرات مبنی بر اینکه سود دریافت نکنند تا سرمایه این شرکت افزایش پیدا کند اما نظر سهامداران دریافت سود بوده که باعث شده تا شرکت با مشکلاتی مواجه شود.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر همکاری مجموعه مخابرات و همراه اول گفت: توسعه‌های همراه اول در سال‌های اخیر بی‌نظیر بوده است این در حالی است که برخی از مردم سالیان طولانی است که منظر واگذاری تلفن هستند و در مناطق مسکونی جدید از جمله مسکن مهر در حالی که اینترنت ۴G از سوی اپراتورها ارائه می‌شود اما تلفن ثابت پورت ندارد.


وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۹۰ درصد از روستاهای با بیش از ۲۰ خانوار به ارتباطات مجهز شوند و بر همین اساس این آمار که ۳۵ درصد بوده هم اکنون با تلاش‌های انجام شده به بیش از ۵۵ درصد با حمایت از طریق اعتبارات دولتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیده است. یکی از مسائل ضروری رفع مشکلات ارتباطی مناطق محروم شمال خوزستان با همکاری مجموعه شرکت مخابرات ایران است که  تا ۲۷ اردیبهشت ماه رونمایی می‌شود.


آذری جهرمی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که باید شاخص فناوری اطلاعات ۳۰ رتبه در برنامه ششم توسعه افزایش پیدا کند. هم اکنون ابران رتبه ۵۸ دانش کاربران در دنیا، رتبه ۶۸ دنیا در توسعه دسترسی‌ها و رتبه ۱۰۱ دنبا در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات را دارد و ضروری است برای پیشرفت در معیار جهانی شاخص‌ها به خصوص شاخص استفاده از فناوری اطلاعات افزایش پیدا کند.


وزیر ارتباطات با اشاره به ضرورت توسعه فیبر نوری و ارتباطات ثابت گفت: باید فیبرنوری برای تحول در ارتباطات ثابت توسعه پیدا کند اما در این میان نیابد هزینه کامل فیبرنوری از مشترک دریافت شود. هم اکنون صرفا ۱۰ میلیون پورت ADSL واگذار شده است این در حالی است که بازار هدف ۳۰ میلیون کاربر است و در این میان بازار ۲۰ میلیونی ADSL بدون سهم است؛ در حقیقت ارتباطات ثابت مهم است چرا که منابع فرکانسی محدود است و هیچ ارتباطی جایگزین شبکه ثابت نخواهد بود.


وزیر ارتباطات با بیان اینکه توسعه فناوری اطلاعات در سطح عالی نظام مورد توجه است، گفت: توسعه فناوری اطلاعات در  تمامی سطوح نظام مورد توجه بوده و تمرکز کشور توسعه و تحول است چرا که همواره فرمایشات مقام معظم رهبری بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناسب در این حوزه بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها