01 خرداد 1397 - 11:10
پلیس فتا هشدار داد:

جمع‌آوری نذورات مردمی در ماه مبارک رمضان ترفند مجرمان سایبری

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی در خصوص افزایش کلاهبرداری‌ های مالی با عنوان جمع‌آوری نذورات مردمی برای افراد نیازمند و بی‌بضاعت در ماه مبارک رمضان هشدار داد.
کد خبر : ۸۶۲۱۴
پلیس فتا

به گزارش ایبِنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ ‌محسن محمودی‌ در خصوص جمع‌آوری نذورات مالی برای نیازمندان در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان گفت:امروزه با توجه به سیر پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوآوری های حاصل از آن مانند شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی و ... باعث پیدایش شگردهای جدید کلاهبرداری  در این فضا شده است که با سوء استفاده از احساسات و عواطف پاک مردم شروع به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.
این مقام ارشد انتظامی افزود: در ماه مبارک رمضان برخی از کلاهبرداران با طراحی سایت، کانال و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و انتشار پیام‌هایی مانند کمپین جمع‌آوری نذورات نقدی برای نیازمندان و ... در قالب پخش نذری و افطاری اقدام به ترغیب کاربران برای مشارکت در این طرح های خداپسندانه در فضای مجازی می‌کنند.
وی ادامه داد: شهروندان باید مراقب باشند شماره حساب‌هایی که جهت جمع‌آوری و واریز نذورات مردمی در فضای مجازی منتشر می‌شوند به هیچ عنوان اطمینان نکنند و اگر می‌خواهند کمکی نیز به افراد بی‌بضاعت یا نیازمند کنند حتماً از طریق سایت‌ها و موسسات معتبر اقدام کنند چراکه برخی با تحریک کاربران روزه‌دار آنها را به درگاه‌های جعلی و فیشینگ هدایت کرده و اقدام به کلاهبرداری از آنها می‌کنند و یا مبالغ واریزی را به این نیت هزینه نمی‌کنند و از آن بهره‌برداری شخصی می‌کنند.
سرهنگ محمودی گفت: شهروندان و کاربران در پایان ماه رمضان و قبل از پرداخت فطریه یا کفاره روزه خود به صورت مجازی از اصالت و صحت موسسه یا خیریه مطمئن شوند و در صورت هر گونه شک و شبه در اصالت این سایت‌ها از پرداخت فطریه و کفاره روزه خود به شماره حساب‌های این سایت‌ها خودداری کرده و تنها موسسات شناخته شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و...) اقدام به اعلام شماره حساب‌های رسمی خود کرده‌اند، اقدام کنند و از واریز فطریه یا کفاره روزه خود به حساب‌های نامعتبر و شخصی و سایت‌های ناشناس خودداری کنند. 
وی در ادامه تاکید کرد: حتما برای واریز وجه نقد به حساب موسسات معتبر نیز دقت کنید تا درگاه اصلی بانکی باشد و درگاه فیشینگ نباشد و در ضمن آدرس درگاه اینترنتی با https آغاز شده و دقت کنند که هنگام بروزرسانی حتماً صفحه کلید مجازی تغییر کند.


رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی در پایان گفت: شهروندان گرامی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک ثبت گزارشات مردمی این موارد را به ما اعلام نمایند.
 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر